-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Et hav imellom
Det er et hav mellom Land Rover Discovery Sport og Jeep Cherokee
Først publisert i Bil 5-2015.
En stor (og for noen; veldig viktig) forskjell på Jeepen og Land Roveren melder seg ganske tidlig. Jeg har kjørt Jeepen noen dager allerede før vi la ut på testturen, og jeg merket at jeg fikk en tendens til å skru opp volumet hver gang en låt med litt tyngde spilles på musikkanlegget. Green Day, Kanye West, Mars Volta eller Linkin Park – alle disse ble spilt på langt høyere volum enn jeg ellers pleier.
Og Jeepen klarer det. Jeg tror aldri jeg har opplevd et bilanlegg som både maskerer de tekniske kvalitetsbegrensningene som ligger i Bluetooth-streaming av Spotify-musikk så godt, og som samtidig spiller så klart og høyt.
Og det helt uten at anlegget har et fancy-pantsy hi-fi-merkenavn på høyttalerne, som liksom skal indikere at her er det «tatt ekstra hensyn til akustikken og klangen i bilens interiør, og bla-bla-bla».
Her spilles det høyt, det spilles klart og det bare funker. Jeg digger det.
Touch me
Jeg legger merke til at Land Roveren vi har med oss ikke har det Meridian-merkede anlegget som er å finne blant ekstrautstyret. Jeg vet ikke akkurat hvor godt det Meridian-anlegget spiller, men det må uansett være bedre enn standardoppsettet. For det skuffer.
En ting er de litt heftigere musikkartene jeg har plukket ut til min «Bil»-spilleliste, men selv på roligere, mer melodiøse låter (type Elton John, David Bowie, Mark Knopfler og Jake Bugg) sliter Land Roveren med å holde hodet over vannet*.
Det er veldig synd, nå som Land Rover endelig har fått et infotainmentsystem som både ser ut og oppleves som moderne. Det er også veldig synd at de har valgt å beholde berøringsskjerm, og ikke en sentral styreenhet slik BMW og andre gjør, men menystruktur, grafikk og funksjoner er veldig bra. Til og med bedre enn Volkswagens berøringsskjermer.
Men se litt på de artistene jeg nevner som eksempler. Er det noen fellestrekk? Noen vil kanskje lure på hva Kanye West gjør i en ellers så solid bunke artister, men han har faktisk én fet låt. Men de virkelig observante vil kanskje allerede ha lagt merke til at artistene til Jeepen alle er amerikanske, mens Land Rover-musikken er britisk.
Det er selvsagt ikke tilfeldig.
For om disse to bilene matcher hverandre ganske godt i spesifikasjon og størrelse, er det veldig tydelig at de kommer fra to helt forskjellige land.
Easter eggs
Jeep Cherokee er utvilsomt mer frempå enn Land Roveren. Den tør vise seg frem, den vil vise seg frem. Den slenger «howareyou?», «have a niceday!» og «good to seeyou, man!» om seg med et svært smil. Alt den gjør oser selvtillit. Innvendig og utvendig er den smakfullt «chunky», med store dørhåndtak, en svær infoskjerm (som også er fin i bruk) og en diger girspak.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon