-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Tommy Rustad gir full gass
Full gass på racerbanen og på landeveien. Racerføreren Tommy Rustad er ikke kjent for å spare på gassen. Nå bruker han også gass som drivstoff på sin privatbil.


Tommy Rustad fyrer sin Hemi på gass
Tommy Rustad fyrer sin Hemi på gass
Med rundt 45.000 kilometer i året bak rattet i sin privatbil er den norske racerføreren og Autofil-kjendisen opptatt både av kostnadene og miljøet når han velger sitt fremkomstmiddel. Han farter rundt på nordiske racerbaner der han kjører det prestisjefylte svenske STCC-mesterskapet i en Opel Astra. Etter en måned med en gassdrevet Dodge som privatbil er Rustad meget godt fornøyd.
-Bilen er selvfølgelig en hybrid slik at jeg også kan bruke bensin, men det er sjelden jeg kobler over til bensin. Det er tross alt 48 bensinstasjoner i Norge som leverer gass til biler, og mange av dem er i Oslo og Akershus, sier Tommy Rustad. Besparelsene ved å bruke gass er enorme i følge Rustad.
-Prisen på gassen er om lag det halve av bensin. I min Dodge Durango sitter det en 5,7 liters V8 motor som yter 335 HK. Den bruker 1,8 liter gass per mil. Det er rundt 20 % mer enn bensinforbruket, men prisen på gass er i underkant av fem kroner literen, kan Tommy Rustad fortelle.
Gass-sytemet på Rustads bil er ettermontert i Norge, og leveres ferdig montert for rundt 30.000 kroner. Alfaset Auto, som holder til både i Oslo og på Lørenskog, leverte 88 nye biler med gassanlegg i fjor. Daglig leder Roger Hansen antyder at det i år kan bli nærmere en dobling.
-Etterspørselen blir bare større og større for en rekke bilmerker. Man kan regne med rundt 50% besparelse på drivstoffutgiftene, og det er mest å hente på store biler med stort drivstofforbruk. Investeringen på rundt 30.000 kroner gir bilen en merverdi den dagen den skal byttes, og kan således forsvares, kan Roger Hansen fortelle.
Alfaset Auto begynte å forske på gassdrevne biler allerede i 1992, men først nå mener Hansen at systemet er ferdig utviklet for det norske markedet.
-Vi har prøvd og feilet mye i over ti år. Den største utfordringen er norsk vinterkulde. Nå er imidlertid dyser blitt utprøvd og bra nok for temperaturer ned mot 30 minusgrader, sier Roger Hansen som ser for seg en stor økning av antall gassdrevne biler på norske veier i fremtiden.