-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Lotus til Formel 1
Lotus håper selvfølgelig å komme like kjapt i mål neste år, som de kom på nett i år. Her er de første bildene av den første 2010 Formel 1-bilen.
Som kjent blir det 13 team i Formel 1 neste år. Og det mest gloriøse av de nye navnene er Lotus. At navnet er tilbake er verd en liten fest i seg selv, så får det ikke hjelpe at Grand Prix-innsatsen ikke har noe med ”gamle” Lotus å gjøre.
Verdensmestere
Lotus på Grand Prix-banene var kjent for et par ting: De satte Coventry Climax på kartet, de fikk frem en fører som Jim Clark, de bygde biler som dessverre alt for ofte gikk i oppløsning før løpet var ferdig (den geniale Lotus-sjefen Colin Chapman sa alltid at den ideelle racerbilen var den som desintegrerte rett etter at den hadde passert målstreken – som vinner) og de var verdensmestre i å finne radikale konstruksjonsløsninger.
Deres siste seiere var med Ayrton Senna bak rattet i 1987 – etter det gikk det rast nedoverbakke, inntil teamet kastet inn håndkledet.
Men før det hadde de hentet hjem verdensmesterskapet syv ganger med navn som Graham Hill, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Mario Andretti og – selvfølgelig – Jim Clark.
Nå er det et Formel 3-lag, Litespeed, som har kjøpt Team Lotus-navnet av David Hunt (som for øvrig er bror av ex-verdensmester og glimrende TV-reporter, avdøde James Hunt) som har vært stor i historisk racing, og flink til å holde de gamle bilene i live.
Litespeed-sjefene, Nino Judge og Steve Kenchington har klart å samle penger, de har kjøpt Mike Gascoyne – mannen bak Toyotaene som aldri hadde noen suksess, men også mannen bak Force Indias mirakuløse oppstandelse og viser seg så proffe at de allerede nå kan vise bilder av vindtunnel-modellen som brukes for å utvikle neste års konkurransebil.
Dette er en av de viktigste fasene i utviklingen, og det er åpenbart at Gascoyne går opp kjente stier. Dette er en Force India nese, forholdsvis høy, forholdsvis enkel frontvinge, men med dobbelt flap.
Naturligvis er ikke en slik modell ferdiglakkert, men vi vet allikevel litt om hvem som skal pryde oveflaten.
Partnere
Proton (som eier Lotus’ personbilfabrikk) er en hovedsponsor, Air Asia, også fra Malaysia, er en annen, og det fortelles at det også er statsmidler fra Malaysia med i bildet.
Derfor skal man heller ikke se bort fra at en av førerne kommer til å få et navn som ikke er direkte enkelt å uttale. Velkjente Johnny Herbert er imidlertid inne som en slags frontfigur og sjef for førerne. Han kjørte selv Lotus F1 tidlig i 90-årene.
Det nye Lotus-teamet skal for øvrig holde til i lokaler med gode vibber. Først holdt TOM’s til der, men etter det var dette hjemmet til Audis (og et år, Bentleys) Le Man innsats.
Akkurat som det opprinnelige Lotus, er Formel 1-innsatsen også konsentrert i Norfolk. Og da blir det jo ekstra sentimentalt og hjemmekjært at Mike Gascoigne, på tross av hva det kan høres ut som, er født og oppvokst i Norfolk.
Nå blir nok ikke Lotus det eneste gamle navnet som skal støvavbørstes og relanseres. På neste års startfelt ser det ut til at vi også vil finne både March og Brabham.
LES BILMERKENES HISTORIE OM LOTUS