-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Engan/Lie i egen klasse
Kjetil Engan og Bjørn Lie (bildet) er i en klasse for seg selv blant de norske i årets Rally Monte Carlo Historique. De kjører en av bilene med minst krefter – men ligger langt foran mange norske Porsche.
Kjetil Engan med Bjørn Lie som kartleser ligger på en imponerende 17. plass i Rally Monte Carlo Historiqe (RMCH) etter 9 av 14 spesialprøver.
De kjører en Ford Cortina GT med bare 90 hestekrefter i klassen for de nest eldste bilene, og der ligger de på andreplass og leder sin gruppe.
– Alt har gått på skinner
Kjetil Engan er svært fornøyd med å ligge som nummer 17 i rallyet. Han sier de holder tempo og kjører det bilen makter, men de kjører mer eller mindre sitt eget rally.
– Vi som har de eldste bilene starter sist. Det er ikke mye si ser til de andre norske, men holder vårt tempo og alt er gått som på skinner hittil, sier Kjetil.
– Vi kjører bare på piggfrie dekk, og det har vært smart, for enda har vi nesten ikke kjørt på en meter med snø. Og slik blir det også trolig på resten av løpet. Vi har hittil bare skiftet to dekk på drihjulene.
– Men din Ford Cortina har bare 90 hestekrefter?
– Det er litt lite når det går i hårnåler oppover, men så tar vi igjen når det går bortover og nedover. Slik er det bare, og det også slik at de eldste bilene har krav om noe lavere gjennomsnittshastighet. Det betyr at det blir større muligheter for de bilene med svak motor til å hevde seg sier en fornøyd Engan.
Store avstander
De fleste norske deltagerne i årets løp kjører Porsche 911 og de er langt bak Engan/Lie. Nest beste norske er Tore Johannessen som er nummer 43. Han kjører en Porsche 911.
I klassen for de eldste bilene ligger Knut Larsen som nummer fire, og er nummer 71 totalt med sin Volvo PV. I fjor vant han klassen for de aller eldste bilene. I den klassen leder nå en Jaguar E-Type.
I årets rally, som i hovedsak er kjørt på bare veier, gjenstår det nå fem spesialprøver.
De tre første avvikles på ruta fra Valence i Frankrike til Monte Carlo der de første bilene ankommer tirsdag ettermiddag.
Etter noen timers pause bærer det opp i fjellene nord for Monte Carlo til to nattprøver som avsluttes med den legendariske over Col de Turini. Der er det normalt store snømengder, men i år er veien helt bar og man kan kjøre med sommerdekk.
Først natt til onsdag kommer de rundt 280 bilene som fortsatt er med i løpet tilbake til Monte Carlo. Gioddano Mozzi / Stefania Biacca fra Italia leder løpet. De kjører en Lancia Fulvia.
Norske (uoffisielle) resultater i Rally Monte Carlo Historique etter 9 av 15 spesialrøver:
17) Kjetil Engan, Ford Cortina. Nummer to i klassen.
43) Tore Johannessen, Porsche
44) Valter Jensen, Porsche
47) Tom Hotvedt, Porsche
55) Torgjer Kleppe, Renault Gordini
60) Kjell Kristoffersen, Porsche
71) Knut Larsen, Volvo PV (4 i klassen for de eldste bilene)
122) Lars Lie, Volvo
128) Ivar Høie, Volvo
192) Sven Åge Bergum, Porsche
201) Kjell Nicolaysen, Porsche