Bowler Nemesis
Bowler Nemesis
Bowler Nemesis
Bowler Nemesis
Bowler Nemesis
Bowler Nemesis

Range Rover Racing, kall meg Bowler

Bowler Nemesis er det brutale navnet på en engelsk racingutgave av Range Rover. Mindre enn 5 sekunder til 100!

Publisert Sist oppdatert

Jeg ble oppmerksom på denne engelske utgaven av en Hummer / Cheetah / LM 002 / Fornasari-konkurrenten da jeg skulle se litt nærmere på Jensen og CPP og virksomheten til den gode Vladimir Antonov. For inne i alle aktivitetene dukket det opp noe som Bowler.

Jeg husket Bowler fra langt tilbake. En fyr som likte off-roading og som satte et Land Rover karosseri på en Range Rover og fikk frem en maskin som vakte så stor oppsikt ute i søla at folk kom og ville kjøpe noe tilsvarende.

Han satte sammen et byggesett som gjorde at alle som hadde en passe gammel Range Rover kunne bygge den opp til en skikkelig, kompakt konkurransebil. Tomcat het den.

Men Drew Bowler var snart tilbake til egen sveisemaske og bygget en ny modell. Wildcat ble den døpt, og var basert på en Defender.

Dessuten var den ikke beregnet på de sleipe engelske bakkene, dette var en ren ørken-racer - selv om den aldri kom så langt som til startstreken for Paris-Dakar.

Tomcat morfet så opp i noe som heter Nemesis, og som bygges i dag av et selskap som ligger innenfor CPP (de med den nye Jensen og med lang erfaring i å bygge Spyker – LES MER HER).

Denne forholdsvis nye modellen er bygget på en moderne Range Rover, men du må jobbe lenge med den før du kan sette fingeren på likheter.

For det første står den mye høyere enn en vanlig Range Rover. Det er gjort masse med opphengningen – den nye høyden over havet gir enda lenger fjæringsvei (300 mm) som kontrolleres dels av spesielle krengningsstag som tillater mykere støtdempere enn hva som ellers hadde vært mulig dersom karosserikrengningen allikevel skal holdes innen visse grenser.

Støtdemperne er noen smarte greier fra Donerre som alle seriøse off-roadere kjenner til. Hydrauliske bump-stoppere og en konstruksjon som gjør rebound – hjulene på vei tilbake etter et skikkelig fjæringsutslag – meget raskere enn vanlig. Det hele for å holde de spesielle Kumho-dekkene i kontakt med underlaget så lenge som mulig.

V8-motoren er på 450 hester, men kan leveres med ytelse langt på nordsiden av 500, den bruker en 6 trinns manuell kasse, men det kan også leveres med en rekke trick-differ både foran, bak og i senter.

Den vanlige bensintanken er på 170 liter, men det finnes også muligheter for en på 400 liter hvis du virkelig skal utforske Sahara.

Det er åpenbart for alle som ser på bildene at også karosseriet er solid modifisert. Selv om en del av det som syns, dørhåndtak og speil for eksempel, er hentet fra rollemodellen, er det aller meste nytt.

Karosseriet er bygget i kullfiberforsterket plast og sitter på en lett rør-ramme. Et av resultatene er en vekt som faktisk er nede på 1850 kg. Målene er 4433 x 2000 x 1730 mm, så noen kompaktmodell er det ikke akkurat.

Prisen er heller ikke kompakt. 139.360 pund som betales i fire avdrag: 30 prosent når du bestiller den, 30 prosent når chassiset står ferdig, 30 prosent når drivlinjen er montert og de siste 10 prosent når den har gjennomgått den spesielle SVA-testen (småserie-godkjennelse).

I salgsmateriellet står det at den kan brukes på landeveien, men under ”Formål” er det skrevet: ”Extreme Rally”. Det trengs med andre ord litt spesielle formuleringer i selskapets formålsparagraf hvis revisor skal godkjenne denne som firmabil.

Powered by Labrador CMS