-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Ny kunderacer fra BMW
BMW har lansert en GT3-utgave av sin nye Z4. Den er klar for internasjonal racing på toppnivå.
De første bilene er allerede levert til et utvalg av BMW Motorsports mange kunder og klargjøres nå for racing i diverse serier, nasjonalt og internasjonalt.
Bilene kan delta i FIAs nye europamesterskap for GT3, de kan kjøres i seriene GT Open og ADAC GT Masters i tillegg til forskjellige langdistanseløp, blant annet 24-timersløpene på Nürburgring og Le Mans.
I tillegg til Z4 GT3 har BMW flere andre biler for racing til salgs, som M3 GT2, 320si i WTCC-utgave og en M3 GT4.
Standardutgaven av nye Z4, med sitt lange panser og to seter plassert over bakhjulene, er et godt utgangspunk for en racerbil. Den største forskjellen mellom gatebilen og racingversjonen er motoren. Mens en vanlig Z4 drives av en rekkesekser, er GT3-versjonen utstyrt med en 4,0-liters V8, tilsvarende den som benyttes i M3 GT2.
Motoren er videreutviklet fra en standard M3-motor, byr på 480 hk og har et høyt dreiemoment over et stort turtallsregister.
Datasimulering
Før man fysisk plasserte V8-motoren under panseret, ble det gjort en rekke datasimuleringer med Catia V5 software for å finne optimal plassering med hensyn til vektfordeling og tyngdepunkt. Med motoren skohornet på plass, begynte man så å plassere øvrige komponenter.
Med hensyn til elektronikk drar BMW nyttig erfaring fra M3 GT2. Kreftene sendes til bakhjulene via en 6-trinns sekvensiell girkasse med Quick Shift-funksjoner.
Felger med senterbolt er inkludert i pakken, og Z4 GT3 er utstyrt med ABS og traction control som er skreddersydd for motorsport.
Selve stålkarosseriet kommer fra BMW-fabrikken i Regensburg og utstyres med et solid sikkerhetsbur. Blokka er fra motorfabrikken i Landshut mens BMW i Dingolfing har produsert den avanserte differensialen og drivakselen.
Tett samarbeid
BMW Motorsport samarbeidet tett med kolleger fra serieproduksjonen, og på den måten kunne de benytte avanserte datamaskiner for å optimalisere aerodynamikken før tester ble utført i vindtunnel og på testbenk.
Skjermer, støtfangere, panser, tak og en rekke andre komponenter er utført i karbonfiberforsterket plast (CFRP) for å oppnå vektreduksjon. Resultatet er at en Z4 GT3 veier 1200 kg, drøye 300 kg mindre enn en standardbil med rekkesekser.
Prisen på en BMW Z4 GT3 er 298.000 euro eksklusiv avgifter, og det skal i følge BMW være svært konkurransedyktig for en bil av denne typen.
Norske Stian Sørlie, som har hatt et tett samarbeid med BMW Motorsport de siste årene, skal kjøre en slik bil i flere langdistanseløp i 2010.