-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Citroën Picasso, Daewoo Tacuma, Mazda Premacy, Nissan Tino, Opel Zafira, Renault Scénic
Vi blir stadig mer opptatt av at bilen skal være praktisk og fleksibel i forhold til plassutnyttelse. Her har vi testet seks biler hvor det praktiske står i høysetet.
Først publisert i BIL 5 - 2001.
Med vekt på fleksibilitet
Mange spådde at de store flerbruksbilene skulle bli en suksess og bilprodusentene la seg i selene og lanserte den ene bilen mer praktisk, rommeligere og tyngre enn den andre, men uten at suksessen kom.
Så kom Renault med lille beskjedne Scénic. Den var en suksess fra første dag. Liten, lettkjørt, rommelig og med seteløsninger du normalt finner i langt større biler. Konkurrentene har somlet lenge før de har kommet etter, men nå begynner utvalget blant de kompakte og høye stasjonsvognene å ta seg opp. Vi har testet seks av modellene som er på markedet.
A-Klasse, som nå kommer i lang versjon, og PT Cruiser, kunne også vært med selv om de ligger litt i utkanten av dette segmentet. Flere produsenter kommer med biler i denne klassen. Honda Stream er klar i løpet av sommeren, når Toyota lanserer en ny Corolla vil de også ha en høy stasjonsvogn og Ford og Volkswagen kommer også etter. De har rett og slett ikke råd til å sitte på gjerdet å se at konkurrentene tar for seg i en så populær klasse.
Fleksibilitet er et stikkord når det gjelder de høye stasjonsvognene. Muligheten til å ta ut og rokkere på setene er et kjennetegn for klassen. Hvor ofte dette blir gjort er en annen sak, men bare det at et er mulig å gjøre det teller mye for mange. For at en skal gidde å flytte på setene må de være enkle å håndtere og de må ikke være tyngre enn at de er flyttbare. Blant de seks testbilene har Picasso de letteste setene, mens det midterste setet i Tino er det tyngste og veier hele 11 kg mer.
Dette er biler som barna liker. De sitter høyt, har god utsikt og bortsett fra i Zafira har de sitt eget sete. Har en barn i bilen har en gjerne også krimskrams og leker som ligger og slenger, ting som gjerne bor i bilen men som kanskje ikke alltid skal ligge fremme. Oppbevaringsrom i dører, gulv og seter er derfor praktisk i denne sammenheng. Liker smårollingene å lese eller bedrive andre sysler som krever at de kan se, er det praktisk at bilen har leselamper til baksetene.
Mange kobler gjerne det at de sitter høyt med at bilen er lettkjørt og lett å håndtere i trafikken. Det stemmer til en viss grad, men mange vil oppdage at de høye bilene slett ikke er enkle å håndtere når de skal inn på trange parkeringsplasser på kjøpesenteret eller ved lukeparkering i travelt trafikkerte gater. I Zafira ser du for eksempel ikke bakken før 10,6 meter bak bilen, mens du i Picasso ikke ser noe av bakken som er nærmere enn 4,4 meter foran bilen. Det kreves derfor litt trening før du kjapt og elegant slenger en Picasso eller Zafira inn i en trang lukeparkering.
LES VIDERE:
- Citroën Xsara
- Daewoo Tacuma
- Mazda Premacy
- Nissan Tino
- Opel Zafira
- Renault Mégane
- Konklusjon
- Priser og tekniske data