-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. Prisene starter på 454.900 kroner, og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.
I tillegg er det gode nyheter for dem som er opptatt av elektrisk rekkevidde og mulighet for tilhenger – EQ Power-modellene får en elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg.
- For modellene i kompaktklassen med EQ Power er elektrisk kjøreglede og egnethet til hverdagslig bruk viktig. En imponerende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km gjør det mulig å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk, uten at det går på bekostning av bilens øvrige kvaliteter, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz Personbil hos Bertel O. Steen.
Nok av krefter
Den elektriske motoren er sømløst integrert i drivlinjen og vil sammen med den firesylindrede forbrenningsmotoren gi en systemeffekt på 218 hk og et dreiemoment på 450 Nm.
Majoriteten av disse kreftene leveres umiddelbart og bidrar til rask akselerasjon. En CLA 250e Coupé kan for eksempel a deg fra 0 til 100 km/t på kun 6,8 sekunder.
Den elektriske toppfarten er på 140 km/t, og med norske fartsgrenser gjør det at du i praksis kan være ren elbilist om du ønsker det. Dersom fri fart på tyske motorveier frister mer, er det godt å vite at nålen ikke stopper før det står 240 km/t med forbrenningsmotoren aktiv.
Stor batterikapasitet og hurtiglading
Det vannavkjølte batteriet har en total kapasitet på 15,6 kWt, og er ifølge Mercedes det største i segmentet.
De kompakte EQ Power-modellene kan lades med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC), der sistnevnte med 24 kW kun bruker 25 minutter fra 10-80 prosent. Fra en ladeboks som leverer 7,4 kW tar det omkring 1 time og 45 minutter fra 10-100 prosent.
Flatt gulv
For å optimalisere plassen i bagasjerommet er eksosanlegget fullstendig redesignet. Fremfor å strekke seg til enden av bilen, avsluttes det nå midt under kjøretøyet.
Drivstofftanken er integrert i installasjonsrommet for akselen, noe som gjør at batteriet kan plasseres under baksetene. Dette resulterer i minimalt tap av plass sammenlignet med søstermodellene og sikrer et helt flatt gulv i bagasjerommet.
Elektrisk MBUX
Det nye brukergrensesnittet MBUX er selvsagt på plass, med spennende funksjoner som stemmestyring og «augmented reality»-navigasjon.
Ett nytt elektrisk program introduseres til nykommerne og gjør at forbrenningsmotoren kun starter ved kick-down. I dette programmet kan man også styre mengden regenerering via to hendler bak rattet.
Via Dynamic select-bryteren i midtkonsollen har man de tradisjonelle valgene komfort-, ECO- og Sport slik at kundene totalt sett kan velge mellom 100 prosent utslippsfri drift, hybriddrift, eller forbrenningsmodus for å spare batteri til bynære strøk.
B 250e | CLA 250e Coupé | CLA 250e | |
Priser fra | kr 454.900 | kr 471.900 | kr 486.900 |
Sylinderarrangement | 4 i rekke | 4 i rekke | 4 i rekke |
Volum (ccm) | 1332 | 1332 | 1332 |
Ytelse bensinmotor (hk ved o/min) | 160 ved 5500 | 160 ved 5500 | 160 ved 5500 |
Dreiemoment bensinmotor (Nm ved o/min) | 230 ved 1620 | 230 ved 1620 | 230 ved 1620 |
Ytelse elektrisk motor (kW) | 75 | 75 | 75 |
Dreiemoment elektrisk motor (Nm) | 330 | 330 | 330 |
Systemytelse (kW/hp) | 160/218 | 160/218 | 160/218 |
System-dreiemoment (Nm) | 450 | 450 | 450 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 6,8 | 6,8 | 6,9 |
Toppfart (km/t) | 235 | 240 | 235 |
Toppfart, elektrisk (km/t) | 140 | 140 | 140 |
Blandet forbruk (l/mil) | 0,14-0,16 | 0,14-0,15 | 0,14-0,16 |
Blandet utslipp CO2 (g/km) | 32-36 | 31-35 | 33-37 |
Totalt batterikapasitet (kWt) | 15,6 | 15,6 | 15,6 |
Elektrisk rekkevidde WLTP (km) | 56-67 | 60-69 | 58-68 |