For første gang kommer nemlig Forester med kombinasjonen diesel / automat. Tidligere måtte du enten velge bensinmotor for å få automat, eller nøye deg med manuell girkasse om du ville ha en bil med dieselmotor.
- Vi regner med å selge 1400 Forester i år, og tror at andelen diesel & Lineartronic (automat) vil stå for 70 % av salget, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.
Boxere Begge motorene er boxere, et av Subarus varemerker sammen med firehjulsdrift. Forester har hele 22 cm bakkeklaring, men kan ifølge Thrane skilte med lavere tyngdepunkt enn konkurrentene.
- Subaru Forester har vært en av våre viktigste modeller siden den ble introdusert i 1998. Nå introduserer vil den etterlengtede "Norges-kombinasjonen" Diesel & automatgir. Fjerde generasjon Forester kom i 2013, og det ruller nærmere 20.000 biler på norske veier i dag, fortsetter Thrane.
Forester har vært Subaru Norges mest solgte modell de siste årene, og ifølge OFV ble det registrert 1157 nye eksemplarer på norske skilter i 2014, en liten nedgang fra foregående år.
Annonse
Like priser Subaru gjør det enkelt med hensyn til priser. Forester med automatgir koster det samme enten du velger diesel- eller bensinmotor, og leveres i tre utstyrsnivåer. Sammenlignet med den utgående modellen får du nå mer utstyr for en lavere pris.
Blant nyhetene på 2015-modellene er elektrisk bakluke og «X-Mode» som gir føreren enda bedre kontroll over motor, girkasse, firehjulsdriften og bremsene på dårlige og glatte veier.
Toppmodellen Forester Sport Premium med 240 hk turbo, bensin & Lineartronic koster kr 659.800. Nøyer du deg med manuelt gir kan du velge innstegsmodellen Comfort som starter på 354.800 kroner.
Priser 2015 Subaru Forester med diesel & Lineartonic med 147 hk: