BMW X5 3.0 sd

En rommelig og høyst komfortabel langturbil med meget kapable kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

BMW X5

Innledning

BMW X5 i dagens drakt ble introdusert høsten 2006. Den kan leveres med syv seter, om tilfellet er med vår testbil. For å få plass til den tredje seteraden (som normalt ligger nedfelt i bagasjeromgulvet) vokste utvendig lengde med 19 cm i forhold til forgjengeren, mens akselavstanden ble strukket 11,5 cm.

Førermiljøet og interiøret er langt mer diskret enn i Range Rover Sport. Det som er synlig av informasjon og betjeningsorganer, er intuitivt plassert og lett tilgjengelig. Mange funksjoner er skjult i iDrive-systemet, og dette krever det litt tid å sette seg inn i. Speedometeret vises også som "head up-display" i frontruten, en fin detalj så sant du ikke sitter meget lavt – da er tallene skjult av dashbordet.

Benplassen i baksetet er ikke mer enn den bør være i en så stor bil – det er trangt hvis sjåføren er 190 cm og baksetepassasjeren er 185 cm. De to ekstra setene bakerst kan være greie å ha i bakhånd for storfamilien, men de egner seg bare for barn. Det blir ren komedie når voksne skal krype inn der.

Motoren er imponerende, kjapp og fleksibel, og 0 til 100 km/t sparkes unna på 8,3 sekunder. Men når den slår Range Rover klart i våre akselerasjonsøvelser, må vi ha i bakhodet at X5 er 550 kg lettere enn sin britiske rival. Motoren er relativt nøysom, og med et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 216 g/km er X5 den mest spiselige av de to testbilene, ut fra miljøhensyn.

På slitt, gropete asfalt viser X5 tendenser til sporing på grunn av de brede dekkene, men bilen er generelt mer stabil enn sin engelske konkurrent. På svingete og kuperte vinterveier er den imponerende stabil, og det er lett å holde jevnt høy hastighet på utfordrende veier. Hjulopphenget jobber effektivt, svelger unna det meste av slag og vibrasjoner – og demper dermed også det aller meste av støyen fra veien.

Noe av moroa med slike eksklusive biler ligger i utstyret, eller rettere sagt i det overdådige ekstrautstyret – som på vår X5 beløper seg til rundt regnet 400.000 kroner. Den største enkeltposten står M sportspakke for, til den ubeskjedne sum av 62.300 kroner. Dette omfatter sportsfjæring, 19-tommers hjul, skinninteriør og M-ratt i skinn, og sportsseter foran med helelektrisk seterregulering.

Adaptive Drive, som innebærer elektronisk styring av dempere og krengningsstabilisatorer, koster 36.400 kroner. Active Steering, hvor både rattutslaget og servoeffekten er avhengig av bilens hastighet, koster 14.400 kroner, DVDsystem for baksetet 21.600 kroner, og den tredje seteraden 19.400 kroner.

Mer kuriøse poster på listen finner vi i en utvendig lakk som heter Pure Silver, fra menyen i BMW Individual, til den nett sum av 25.200 kroner ekstra, mot 8.800 kroner for vanlig metallic lakk. Vi ble aldri helt enige med oss selv om lakken og fargen egentlig var pen – i testlaget gikk den under betegnelsen respatex…

FØRERMILJØ 9
Diskret. Meget funksjonelt når du har lært deg iDrive-systemet.
PLASS 8
Liten benplass i baksetet. Solid bagasjerom. Mulighet for syv seter
KOMFORT 10
Komfort er bare fornavnet på opplevelsen.
KJØRING PÅ VEI 9
Nær det fullkomne, men merker at bilen er høy. Mest sportslig.
KJØRING OFFROAD 5
Solid bakkeklaring, takler røffe veier. Er ingen terrengbil.
MOTORYTELSE 9
Gedigent! Solide akselerasjonstall.
FORBRUK 6
Ikke så gærnt med tanke på kreftene – langt snillere enn sin konkurrent.
SIKKERHET 9
Ikke NCAP-testet, sannsynligvis fem stjerner, som forgjengeren.
PRIS 6
Noe billigere enn rivalen, men nær 1,5 mill med full pakke.
UTSTYR 10
Mye moro, som DVD i baksetet, DAB -radio, dynamisk cruise control.
SUM 81
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Range Rover Sport
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS