-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ford gjør seg klar for nye rallyregler
Ford benytter Goodwood-festivalen til å vise en prototyp på neste års rallybil. De overrasker med å bytte ut Fiesta med Puma.
Fra 2022 innfører FIA et nytt reglement som pålegger rallybilene i dagens WRC-klasse å bli hybride. Dessuten bytter klassen navn til Rally 1 og kostnadene skal kuttes ved å benytte flere komponenter fra produksjonsbilene.
Den nye rallybilen er utstyrt med neste generasjons hybride drivlinje som sømløst kombinerer kreftene i dagens turboladede 1,6-liters EcoBoost bensinmotor med en 100 kW (136 hk) elektrisk motor og et batteri på 3,9 kWt.
– Samtidig som Ford skal elektrifisere fremtiden, har også denne typen konkurranser vært viktig for utviklingen av innovasjoner som i dag brukes i våre vanlige bilmodeller. Med M-Sport Ford Puma Rally1 vil hybridteknologien stilles på den ultimate prøve og vise at dette er en teknologi som kan levere ytelse og kjøreglede i massevis, sier Global Director i Ford Perfomance, Mark Rushbrook.
I løpet av første halvdel av 2026 skal 100 prosent av Fords personbilbilmodeller i Europa tilbys som helelektriske eller ladbare hybrider. I 2030 forventer de at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske.
Den elektrifiserte Puma Rally1 prototypen, som er utviklet av Fords samarbeidspartner på rally siden 1997, M-Sport, får sin debut i det berømte bakkeløpet i Goodwood fra 8. juli til 10. juli.
Bilens skal rattes av M-Sport Ford WRT-føreren Adrien Fourmaux og testfører Matthew Wilson, sønn av Malcolm Wilson som eier M-Sport. Deretter vil den bli brukt som utviklingsbil før 2022-sesongen.
Tidligere i år annonserte M-Sport Ford en 3-års avtale om å introdusere hybridteknologi helt i toppen av internasjonal rallysport. Den nye ladbare hybriden vil levere ytelse i toppnivå for konkurranser og samtidig kunne kjøres mellom fartsetappene på ren elektrisitet.
Hybridsystemet til Puma Rally1 tar i bruk de samme prinsippene som produksjonsvarianten Puma EcoBoost Hybrid bruker i dag.
Drivlinjen fanger opp energi som vanligvis forsvinner i forbindelse med bremsing og «coasting» og lagrer denne i et batteri som kan brukes til å kjøre mer drivstoffeffektivt eller gi en ekstra boost til ytelsen.
Puma Rally1 kan levere så mye som 100 kW i flere slike «booster» i opptil 3 sekunder når det er behov for det i konkurransen.
FIA WRC Rally1-bilene skal kjøres på fossilfritt drivstoff fra 2022 sesongen. Drivstoffet er en blanding av syntetisk og nedbrytbare elementer og vil være 100 % bærekraftig.
– Den nye æraen for WRC-biler er en av de største teknologiske sprangene innenfor WRC til dags dato. Med introduksjonen av hybridsystemet vil bilene få enda mer ytelse, sier M-Sport-sjef Malcolm Wilson.
– Skiftet til Puma er også veldig spennende. Dette er et navn som allerede har tradisjoner fra rallysporten. Bilen ser helt fantastisk ut, og vi gleder oss til å stille til start i klassikeren Monte Carlo Rally tidlig i 2022, legger han til.