-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nybilsalget i Skandinavia:
Ingen fest, men flere potensielle kunder
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og størst var økningen i Norge. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
I Norge økte nybilsalget i oktober med hele 29,4 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Men så var nybilsalget svært lavt både i oktober i fjor og i 2023 som helhet. Fortsetter det i samme tempo ut året ender vi omtrent på samme lave nivå, med rundt 127.000 nye biler.
– Signal om optimisme
– Økonomisk usikkerhet gjelder nok fortsatt mange, og kjøp av ny bil kommer et stykke ned på folks prioriteringsliste. Samtidig er økt aktivitet i bilbutikkene et signal om optimisme, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
– Vi ser høyere fart både i nybilsalget og i bruktmarkedet akkurat nå, og aner en tro på økt kjøpekraft i 2025. Det er bra, for vi trenger høyere fart i utskiftingen av den norske personbilparken, som i gjennomsnitt er 11,3 år gammel. Nyere biler er bra både av sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn, sier Solberg Thorsen.
Elbilandelen av nybilsalget i oktober var 94 prosent i Norge, 61 prosent i Danmark og 35 prosent i Sverige. Danskene hadde en økning i nybilsalget på 8,9 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor, mens økningen i Sverige var på beskjedne 0,8 prosent.
Skandinaver vil helst ha SUV
I samtlige tre land er det ulike varianter av SUV-er som topper registreringsstatistikkene, og da biler i mellomklassen. Men vi velger litt ulike merker og modeller. Her hjemme toppet SUV-modeller fra Toyota, Tesla og Nissan listen i oktober. I Danmark toppet Skoda, Volkswagen og Audi listen, mens de fleste i Sverige valgte modeller fra Volvo, Volkswagen og Skoda.
Sverige: Lave drivstoffpriser preger elbilsalget
I Sverige var nybilsalget i oktober omtrent på samme nivå som i september, men elbilandelen falt med ca. 10 prosent fra den ene måneden til den andre.
– Hovedforklaringen er Teslas dominerende stilling i Sverige, og deres registreringstall falt fra drøyt 4800 registreringer i september til litt over 1100 i oktober, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.
Samtidig som elbilandelen så langt i år har gått ned i Sverige, har det vært en klar økning i nybilsalg av biler med forbrenningsmotor, spesielt ladbare hybrider.
– Det som har preget det svenske markedet i år er kraftige reduserte priser på bensin og diesel fra januar, som igjen særlig forklarer den svake utviklingen i elbilandelen, sier han. Videre har også Sverige lavkonjunktur med høye renter og inflasjon.
– Nå ser det lysere ut i Sverige. Rentene er på vei ned og folk ser mer positivt på fremtiden, sier Peters.
Danmark: Glede over elbil-økning
Danskene har medvind i nybilsalget, og elbilandelen fortsetter å stige. Mens den i oktober 2023 var på 36,4 prosent, var elbilandelen på hele 61,3 prosent i årets oktober.
– Vi følger utviklingen i det norske og svenske marked tett, og gleder oss over at alle våre tre land har et stabilt nybilsalg i oktober. Og Norge hadde god fremgang. Vi er tilfredse med at det danske markedet er stabilt så langt i år, og svært tilfreds med høy aktivitet i elbilsalget, sier adm. direktør Mads Rørvig i Mobility Denmark.
– Men vi må fortsatt ha elbil-incentiver, det er avgjørende for at den positive utviklingen vi ser i Danmark kan fortsette.