-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nybilsalget i Skandinavia:
Ingen fest, men flere potensielle kunder
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og størst var økningen i Norge. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
I Norge økte nybilsalget i oktober med hele 29,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Men så var nybilsalget svært lavt både i oktober i fjor og i 2023 som helhet. Fortsetter det i samme tempo ut året ender vi omtrent på samme lave nivå, med rundt 127.000 nye biler.
– Signal om optimisme
– Økonomisk usikkerhet gjelder nok fortsatt mange, og kjøp av ny bil kommer et stykke ned på folks prioriteringsliste. Samtidig er økt aktivitet i bilbutikkene et signal om optimisme, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, sier Solberg Thorsen.
Elbilandelen av nybilsalget i oktober var 94 prosent i Norge, 61 prosent i Danmark og 35 prosent i Sverige. Danskene hadde en økning i nybilsalget på 8,9 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor, mens økningen i Sverige var på beskjedne 0,8 prosent.
Skandinaver vil helst ha SUV
I samtlige tre land er det ulike varianter av SUV-er som topper registreringsstatistikkene, og da biler i mellomklassen. Men vi velger litt ulike merker og modeller. Her hjemme toppet SUV-modeller fra Toyota, Tesla og Nissan listen i oktober. I Danmark toppet Skoda, Volkswagen og Audi listen, mens de fleste i Sverige valgte modeller fra Volvo, Volkswagen og Skoda.
Sverige: Lave drivstoffpriser preger elbilsalget

I Sverige var nybilsalget i oktober omtrent på samme nivå som i september, men elbilandelen falt med ca. 10 prosent fra den ene måneden til den andre.
– Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4800 registreringer i september til litt over 1100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
Samtidig som elbilandelen så langt i år har gått ned i Sverige, har det vært en klar økning i nybilsalg av biler med forbrenningsmotor, spesielt ladbare hybrider.
– Det som har preget det svenske markedet i år er kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar, som igjen særlig forklarer den svake utviklingen i elbilandelen, sier han. Videre har også Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon.
– Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned og folk ser mer positivt på fremtiden, sier Peters.
Danmark: Glede over elbil-økning
Danskene har medvind i nybilsalget, og elbilandelen fortsetter å stige. Mens den i oktober 2023 var på 36,4 prosent, var elbilandelen på hele 61,3 prosent i årets oktober.
– Vi følger utviklingen i det norske og svenske marked tett, og gleder oss over at alle våre tre land har et stabilt nybilsalg i oktober. Og Norge hadde god fremgang. Vi er tilfredse med at det danske markedet er stabilt så langt i år, og svært tilfreds med høy aktivitet i elbilsalget, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
– Men vi må fortsatt ha elbil-incentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark kan fortsette.
