Citroën Picasso 1.6 HDi

Publisert Sist oppdatert

Citroën C4 Picasso 1.6 HDi

Innledning

Citroën C4 Grand Picasso het egentlig bare C4 Picasso da vi kjørte testen før jul. Grand-navnet kom etter nyttår, da det ble kjent at Citroën vil markere forskjellen mellom 7-seteren og 5-seteren også i navnet. Sistnevnte har 12 cm kortere lengde, og den introduseres i Norge i mars.

Bilen byr på et spesielt interiør, men likevel i beste Citroën-ånd – med midtstilte digitale instrumenter (som fortsatt krever tilvenning selv om flere produsenter har valgt slik løsning) og stillestående rattnav hvor funksjoner som styring av radio og cruise control er samlet.

Førermiljøet preges ellers av den store frontruta, så stor at solskjermene er montert på spesielle skinner for å rekke langt nok frem til å kunne skjerme for sola. Interiøret er spekket med smarte løsninger både i form av smårom og setekonstruksjoner.

Lys- og romfølelsen forsterkes av et stort takvindu, og de store glassflatene er basis for begrepet Visiospace. Det er meget lett å komme inn og ut av den tredje seteraden ved at baksetet (rad to) enkelt kan vippes opp og skyves frem med en hånd. Verre er det å få åpnet bakre sidedør fra bakerste seterad, her trengs det hjelp fra setet foran eller utenfra.

Uvant er også gearvelgeren som sitter oppe på rattstammen, og som styrer den elektroniske halvautomatiske gearkassen som hos Citroën heter EMG. Denne gearkassen, som ble lansert i fjor, fungerer langt bedre enn de første “easy-shift”-kassene, men langt mindre elegant enn Volkswagens DSG-gear. Det er fortsatt slik at du får et ubehagelig rykk i bilen når gearene skifter, med mindre du er så bevisst på turtallet at du går av gasspedalen et halvsekund før sjaltingen skjer.

Gearkassen jobber ellers i fin harmoni med HDI-motoren, og selv om 1,6-literen er klart underlegen i ytelse i forhold til to av testkonkurrentene, er den overraskende kvikk og henger brukbart med i akselerasjonsprøvene. Motoren kan også vise til det laveste testforbruket.

Hjulopphenget og fjæringen jobber stille og effektivt, men oppsettet er litt for mykt til å gi de helt store kjøreegenskapene. Derimot betyr dette god kjørekomfort – så lenge svingene ikke kommer tett.

Komforten er også løftet, bokstavelig talt, ved at vår testbil er utstyrt med luftfjæring bak. Dermed holdes bilen i konstant høyde under kjøring uansett last, samtidig som innlastingshøyden i bagasjerommet kan senkes/heves 15 cm når bilen står stille.

Vi gir bilen full pott på sikkerhet. Ikke bare har den oppnådd fem stjerner (av fem mulige) i Euro-NCAPs kollisjonstest, den scorer også meget bra på barnesikkerhet. Men vi er mindre begeistret for gimmick’en med parfymepatron i dashbordet. Heldigvis kan den stenges av.

Vurdering

FØRERMILJØ 8
Moderne førermiljø som krever tilvenning. Lyst og oversiktlig.

PLASS 9
Smarte løsninger. God takhøyde. Beskjeden bagasjeplass som 7-seter.

KOMFORT 9
Mer komfortabel enn sportslig. Behagelig støybilde.

KJØRING 8
Hjulopphenget jobber stille og effektivt. Akseptabel styrefølelse.

MOTOR/FORBRUK 8
Lavest testforbruk. Fersk motor som henger litt etter i starten.

SIKKERHET 10
Fem stjerner i NCAP-kollisjonstesten, 3 av 5 stjerner på barnesikkerhet.

PRIS 8
Relativt gunstig pris, bra utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES MER:
- Ford S-Max
- Mitsubishi Grandis
- Renault Grand Scénic
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS