-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
August ble Volkswagens måned
Med hver femte personbil som rullet ut fra en forhandler, endte august i en skikkelig boost for Volkswagen. På topp: VW ID.4/GTX foran Skoda Enyaq.
Etter et miserabelt halvår var personbilvolumet med 12.363 enheter tilbake på førpandeminivå i august. Samtidig pågår det et rotterace mellom Volkswagen og Tesla om å være største billeverandør. VW overtok ledelsen i sommerens siste måned.
August endte med overbevisende seier til VW som jafset til seg tett oppunder 20 prosent av bilutleveringene. Ni av ti VW var en elektrisk ID-modell.
Men ID.4/GTX-volumet var likevel ikke høyt nok til akkumulert å ta igjen Tesla Model Y som ledet modellkampen med 67 biler ved inngangen til september. Hvem som vinner innen det siste bladet i kalenderen rives av er helt åpent.
Slås derimot ID.4/GTX og ID.5/GTX sammen (det er i hovedsak bare hekkspoileren som skiller de to) står VW som modellvinner.
Isolert sett endte personbilvolumet 25 prosent under fjorårets august-volum, men her er det verd å nevne at bilsalget i fjor satte årsvolumrekord, flere titusen over gjennomsnittet de siste ti årene.
Flere stjerner skinner på bilhimmelen i august. Toyota gjorde det som vanlig godt med SUV-en Rav4, men nå bidrar også landets klart mest populære småbil og små-SUV, Yaris og Yaris Cross, til å løfte volumet i påvente av elektriske bZ4X.
Skoda gjør det også veldig bra, ikke bare med elektriske Enyaq som også er en stor utfordrer internt i VW-familien til ID.4/GTX og ID.5/GTX, men også med dieselvariantene av SUV-en Kodiak og stasjonsvognen Octavia.
Selv om samlet volum var lavt, dieselbilene stod for bare fire prosent av personbilene i forrige måned og enda mindre akkumulert, har Skoda 35 prosent av dette markedet så langt i år.
Dette er nybilsalget august:
Elbiler: | 74,8 % |
Ladehybrider: | 11,4 % |
Sum ladbart: | 86,2 % |
Hybrider: | 7,7 % |
Bensinbiler: | 2,3 % |
Dieselbiler: | 3,8 % |
Sum fossilbiler: | 13,8 % |
Kilde: OFV
Nordmenns lyst til å velge bil som trekker på alle hjul holder seg fortsatt høy, stanset på 62,2 prosent i august, bare svakt ned fra gjennomsnittet på 63,3 prosent i årets første åtte måneder.
Bruktimporten sank med 32 prosent sammenliknet med samme måned i fjor, endte på 1245 enheter hvorav 72 prosent var elektriske.
Antallet eierskifter endte i august på 46.000, også det litt ned fra i fjor. I skrivende stund ligger det drøyt 59.000 biler ute på finn.no, opp fra snaut 54.000 biler i forrige måned.
Topp 10 modeller i august og hittil i år
Nr. | Topp 10 august | Antall | Nr. | Topp 10 akkumelert | Antall |
1 | Volkswagen ID.4 | 1 483 | 1 | Tesla Model Y | 6 510 |
2 | Skoda Enyaq | 726 | 2 | Volkswagen ID.4 | 6 443 |
3 | Toyota Yaris | 630 | 3 | Skoda Enyaq | 4 138 |
4 | Toyota RAV4 | 541 | 4 | BMW iX | 3 338 |
5 | Tesla Model 3 | 507 | 5 | Hyundai IONIQ 5 | 3 002 |
6 | BMW iX | 465 | 6 | Audi Q4 e-tron | 2 870 |
7 | Volkswagen ID.5 | 414 | 7 | Audi e-tron | 2 646 |
8 | Hyundai Kona | 397 | 8 | Ford Mustang Mach-E | 2 444 |
9 | Audi e-tron | 365 | 9 | Tesla Model 3 | 2 432 |
10 | Tesla Model Y | 342 | 10 | Polestar Polestar 2 | 2 388 |
Kilde: OFV