Mercedes-Benz SL 500

Femte generasjon Mercedes-Benz SL er en hypermoderne bil på alle måter, men trekkene fra originalen fra 1954 er umiskjennelige.

Publisert Sist oppdatert

SL 500
SL 500

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Gateversjonen av 300 SL ble vist i 1954. Nå, nesten 50 år etter, lever tradisjonen videre. Forrige generasjon SL har rukket å runde 12 år, og må nå se seg foreldet sammenlignet med nye SL. Det er lagt stor vekt på sikkerhet og moderne teknologi. "Sporty" og "light", som SL er forkortelsen for, stemmer bare delvis. Denne bilen handler mer om luksus og "state of the art"-teknologi enn rendyrket kjøreopplevelse.

Høy sikkerhet
SL har alltid vært synonymt med kjøreegenskaper, nytenking, design, teknologi og ikke minst sikkerhet. De tekniske nyvinningene på dette siste området er mange. De mest moderne sikkerhetssystemene som finnes er pakket sammen til en imponerende elektronisk sikkerhetspakke som inneholder blant annet SBC (Sensonic Brake Control), ABC (Active Body Control), ESP (Electronic Stabilty Program), ASD (Automatic Blocking Differential), BA (Brake Assist), ASR (Accelleration Skid Control), ABS (Anti-lock Braking System), ElCode, Keyless-Go, 4Matic, TeleAid, Distronic og Parktronic.

Den passive sikkerheten er forbedret på en rekke punkter, og det er lagt vekt på å redusere reparasjonsomkostinger ved mindre uhell. I tillegg er karosseriet 20 prosent stivere. Følerstyrt veltebøyle ble standard på SL allerede i 1989, og finnes naturligvis også her.

Setene med et nytt integrert beltesystem med beltestrammere, kraftbegrensere og hodestøtter som justeres automatisk avhengig av seteposisjon er nye. Passasjersetet er utstyrt med følere som deaktiverer kollisjonsputen når setet ikke er i bruk og ved bruk av originalt barnesete. Setene er ventilerte, og tilpasses ved hjep av regulerbare innebygde luftputer. SL har to adaptive kollisjonsputer og nye sidekollisjonsputer som dekker både overkropp og hode.

Ny bremseteknologi
Mercedes er først ute med SBC, eller "brake by wire", i en serieprodusert bil. Dette er teknologi som lenge har vært brukt i flyindustrien. Enkelt forklart betyr det at kommunikasjonen fra bremsepedalen skjer elektronisk gjennom ledninger istedenfor mekanisk eller hydraulisk. Ved alvorlige feil, eller ved strømtap, står det konvensjonelle bremsesystemet parat til å ta over slik at føreren kan få stoppet bilen. For å gi den kjente følelsen av å bremse blir den "gamle" pedalfølelsen simulert i bremsepedalen, men den pulserer ikke når ABS trer inn.

SBC-computeren samler data fra både bremsepedalen og signaler fra de andre elektroniske assistansesystemene. Denne komplekse informasjonen gir umiddelbare bremsekommandoer til computeren som sørger for maksimal nedbremsing og stabilitet. Med SBC kalkuleres bremseeffekten individuelt for hvert enkelt hjul.

Resultatene av SBC synliggjøres best ved en nødbrems. Hvis føreren flytter foten raskt fra gass- til bremsepedal kjenner SBC igjen de tidlige tegnene for en nødsituasjon og reagerer umiddelbart. Dermed reduseres bremselengden. Ved bremsing i sving sørger systemet for at bremseeffekten økes på de ytterste hjulene som har mest grep. SBC tilpasser også fordeling av bremseeffekten foran og bak etter farten. På våt vei sørger SBC for at skivene er tørre ved å aktivisere bremseimpulser som tar bort vannfilmen. Dette merkes ikke av føreren. ESP samarbeider med SBC, og er blitt enda mer effektiv.

Aktiv krengekontroll
Active Body Control (ABC) finnes allerede i CL. Systemet tilpasser fjæring og demping automatisk etter forholdene, og fjerner uønsket vibrasjon og krenging. Føreren kan velge mellom "Sport" og "Comfort". I sport-mode blir oppsettet stivere og styringen mer direkte. Dette er nå standard i SL 500. Nytt på systemet i SL er computerstyrt kalkulering og regulering ut fra aktuell vekt. Hvis bilens vekt endres ved at for eksempel passasjeren går ut vil fjæringen bli rekalkulert og tilpasset den nye vekten. I lave hastigheter kan høydereguleringen også utføres manuelt. Føreren kan øke bakkeklaringen med 25 eller 50 mm. Når farten øker senkes karosseriet automatisk. På det laveste er bakkeklaringen 15 mm mindre enn når bilen står stille.

For første gang har Mercedes tatt i bruk en bakaksel som består av en konstruksjon i 100 prosent aluminium. Dette har sammen med andre vektbesparende tiltak holdt vekten nede på nye SL. Den nye hastighetsavhengige tannstangsyringen har alene redusert vekten med 6 kg. Totalvekten er redusert med 45 kg til tross for at karosseriet er 35 mm lengre, 6 mm i bredere og 10 mm i høyere. Akselavstanden er økt med 45 mm, sporvidden er økt med 24 mm foran og 22 mm bak.

Høyt utstyrsnivå
Listen over standardutstyr er lang, ekstrautstyrslisten er enda lenger. Du kan få nesten hva du vil i denne bilen, hvis du har råd da. Keyless-Go er et eksempel. Med et kort på størrelse med et kredittkort i skjortelomma, og det kan bli liggende der, trenger du ikke nøkkel verken for å åpne eller starte bilen. Med Linguatronic til Command-systemet (radio, TV, navigasjonssystem og telefon) blir det meste stemmestyrt. Skulle du ikke ha råd til det kan det meste likevel styres fra det nye multifunksjonsrattet. Krefter er det nok av i V8eren som sitter under panseret. 306 hk og 460 Nm gjør at 0-100 km/t går unna på 6,3 sekunder. Det er 0,2 sekunder raskere enn forgjengeren. Motoren har de samme spesifikasjonene som i forgjengeren, men blant annet motorstyringen er ny. Den lille datamaskinen tilpasser motoren etter førerens kjørestil. Merker den at føreren bruker gasspedalen sportslig blir den mer følsom og motoren reagerer raskere og mer kontant. Avslappet kjørestil medfører det motsatte. Gasspedalen er blitt følelsesmessig involvert, kan du si. Denne analyseprosessen er kontinuerlig.

Gearkassen er velkjent, femtrinns og elektronisk styrt. En ny funksjon i Touchshift-systemet gjør at man nå i tillegg til å dytte til spaken for å geare kan holde den mot pluss eller minus til gearkassen har funnet det ideelle gearet for å akselerere eller bremse bilen. I baklys, bremselys, tåkelys og blinklys er det tatt i bruk LED-teknologi som tenner raskere og har lengre levetid. Skulle et viktig lys gå, tennes en reservepære i det aktuelle lyset automatisk.

Toppløs
På 16 sekunder foldes ståltaket opp fra bagasjerommet, og forvandler roadsteren til en coupè. Støynivået med taket på skal ifølge Mercedes være det samme som i en vanlig Mercedes coupè. For dem som vil ha roadsterfølelsen også på vinteren, men som synes det er for kaldt å ha taket nede, er ikke løsningen langt unna. Neste år kommer glasstaket. Bagasjerommet er på 317 liter med taket oppe, og 235 liter som roadster. En smart sak kalt "Easy Pack" letter tilgangen til bagasjerommet ved at det foldede taket heves 20 grader med et tastetrykk.

Forrige SL var en såkalt 2+2. Nye SL er en rendyrket toseter. "Baksetene" er byttet ut med to oppbevaringsrom med en total kapasitet på 18 liter. To belter kan holde opptil 80 kg last bak setene. Interiøret er i innbydende skinn, edeltre, børstet aluminium og krom. Fargevalgene tillater 46(!) forskjellige kombinasjoner. Instrumenteringen er klassisk og elegant. Cockpiten har nattbelysning med LED-teknologi. 26 SL 500 og 2 SL 350 er forhåndsbestilt av norske kunder. De første får bilen i oktober, og skal du ha en slik bil bør du sette deg på venteliste. SL 350 leveres fra september 2002. Gromme SL 55 AMG til over 2 millioner er tilgjengelig tidlig samme år, mens SL 600 ikke leveres før april 2003. Du har altså litt tid på deg til å spare.

Prisene er preliminære, men importøren regner med at de vil være omtrent som på den gamle modellen. SL 350 vil koste cirka 1,2 – 1,3 millioner, og SL 600 cirka 1,9 – 2 millioner. De siste årene har ikke SL hatt høy status i Norge. Det er bare solgt en til to pr år. Denne trenden regner importøren med vil snu nå. Det første året regner de med å selge cirka 30 SLer, etterfulgt av et salg på 15-20 i året.

DETTE ER MERCEDES-BENZ SL 500:
Sylindervolum: 4966 ccm
Boring x slag: 97 x 84 mm
Kompresjon: 10:1
KW(hk)/omdr.: 225(306)/5600
Nm/omdr.: 460/2700
Egenvekt: 1845 kg
Aks. 0-100 km/t: 6,3 sek
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)
Forbruk by: 1,91 l/mil
Forbruk landevei: 0,92 l/mil
Forbruk snitt: 1,27 l/mil
Pris, ca: 1.500.000,- – 1.600.000,-
Lengde: 453,5 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 129,8 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 155,9/154,7 cm. Bagasjeromvolum: 235/317 liter. (VDA). Tankvolum: 80 l.

Powered by Labrador CMS