-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Nye biler fra kinesiske lister
Av og til hører vi fra noen skikkelige statistikk-nerder der ute. Her er litt mat for dem.
Du skal ha tålmodighet for å lese kinesiske nyregistreringer. For det første må du gjøre det to ganger hver måned. Det er nemlig to forskjellige offisielle kilder (i tillegg til de ukentlige som er basert på forsikringsselskapenes oversikter over nye poliser).
For det andre må du jobbe deg gjennom godt over 100 merker og rundt 600 forskjellige modeller.
Men det er måter å live opp kjedsommeligheten på. For eksempel notere nykommerne.
Veldig ofte står det navnet på en modell og så et tall (volum) og et prosent-tall (markedsandel eller utvikling). Når det er hvite felt til høyre for det, er det stor sannsynlighet for at det ikke fantes noe tilsvarende i fjor (eller i forrige måned – ikke sjelden sammenliknes det med måneden før).
Da vet kjennerne at her har vi en ny modell – noe å sjekke ut og være nysgjerrig på – eller simpelthen bare å forsøke å lære utenat.
Her skal du få et utvalg fra de siste tre månedene, og vi har merket de som solgte mindre enn 1000 (eller 100) biler i debutmåneden sin. Et dårlig tegn.
- Aion Hyper HT
- Arcfox aT5 (>1000)
- Denza N8
- Dongfeng Aeolus Haohan
- Fang Cheng Bao Bao (>1000)
- GAC Trumpchi E8 (>100)
- GAC Trumpchi ES9 (>100)
- Geely Galaxy L6
- Haval Raptor
- Human Horizon Hiphi Y
- Human Horizon Hiphi Z (>1000)
- Hycan V09 (>100)
- JAC QX (>1000)
- Jetour Shanhai (>1000)
- Kia EV5 (>1000)
- Livan 7 (>1000)
- Luxeed S/ (>1000)
- Lynk & Co 08
- Neta X
- Polestones 01 (>100)
- Roewe D7
- Tank 400
- Qiyuan A05 (>1000)
- Qiyuan A06 (>1000)
- Qiyan A07 (>100)
- Venucia VX6 (>1000)
- VW ID.7 Vizzion (>1000)
- Wey Gaaoshan (>1000)
- Wuling Nebula (>1000)
- Wuling Starlight
- Yangwang U8 (>1000)
Nye merker, nye modeller – på tampen av 2023.
La meg si det sånn: der står ikke utviklingen stille. Men er den bærekraftig?
Når du kan disse bilene, vil jeg påstå at du er blant de viderekommende i kinesisk bilkunnskap.