-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Kia Cee'd
Sikkerhet og pris sørger for toppscore for Kia Ceed, mens den ligger mer på det jevne i de andre disiplinene.


Kia Cee'd
Kia Ceed. Kombiutgaven av Kia Ceed ble tatt godt imot da vi testet den i Bil nummer 5 tidligere i år. En stasjonsvognutgave av den samme bilen kan kanskje være det som skal til for at den gode mottakelsen skal omsettes i solgte biler.
Det er først og fremst dette noe udefinerbare begrepet "opplevd kvalitet" som spretter inn i hodet når man setter seg inn i Kia Ceed. Sammenføyninger, materialet, knapper og alt annet virker rett og slett meget bra.
Vi fortsetter med andre ord å la oss overraske og glede over hvordan Kia har tatt koreansk bilproduksjon ett hakk lenger. Inne i kupeen finner man seg godt til rette. Instrumentene er lette å lese, bortsett fra displayet på radioen, som er noe av det minste vi har sett.
Bilen i testen var også utstyrt med navigasjon i denne radioen, og også denne var svært vanskelig å lese på grunn av størrelsen, men fungerte bra når man først hadde fått gitt beskjed om hvor man skulle.
Setene er faste og gode, men har for dårlig sidestøtte. De er også kortere enn setene i de øvrige bilene i testen. Dette bidrar til at når man kjører bilen så sportslig som den inviterer til, sitter man igjen med
en følelse av at man sitter oppe på bilen. Førermiljøet er trivelig og ergonomien er god for betjening av hendler og knapper.
Utvendig har Kia tatt i bruk et virkemiddel vi kjenner fra Peugeot, med en tydelig Z-formet C-stolpe. Designet bidrar til at innlastingen i bagasjerommet er best i test. Bakluka går et godt stykke inn på taket, noe som gir enkel innlasting og et inntrykk av god plass. Designet for øvrig følger stilen på femdørsvarianten, og står ikke noe tilbake for andre biler i denne klassen.
Sikkerhetsmessig byr Kia på det man forventer, med seks kollisjonsputer, ESP, Isofix og aktive hodestøtter. Kombiversjonen av Ceed er den første koreanske bilen som har fått fem stjerner i EuroNCAP, og det viser at Kia har forstått hvor viktig dette er om man skal lykkes i Europa.
Motoren oppleves som villig når den kjøres innenfor riktig turtallsområde – men virker litt mer ukomfortabel når man beveger seg i grenseland enn hva motorene i de øvrige bilene gjør. Trolig handler dette først og fremst om vane for sjåføren. Lydbildet er behagelig, og målingene viser at Kiaen ligger ganske godt an i forhold til de øvrige bilene i testen.
Bilen er ganske sportslig satt opp og er retningsstabil både under landeveiskjøring og ved en panikkbrems. Oppsettet for bilen gjør at den liker svingete veier, samtidig som du noe bedre enn hos de øvrige kjenner kanter og andre ujevnheter i veien. Kjøreegenskapene er helt klart en av tingene som gjør at Ceed bør kunne bli en populær bil, også for de som ikke har Kia øverst på ønskelisten.
Plassen er omtrent som for Octavia og Golf. Når bakseteryggen legges ned får man et flatt gulv som gir gedigen lastekapasitet.
FØRERMILJØ 6
Liten skrift i display på radio, god kvalitetsfølelse.
PLASS 8
God innlasting, bra plass i baksete.
KOMFORT 8
Dårligst seter, men fin kjørekomfort.
KJØRING 7
Kjører på det jevne, ingen overraskelser.
MOTOR/FORBRUK 7
Lavt forbruk, men den minst fleksible.
SIKKERHET 10
Første koreaner med fem stjerner i NCAP-testen.
PRIS/UTSTYR 10
Utrolig mye bil for pengene.
SUM 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Peugeot 307- Skoda Octavia- Volkswagen Golf- Konklusjon
- Tekniske data