-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Citroën C5 – Ford Mondeo – Renault Laguna
Citroën og Renault slår hardt med dørene når de entrer mellomklassen med nye C5 og Laguna II. Selv Mondeo kan få skjelven av mindre. Men er det godt nok?
Først publisert i BIL 6 - 2001.
Fransk offensiv
Under de internasjonale visningene og prøvekjøringene ga både Citroën C5 og Renault Laguna meget gode og solide førsteinntrykk. Franskmennene har alvorlige hensikter i mellomklassen og satser ikke bare på plass, de går også langt når det gjelder utstyrsnivå. Både C5 og Laguna har utstyrsdetaljer som gir dem et aldri så lite fortrinn i forhold til Mondeo.
Selv i Ghia-utførelse virker Mondeo nøktern sammenlignet med de franske konkurrentene. Men den har egenskaper Citroën og Renault ikke matcher og den er fortsatt størst i klassen. Vår Mondeo, for øvrig den samme vi testet i vinter, er en 1.8 Trend sedan. Ettersom både C5 og Laguna har femdørs kombikupékaorsseri, har vi brukt målene til en Mondeo femdørs kombikupé.
Til vår test valgte vi 1,8-litersmotorer, men Citroën måtte stille med en C5 2.0, 1,8-literen var ikke tilgjengelig da vi kjørte vår test. Vår C5 testbil koster 30.500 kroner mer enn en 1,8-liter med samme utstyrsnivå, og hadde vært perfekt til sammenligning med Mondeo. 2-literen har mer å rutte med og er kvikkere, men Citroëns 1,8-liter har bra fraspark den også. Den fungerer bra i for eksempel Picasso, men Picasso er ca 50 kg lettere enn C5 med samme motor.
Vår Laguna er en 1.8 Dynamique. Renault leverer Laguna 1.8 med tre utstyrsnivåer; Expression, Dynamique og Privelège, mens 1,6-literen også leveres med et lavere utstyrsnivå, Authentique. Prismessig lander vår Laguna noe over Mondeo, og utstyrsnivå Expression hadde matchet Mondeos pris bedre.
LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Renault Laguna
- Konklusjon- Priser og tekniske data