-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Det er første gang Mondeo stasjonsvogn kommer som hybrid, og de norske Ford-forhandlerne er selvsagt entusiastiske.
– Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybridteknologi, 187 hk og automatgir gjør denne nye utgaven til et perfekt valg for mange norske kunder. Dette er en vinnerkombinasjon vi har stor tro på, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn i den godt utstyrte versjonen Titanium får du fra 447.000 kroner. De første bilene er forventet til Norge allerede i mars.
Nye Mondeo Hybrid kombinerer en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor med en elektrisk motor som drives av et litium-ion-batteri. Samlet effekt er 187 hk.
Det resirkulerbare litium-ion batteriet på 1,4 kWh er plassert under det flate gulvet i bagasjerommet og blir blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi.
Systemet fanger opptil 90 % av denne energien. Bilen er også utstyrt med en optimalisert eCVT automatgirkasse som ytterligere reduserer drivstofforbruket.
Til sammen gir dette et forventet CO2-utslipp på 101 g/km og et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,44 l/mil for Mondeo Hybrid Titanium stasjonsvogn.
Andre teknologier som hjelper sjåføren til å redusere drivstofforbruket, uten at det går på bekostning av komforten, er:
- En smart kjørecomputer som overvåker drivstoff- og energibruk med funksjoner som blant annet oppmuntrer til mer gradvis bremsing for å sende mest mulig energi tilbake til batteriet.
- Både styring, klimaanlegg, motorkjøling og flere andre systemer er drevet av elektrisitet. Dette reduserer belastningen på motoren betraktelig.
- Et spesialutviklet system bruker varmen fra eksosen og bidrar til at kupeen blir raskere varm.
Nye Mondeo Hybrid stasjonsvogn har 403 liter bagasjeplass under bagasjeromstrekket, mot 500 liter i den vanlige utgaven. Slås baksetene ned er det plass til hele 1508 liter (1605 l) med bagasje på det flate gulvet. Det er også ekstra plass under gulvet.
Nye Mondeo Hybrid stasjonsvogn er i tillegg til Titanium tilgjengelig i en eksklusiv og svært godt utstyrt Vignale-versjon.