BMW Z3 Coupé

BMW Z3 er bygd med et mål for øyet; å gi eiere og sjåfører ren og skjær kjøreglede. Dette er en bil det er lett å bli betatt av.

Publisert

Z3 Coupé
Z3 Coupé

Først publisert i BIL 8 - 1998.

Det var ingen vanskelig jobb BMWs utviklingsavdeling påtok seg da de gikk i gang med å gjøre Z3 Roadster om til Z3 Coupé. De har heller ikke påberopt seg å ha utført noen stor bragd, men jobben bestod i mer enn å sette på et ståltak.

Mens fronten er den samme for de to modellene, er de ganske så forskjellige bak. Pent? I manges øyne er det ikke det, men det gir et robust og litt rått inntrykk, og spesielt M-versjonen med fire rør signaliserer at den mener alvor.

Z3 Roadster er også robust og ettersom den er utviklet uten tak, har karosseriet fått forsterkninger nok til å gi tilfredsstillende kjøreegenskaper også med M-motoren med 321 hk. Z3 Coupé er vesentlig stivere. Den har ikke bare fordel av Roadsterens stive karosseri. Den har i tillegg et tak som bidrar til å holde karosserivridningene under kontroll.

Kjøremaskin
Hjulopphengene er de samme som i Roadster-versjonen, men for å utnytte det stivere karosseriet, er fjærer og støtdempere finjustert og en liten tanke fastere enn i Roadsteren. En kraftigere krengningsstabilisator sørger dessuten for å gi bedre styrerespons og mindre krengning. Z3 Coupé 2.8 er senket 5 mm i forhold til Roadster-versjonen og har 225/50ZR 16 dekk som standard.

Foruten 2,8-liters rekkesekseren med 193 hk, kommer Z3 Coupé også med M3-motoren med 3,2 liter sylindervolum og 321 hk. Her passer ikke rekkefirerne inn. Dette er en muskelbil, og spesielt M Coupé har krefter som imponerer. For å få kreftene ned på asfalten, er den utstyrt med 9x17 aluminiumfelger med 245/40ZR17-dekk bak, mens det foran brukes 225/45ZR17-dekk på 7x17 felger.

Råsterk
Jeg startet prøvekjøringen med M Coupé. Først tilbakela jeg noen mil på svingete småveier fra dorf til dorf i området nord for München; deretter tok jeg en snartur ut på motorveien i retning Regensburg. M Coupé taklet begge deler like overbevisende.

Som alle BMWs seksere higer også 3,2-literen etter turtall for å yte sitt beste, men den har krefter nok på bunnen også. Det er bare det at når turtelleren passerer 4.500 o/min, kommer det så mye mer effekt at motoren virker lat på lave turtall. Holder du derimot turtellernåla over 4.000 o/min, er det liten sjanse for at du skal føle at det er manko på effekt. 0 til 100 km/t går unna på 5,4 sekunder hvis du er kjapp med gearspaken. Tømmer du gearene oppover i registeret, vil du oppleve at fjerdegearet er tomt ved ca 210 km/t, og at den lille Coupéen setter seg nedpå og fortsetter å akselerer når du legger inn femtegear, en akselerasjon som ikke tar slutt før sperren ved 250 km/t aktiveres.

Aerodynamisk er det biler som er bedre, langt bedre. BMW oppgir en Cd-verdi på 0,37, ikke akkurat noen fordel i høy hastighet på motorveien. Med bare 51-liters tank skal du belage deg på hyppige stopp hvis det er raske motorveietapper du har i tankene.

Kjapp styrerespons
Jeg likte M Coupé best på småveiene hvor jeg virkelig kunne bruke 3,2-literens effekt ut av svingene og nyte de presise styreegenskapene. Det lange panseret og det faktum at du sitter tett opp til bakhjulene, gir en kjøreopplevelse som få andre biler er i nærheten av. Litt uvøren omgang med de 321 hestene kan lett føre til at de brede bakhjulene slipper. Når bakhjulsskrensen kommer, merker du virkelig hvor langt bak i bilen du sitter. Vektfordelingen er godt balansert – 50/50 – og de brede Michelin-dekkene tåler litt slipp uten at det blir dramatisk og gjør M Coupé til en bil som kan balanseres med litt bakhjulsslipp.

Rødt og sort
"Min" røde M Coupé har rødt og sort interiør med kromringer rundt instrumentene, et interiør som ikke skiller seg fra det vi finner i M Roadster, men bak setene er forskjellen stor. Z3 Coupé har nemlig en meget rommelig bagasjeavdeling. Skal du ha med feriebagasje, må du likevel montere inn et bagasjenett slik at du kan utnytte plassen helt opp til taket.

Med en prislapp på 780.000 kroner er M Coupé utenfor rekkevidde for de fleste, og det er nok den rimeligere Z3 2.8 Coupé med en pris på 502.000 kroner som blir bestselgeren. Selv om 2,8-literen virker sedat sammenlignet med 3,2-literen, har den ressurser så det holder i tillegg til at den også har et mer diskret interiør og bedre komfort.

Også med 2,8-literen under panseret er det kjøregleden som dominerer førsteinntrykket. Spesielt på veier tilsvarende norsk standard trives den utmerket. Den stikker ikke like kjapt inn i svingene og har ikke samme reservene, men det er heller ikke meningen fra BMWs side. Det er M Coupé som er kjøremaskinen. 2.8 Coupé skal være snillere og har for eksempel antispinnregulering som standard, noe du ikke finner i M Coupé. Selv om 193-hesteren ikke har samme kraftreserve som M-motoren, takker heller ikke 2.8 Coupé nei til kjappe etapper på motorveien. I hastighetsområdet 180 til 200 km/t spinner rekkesekseren nesten arrogant uanstrengt.

Kjøreglede
Komforten er merkbart bedre. Fjæring og demping er mykere, sittekomforten i de tekstiltrukkede setene er bedre og støynivået fra motoren er også en tanke mer uanstrengt.

De første Z3 Coupé kommer på norske veier i oktober og prisene er nøyaktig de samme som for Roadstermodellene med samme motor og utstyrsnivå.

Er du på jakt etter en toseters kjøremaskin med rene skjære kjøregleden som hovedargument, skal du ta turen innom BMW-forhandleren og melde din interesse for en prøvetur. Dette er det tyskerne kaller Fahrspaß pur!

DETTE ER BMW Z3 COUPÉ:

Lengde: 402,5 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 128,0 cm. Akselavstand: 244,6 (245,9) cm. Sporvidde f/b: 141,3/149,4 (142,2/149,2) cm. Bagasjeromvolum: 210-410 l. (VDA).
Tall i () gjelder M Coupé.

Powered by Labrador CMS