Mercedes-Benz SL 500

Den er stappfull av elektronikk, og truer CLs posisjon som Mercedes’ teknologiske utstillingsvindu, men når alt kommer til alt er det den velkjente V-åtteren som imponerer mest.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 11 - 2001.

Akselerasjonen ut av hårnålsvingen er ikke imponerende, men bakhjulene sliter med å beholde grepet på den våte asfalten. Det som startet med en tydelig understyring er i ferd med å gå over i overstyring. Men jeg nekter å tro det, og holder gasspedalen der den er. Understyringen er med ett blitt historie, nå er det bakhjulene som slipper, og det store rattet er godt å ha når overstyringen skal pareres. Styringen er blytung og jeg liker det. Denne bilen er en utfordring, og jeg begynner å forstå hvilken prestasjon det var for Denis Jenkinson og Wolfgang von Trips da de kjørte SL 300 Gullwing på grusveier i Nord Sverige og Finland midt på femtitallet.

Det har skjedd mye siden den gang, og det er langt fra så utfordrende og krevende å kjøre SL av 2002-års modell. Jenkinson og von Trips hadde ikke noe valg, deres bil var en kupé. I 1957 kom den første SL 300 Roadsteren, men du måtte fortsatt velge, kupé eller kabriolet. I dag har du så å si to biler i én, dagens SL med det harde nedfellbare taket har kupéens og kabrioletens fordeler og det tar bare drøyt 16 sekunder fra du bestemmer deg til du har en “ny bil.

Kjent motor
Mens en SL300 fra slutten av 50-tallet var en nokså enkel farkost, selv om den etter datidens mål sikkert var blant de mer avanserte, er dagens SL-generasjon noe av det mest avanserte som ruller på fire hjul. Motoren er riktignok en “gammel kjenning, og samme V-åtter som i den avtroppende SLen, men likevel avansert nok med blant annet tre ventiler og to tennplugger pr sylinder. Den har fått et nytt styringsprogram for innsprøyting og tenning, og gassresponsen tilpasser seg din kjørestil. Dermed kan motoren gå på et økonomiorientert program når sjåføren velger det, men samtidig gi en sportslig og kvikk gassrespons når sjåføren legger opp til en sportslig kjørestil.

Kraften er det ikke noe i veien med, og i kombinasjon med en fremtrinns automatkasse med mulighet for manuelt sekvensielt gearvalg, gir denne motoren en imponerende effektflyt i alle hastigheter. 0 til 100 km/t på 6,3 sekunder er muliggjort av et antispinnsystem som ligger på den sportslige siden og tillater litt mer slipp enn normalt. Også stabilitetskontrollen er lagt på den sportslige siden. Til tross for all elektronikken har du så absolutt sportsbilfølelsen og kjenner at bil og dekk sliter med G-kreftene.

På tørr asfalt skal du være uforsiktig med gassen før den oransje lampen tennes og avslører at elektronikken griper inn og assisterer deg. På våt asfalt er det derimot ikke noe problem å få lampen til å lyse nærmes konstant. V-åtteren er råsterk, og har et bunndrag som gjør at den på våt og glatt italiensk asfalt er svært krevende å håndtere uten elektronisk hjelp. Selv med stabilitetskontrollen full operativ, ga den såpeglatte asfalten tilbud jeg normalt bare får på norsk vinterføre.

Elektroniske bremser
Mercedes har tøyd bruken av elektronisk hjelp lengre enn noen andre, og SL har elektronisk styrte bremser som standard. Sensotronic Brake Control har en beholder hvor bremsevæsken lagres under høyt trykk. Når bremsene aktiveres åpnes ventiler fra beholderen og ut til resten av bremsesystemet, som dermed er satt under høyttrykk med en gang. Ved at elektronikken styrer trykket ut fra hvordan du bruker bremsepedalen, vil bremsetrykket ligge på maks nesten i det øyeblikket en panikkbremsing registreres og kan bidra til å redusere bremsestrekningen med opp til tre prosent.

SBC gjør også at stabilitetskontrollen opereres raskere og mer nøyaktig. Det samme gjelder for ABSen, som takket være SBC fungerer bedre ved bremsing i svinger som følge av en mer nøyaktig dosering og fordeling av bremsekraften mellom hjulene. En annen fordel er at det ikke er noen vibrasjoner i bremsepedalen når ABSen er aktiv. Mercedes har også lagt inn en fuktighetsføler som sørger for å gi beskjed til SBC når bremseskivene er våte, slik at elektronikken med jevne mellomrom legger på bremsene litt for å tørke bremseskivene når du kjører på våt vei.

Bremseeffekten er det ikke noe i veien med, men bremsefølelsen er litt annerledes og bremsepedalen er litt “død sammenlignet med et vanlig hydraulisk bremsesystem. Det er likevel lett å dosere bremsekraften. Ved normal kjøring vil du ikke tenke over at du styrer bremsene med en elektrisk bryter.

Praktisk førerplass
Normalt vil du heller ikke tenke mye over resten av elektronikken. SL 500 har til tross for høyt utstyrsnivå en enkel og oversiktlig førerplass. Alt du trenger for kjøringen er gjort på enkleste måte. Speedometeret og turtelleren er elegante og enkle, og flankert av tankmåler og kjølevanntemperaturmåler. På midtkonsollen ligger underholdningsavdelingen med navigasjonssystem, kjørekomputer og radio/CD-spiller, mens klimaanleggets betjeningsratt og -knapper er samlet i en egen gruppe.

Active Body Control, ABC, er standard, og bruker hydraulikk for å motvirke krenging via støtdemperne. ABC fungerer svært bra på slett vei. Testruten Mercedes hadde lagt opp til var overraskende fri for humpete vei, og jeg fikk derfor ikke prøvd hvordan systemet takler dårlig vei. Styrefølelsen er førsteklasses og når krengingen er redusert til et minimum, gir det svært god kontakt med veien.

Komforten generelt er førsteklasses. Selv uten tak er det mulig å kjøre i drøyt 200 km/t uten sjenerende vind – støynivået øker derimot til godt over det ubehagelige. Jeg foretrekker å kjøre med siderutene nede og uten vindskott når jeg kjører åpen bil. Da reduseres komforthastigheten til ca 120 km/t.

God komfort
Fjæringskomforten er meget god. Kjører du med taket på er dette svært behagelig transport. Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på. Med taket nedfelt reduserer du bagasjerommets kapasitet til 235 liter. Ved at du kan løfte taket når du har åpnet bagasjeromlokket, har du god tilgang til bagasjerommet når du kjører åpent. I tillegg har du god plass til bagasje bak setene. Her er det også montert inn stropper for å holde bagasjen på plass.

Med en pris på knappe 1,5 millioner kan man godt ha forventninger om en omfattende utstyrspakke, og det er da heller ikke spart på noe. Skulle du savne noe på listen over standardutstyr, skal du ha ganske sære ønsker hvis du ikke finner det på ekstrautstyrlisten. Avansert teknologi og høyere utstyrsnivå til tross; en SL 500 2002-modell er 45.000 billigere enn forgjengeren. Det i seg selv er en bragd.

SL 500 blir ikke alene. I september neste år lanseres SL 350, i oktober 2003 kommer SL 600, mens den mest sportslige SLen, SL 55 AMG med 476 hk og 700 Nm, lanseres i februar neste år og vil koste 1.976.000 kroner.

Det er lett å bli forført av teknikken i SL 500, og mange vil nok la seg forføre av den. Men SL 500 har like mye å by på for de som setter kjøreopplevelsen i sentrum. Enten du foretrekker luksuriøs komfort eller målrettet sportslighet er SL 500 et førsteklasses redskap. Den setter standarden for denne klassen.

MERCEDES-BENZ SL 500:
Motor: 8-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr sylinderrekke, to tennplugger og tre ventiler pr sylinder, variabelt innsugingssystem. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 4966 ccm. Boring og slaglengde: 84 x 97 mm. Effekt:225 kW (306 hk) v/7900 o/min. Dreiemoment:460 Nm v/2700 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 5A.
Bremser: Ventilerte skiver foran og bak. ABS, EBD og stabilitetskontroll.
Dekk: 255/45WR17 foran.
Mål: Lengde: 453,5 cm. Bredde: 181,5 cm. Høyde: 129,8 cm. Akselavstand: 256,0 cm. Sporvidde f/b: 155,9/154,7 cm.
Vekter: Egenvekt: 1845 kg. Tillatt totalvekt: 2140 kg.
Bagasjerom: 317 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 100: 6,3 sek.
Toppfart: 250 km/t
Forbruk bykjøring: 1,91 l/mil
Forbruk landevei: 0,92 l/mil
Forbruk snitt: 1,27 l/mil
Pris: kr. 1.477.000,-
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS