VW ID.4/GTX på topp i juli. (Foto: Øivind Skar)

Bilsalget i juli

VW dominerte - ID.4 på topp

Godt hjulpet av modellen ID.4/GTX vant Volkswagen juli og stod for en femdel av nybilregistreringene. Men akkumulert er Tesla klart størst på merke og modell.

Publisert

Bilimportøren Harald A. Møller sikret seg 36,8 prosent av nybilkundene i juli og 13 prosent av dem kjørte hjem i en VW ID.4/GTX, viser OFVs tall for en måned som etter 3,8 prosent vekst målt mot samme måned i fjor var nest dårligste juli siden kriseåret 1993. Antallet nye personbiler endte på 7.525.

Ved inngangen til august var det registrert 74.072 nye personbiler, ned 2,2 prosent målt mot samme periode i fjor.

Elbil opp – alt annet ned

Med unntak av elbilene peker pilene for alle andre drivlinjer nedover. Målt mot juli i fjor er elbilandelen opp 11 prosentpoeng, fra 70,7 til 81,7 prosent. Bensin- og dieselbilandelen er i sum nærmest halvert fra 8,0 til 4,3 prosent. Andelen ladbare biler (BEV + PHEV) bikket 89,8 prosent.

Nær halvparten av de ladbare hybridene (48,35 prosent) var Toyota Rav4 fulgt av Volvoene XC90, XC60 og V90. Rav4 var uansett drivlinje den tredje mest populære modellen etter VW ID.4/GTX og Skoda Enyaq/RS i juli.

Tesla-pause

Tesla tok, som de ofte gjør, en pause i utleveringene i første kvartalsmåned, men med skyhøye tall tidligere i år skal det godt gjøres for andre å ta igjen Tesla Model Y i de fem månedene som gjenstår av året.

Lagertilgjengelighet og prisreduksjon løftet Nissan Ariya til en femteplass i juli, og takket være løft for Polestar, MG og Xpeng gjorde de kinesiske merkene det forholdsvis bra i juli med en samlet andel på 9,2 prosent.

Med unntak av elbilene peker pilene for alle andre drivlinjer nedover

4x4-andelen holder seg stabil på rett under to tredeler av totalvolumet (63,3 prosent i juli).

Knapt bruktimport

Mens det eksporteres brukbiler i tusenvis, har importen av de brukte nærmest stoppet opp og endte i juli på beskjedne 370, ned 67,2 prosent fra juli i fjor. Der de elektriske bilene utgjorde 70 prosent av bruktimporten i fjor, er var andelen i forrige måned nede i 39 prosent. Igjen er det bensinbilene som dominerer med Mercedes på topp.

Antallet eierskifter holdt seg i juli på omtrent samme nivå som i fjor med 43.584 biler (+ 0,91 %). I skrivende stund ligger det drøyt 61.000 biler på finn.no.

Nøkkeltall juli 2023 (juli 2022)

* Elbiler: 81,7 % (70,7 %)
* Hybrider: 5,9 % (9,0 %)
* Ladehybrider: 8,1 % (12,3 %)
* Dieselbiler: 2,8 % (4,6 %)
* Bensinbiler: 1,5 % (3,4 %)
* 4x4: 63,3 % (61,5 %)
* Eierskifter: 43.584 biler (0,9 %)
* Bruktimport: 370 biler (-67,2 %)

Registreringstall i juli - og i 1923

Juli 2023Januar - juli 2023
1.Volkswagen D.4/GTX9751.Tesla Model Y16 650
2.Skoda Enyaq/RS7242.Volkswagen D.4/GTX4 863
3.Toyota Rav43053.Volvo XC403 098
4.Nissan Ariya2594.Skoda Enyaq/RS3 296
5.Volvo XC402375.Toyota bZ4X2 598
6.Ford Mustang Mach-E2246.VW ID.32 243
7.VW ID.5/GTX2187.Toyota Rav42 025
8.Audi Q4 e-tron2088.Audi Q4 e-tron1 782
8.Polestar 22089.Ford Mustang Mach-E1 762
10.Audi Q8 e-tron/e-tron21010.BMW iX11 653
11.Tesla Model Y19511.Nissan Leaf1 358
12.Toyota bZ4X18412.Nissan Ariya1 303
13.Toyota Yaris Cross17413.Tesla Model 31 251
14.Kia EV616614.VW ID.Buzz1 222
15.MG415615.Audi Q8 e-tron/e-tron1 210
16.Hyundai Kona15216.Toyota Yaris Cross1 190
17.Hyundai Ioniq 514917.BMW i4/M501 181
18.BMW iX114018.Hyundai Kona1 170
19.VW ID.Buzz13019.Hyundai Ioniq 51 079
20.BMW i4/M5013120.VW ID.5/GTX1 056
Totalt7 525Totalt74 072

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Powered by Labrador CMS