Elbil fordelaktig som firmabil

Elbil kan absolutt være fordelaktig for brukere av firmabiler. Det hevder LeasePlan, som er Norges største aktør i billeasing med i alt nesten 36 000 biler i drift i dag.

Publisert Sist oppdatert


Først publisert i Bil nr 6-2011.

Elbil er for brukeren minst like bra bil i sin klasse som biler med forbrenningsmotor, viser beregninger gjort av LeasePlan.

Bilbrukeren får et skattepåslag på rundt 1500 kroner måneden med elbilen Nissan Leaf.

Skattepåslaget blir drøyt 3000 kroner for en VW Golf med dieselmotor. Dessuten får arbeidsgiver halvert arbeidsgiveravgift på elbilen.

– Elbil kan jo kjøres i kollektivfelt, slipper bompenger og parkerer gratis på kommunale P-plasser. Ikke minst sparer du mye tid når du kan kjøre i kollektivfeltet og slipper rush-køene i og rundt de store byene, sier markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

Men han innser at på lengre turer, i ferier og lignende trenger man ofte bil med lengre rekkevidde, og derfor kan elbil være særlig aktuelt i familier med to biler.

Flere nye underveis

– Det kommer flere nye elbiler fra de store og kjente produsentene i år og neste år. Nissan og Mitsubishi er allerede på banen, og flere kommer fra blant andre Volkswagen og Volvo. De er gode å kjøre, stillegående og komfortable med god akselerasjon. Begrensningen er rekkevidden, men den holder til daglig bruk i by- og nærområder for mange bilbrukere. Man må også ha lademuligheter ved parkering, sier Paus.

– Vi mener at myndighetene nå har lagt opp til bruk av forurensningsfrie elbiler, og dermed er dette den gunstigste firmabilen for mange – både for brukerne og arbeidsgiverne. Den største hindringen for elbilene de neste par årene vil være bilkjøpernes holdninger.

Tidoblet salg

Det er solgt 403 elbiler i Norge de tre første månedene i 2011, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Det er mer enn 10-dobling av salget av disse bilene sammenlignet med samme periode i fjor. Da var tallet 36 biler totalt.

Spesielt er det Mitsubishi i-MiEV som har dratt salget av elbiler opp totalt. Den står for 330 av elbilene i januar-mars 2011, deretter følger Think City med 60 biler.

Ikke mindre enn totalt 650 kjøpere har bestilt eller fått levert den elektriske Mitsubishien i løpet av årets tre første måneder. Den er en fullverdig fireseter med fem dører og har en rekkevidde på ca 150 km når batteriene er fulladet.

– Kundene er vanlige kjøpere som vil ha en miljøvennlig nummer-to-bil, hevder direktør Bernt Jessen hos Motor Gruppen. Så langt har han ikke registrert storforbruker-kunder som trekker salgstallene ytterligere opp. Men kommer de store leasingselskapene på banen, kan situasjonen fort endre seg.

Miljøansvar

Marius Paus i LeasePlan understreker:
- For bedrifter som leaser biler er totalkostnadene med elbil tilnærmet de samme som for biler med forbrenningsmotor. Fordelene ligger i lavere skattepåslag for brukerne samt at elbilen kan kjøre i kollektivfelt, er fritatt for bompenger og kan parkere gratis på kommunale P-plasser. Samtidig gir elbilene en glimrende mulighet til å vise i praksis at bedriften mener noe med sitt miljøansvar.

Powered by Labrador CMS