-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Bare 5.122 nye personbiler i januar
Personbilsalget i krabbegir
Med unntak av katastrofemåneden januar i fjor har ikke antallet nye personbilregistreringer inn i et nytt år vært dårligere siden 1992, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
En skikkelig spurt på januars siste dag reddet antallet nyregistrerte personbiler fra å havne under 5.000. Men 5.122 er nær ned 58 prosent målt mot årets siste måned i fjor og nest dårligste januar på 32 år. Bare katastrofe-januar i fjor var dårligere, forklart med eksepsjonelt og unaturlig høyt antall registreringer i desember 2022.
Samtidig er tetbildet identisk med fjoråret med Tesla som merke og Model Y, Norges og verdens mest kjøpte bilmodell i 2023, på topp. Som akkumulert i fjor jafset den tyskbygde amerikaneren til seg nær hver femte bilkunde og utklasset Hyundai Kona på plassen bak med 680 biler.
Mer oppsiktsvekkende er gamlingen Nissan Leafs tredjeplass, bare 19 biler bak Kona og foran forholdsvis nye og langt mer moderne Nissan Ariya. Her trumfer pris uten tvil teknologi. Som merke slo Nissan Volkswagen, mens Toyota som nest største personbilmerke i fjor hanket inn femteplassen foran Volvo.
Det relativt høye ladehybridmodellsalget i desember og i forkant av betydelig avgiftsøkning på biltypen fra årsskiftet, skrumpet volumet av ladbare hybrider i årets første måned. Samtidig økte elbilandelen fra 82,4 prosent akkumulert i fjor til 92,1 prosent i forrige måned. Det betyr at alt med fossile/ladehybride drivlinjer ble avspist med beskjedne 7,9 prosent av personbilvolumet.
Januar ble andelsmessig en god måned for de kinesiske merkene med MG som åttende største og MG4 på sjetteplass. Totalt endte de kinesiske merkene med 13 prosent av personbilvolumet.
Nøkkeltall januar 2024 (% hele 2023)
* Totalvolum: 5.122 personbiler
* Elbiler: 92,1 % (82,4 %)
* Hybrider: 3,2 % (6,0 %)
* Ladehybrider: 1,8 % (7,9 %)
* Dieselbiler: 2,0 % (2,5 %)
* Bensinbiler: 0,9 % (1,2 %)
* 4x4: 59,2 % (66,4
%)
* Eierskifter: 35.925 biler
* Bruktimport: 245 biler
Topp 10 i januar
1. | Tesla Model Y | 962 |
2. | Hyundai Kona | 282 |
3. | Nissan Leaf | 263 |
4. | Nissan Ariya | 183 |
5. | Volkswagen ID.4/GTX | 169 |
6. | MG4 | 157 |
7. | Audi Q4 e-tron | 157 |
8. | Tesla Model 3 | 149 |
9. | Volvo XC40 | 143 |
10. | Ford Mustang Mach-E | 142 |
Totalt | 5 122 | |
Kilde: OFV |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken