Citroën Xantia – Fiat Marea – Ford Mondeo – Opel Vectra

Aldri har det vært så mange å velge blant – aldri har de hatt større markedsandel. Det dreie seg selvsagt om mellomklassens stasjonsvogner.

Publisert

Først publisert i BIL 8 - 1997.

I denne månedens test har vi valgt å teste fire stasjonsvogner med 1,8-liters motorer og to med to-liters motorer (se side 48.) Blant de fire 1,8-literne finner vi to nykommere; Fiat Marea og Opel Vectra, mens Citroën Xantia og Ford Mondeo representerer de etablerte. Fiat Marea heter Weekend som stasjonsvogn og leveres i to utgaver, 1.6 ELX og 1.8 ELX. Opel har et noe bredere modellutvalg og leverer Vectra stasjonsvogn med 1,6-, 1,8-, 2- og 2,5-liters bensinmotorer samt en 2-liters dieselmotor. Modeller med den minste bensinmotoren og dieselmotoren leveres med utstyrsnivå GL, 1,8- og 2-literen har utstyrsnivå CD mens 2,5-literen har utstyrsnivå CDX.

Citroën Xantia er blant de etablerte og har kommet inn i fasen som innebærer at den nå kommer som kampanjemodeller. Vår testbil heter Tentation og har et meget omfattende utstyrsnivå som blant annet inkluderer klimaanlegg. Vår testbil har en 1,8-liters motor, men Xantia er også tilgjengelig med en 2-liters bensinmotorer med eller uten turbo, samt dieselmotorer med 1,9 eller 2,1 liter, begge med turbo. Ford har et bredt utvalg når det gjelder - stasjonsvogner og i tillegg til 1,8-literen som sitter i vår testbil, leveres Mondeo med en 1,6-, 2- og 2,5-liters bensinmotorer samt en 1,8-liters turbodieselmotor. Rimeligste utstyrsnivå er Mistral, vår testbil er en Ghia.

Plass
Dette er Mondeos territorium. Den har størst bagasjerom og en meget stor lukeåpning. Dessuten har både passasjerer og fører god plass. Xantia er den som utfordrer Mondeo sterkest og først og fremst med et gjennomtenkt og rommelig bagasjerom med hele 111,5 cm lengde med baksetet i bruk, men greier ikke å hamle opp med Mondeo når baksetet legges ned. Bakseteplassen er derimot meget god.

Marea har i likhet med Mondeo og Xantia et kompakt bakhjulsoppheng som gir god bredde i bagasjerommet, men den har likevel ikke like stor bredde og like langt bagasjerom som de to konkurrentene. En fiks detalj i Marea er den hengslede støtfangeren som gjør at du har en kant som holder ting i bagasjerommet, samtidig som du kan få en behagelig lav lasteterskel. Nedfelt tåler støtfangeren 200 kg belastning. Marea har derimot den billigst bagasjeromgardinen.

Vectras bagasjerom virker forseggjort, men bakhjulsopphengene tar mye plass og den har det smaleste bagasjerommet. Høyden opp til toppen av bakseteryggen er også minst. Heller ikke i kupéen greier Vectra og matche de tre konkurrentene og har både mindre benplass og kupébredde i baksetet. Opel har utviklet et gjennomtenkt tilbehørssortiment som gjør stasjonsvognen praktisk, blant annet bagasjeromnett som kan flyttes helt frem til forseteryggene.

Mondeo og Marea har de beste baksetene hvis du må plassere tre voksne der. I konkurrentene Vectra og Xantia er det ikke bare kupébredden som begrenser plassen. De kraftige sidevangene på bakseteryggen gjør også sitt til å begrense bredden.
Testvurdering plass:
Mondeo: 5. Xantia: 5. Marea: 4. Vectra: 3.

Førerplass
Det er svært lite å sette fingeren på når det gjelder de fire bilenes førerplasser. Alle fungerer og det er mer smak og behag enn funksjonelle detaljer som blir avgjørende. I Mondeo savner vi en skikkelig støtte til venstrefoten, men ellers er førerplassen godt gjennomtenkt med et ratt som har både vertikal og horisontal justering og et førersete med høydejustering.

Vectra har nydelig sittekomfort. Førersetet har høydejustering og hele setet løftes likt slik at lårstøtten ikke reduseres hvis du hever setet. Den har ikke like mange justeringsmuligheter av rattet som Mondeo, men skikkelig støtte til venstrefoten og bedre rygg og sidestøtte enn Mondeo. Men Opel bør tar bort armlenet mellom forsetene. Alle våre testere bemerket at det er i veien når de sjalter til andre- og fjerdegear.

Førermiljøet i Marea er hentet direkte fra Bravo/Brava og fungerer godt, men sittekomforten kan bli bedre. Vi ønsker litt bedre lårstøtte. Skal vi pirke på noe, må det være plasseringen av bryteren for varme i forsetene. Den sitter nemlig nede på forsiden av setene med en varsellampe plassert på plastdekselet ut mot døren.

Xantias førerplass preges av de høye forsetene. Du sitter unødvendig høyt, noe som selvsagt er en vanesak og som gir god plass til eventuelle baksetepassasjerer. Forsetene har litt svak lårstøtte, men sidestøtten er god. Rattet er plassert lavt og kan med fordel trekkes litt nærmere sjåføren.
Testvurdering førerplass:
Vectra: 4. Mondeo: 4. Marea: 4. Xantia: 4.

Komfort
Citroëns hydrauliske fjæringssystem har sin faste tilhengerskare og med god grunn – Xantia er i en klasse for seg når den nesten svever frem på veier med store ujevnheter. Men på de små ujevnhetene er Mondeo et lite hakk behageligere og det er når vi kombinerer fjæringskomforten og den lave støynivået vi greier å skille de to. Mondeo har et behagelig lavt lydnivå, men Xantia er enda mer stille. Med klimaanlegg som standard har Xantia et definitivt komfortpluss. I solsteiken har ikke Mondeos ventilasjonsanlegg mulighet til å gi nok kjøling.

Vectra har et hardere støybilde enn Mondeo, noe som først og fremst skyldes støy fra hjulene og spesielt på grov asfalt. Dette er imidlertid et problem Opel er i ferd med å rette på. Den har også fastere fjæring og demping enn de to konkurrentene, men er likevel myk og komfortabel over store ujevnheter. Vår Vectra var utstyrt med klimaanlegg, en investering som betaler seg på varme sommerdager.

Marea har høyest støynivå av de fire, men på grov asfalt er lydbildet likevel behageligere enn i Vectra. Den har også den fasteste fjæringen og dempingen. Her er det så absolutt rom for forbedringer. Det skal ikke være nødvendig å føle asfaltkvaliteten på kroppen på denne måten. Kjører du mye med tungt lastet bil, fungerer den meget godt og fjæringskomforten blir da merkbart bedre. Fiat har tydeligvis lagt vekt på at fjæring og demping også skal fungere når du fyller opp bilen. Fiat Marea har ikke klimaanlegg, men friskluftanlegget har større kapasitet og bedre kjøling enn i Mondeo.
Testvurdering komfort:
Xantia: 5. Mondeo: 4.Vectra: 3. Marea: 2.

Kjøreegenskaper
Dette er fire biler som fra førerplassen oppleves som ganske så forskjellige. Alle har de uproblematiske kjøreegenskaper. Mondeo har en tung, men kontant styring med kvikk styrerespons, så kvikk at når du kommer fra Vectra føles den litt nervøs og det er lett å styre for mye. Vectra har er vesentlig slapper styring, spesielt rundt midtstilling. Faktisk så slapp at en kunne mistenke Opel i å ha brukt kulekretssnekke. Opelen er den som krever mest tilvenning, men når du har lært den litt ulne styringen, fungerer den bra. Når du ligger i sving har du nemlig god kontakt med hva forhjulene foretar seg.

Marea og Xantia ligger midt mellom disse to og spesielt Xantia har en godt balansert styring. Marea har det mest sportslige fjærings- og demperoppsettet. Den er svak på komfort, men du verden hvor fint denne bilen oppfører seg på svingete vei. Får du tre voksne i baksetet, kommer den virkelig til sin rett og takler det bedre enn Mondeo og Vectra. Også Xantia takler last meget godt. Det hydrauliske fjæringssystemet som gir konstant bakkeklaring, er som skreddersydd for en stasjonsvogn. I likhet med Marea påvirkes Xantias kjøreegenskapene ubetydelig når den lastes. Xantia har på grunn av den myke fjæringen over store ujevnheter ganske store karosseribevegelser rundt lengdeaksen, men er overraskende stabil og kontant ved svingkjøring. Den er den mest lettkjørte av de fire på svingete vei.

De fire testbilene har alle ABS-bremser. Xantia og Vectra har kortest bremsestrekning fra 80 km/t, men forskjellen til Mondeo og Marea er skarve 1 meter. Forskjellene ble større da vi kjørte fire påfølgende bremseprøver fra 90 km/t og med fem personer i bilen. Marea og Xantia tålte de fire oppbremsingene uten problem. Vectra hadde litt problem med myk pedal og hadde ikke nok bremsekraft til å blokkere hjulene siste halvdel av prøve tre og fire. Mest kritisk ble prøven for Mondeo. Allerede under oppbremsing nummer to hadde den ikke bremsekraft nok til å aktivere ABSen! Vel verdt litt ettertanke for de som kjører på tyske motorveier med bilen full av feriebagasje. Nå skal det legges til at Mondeoen var den av testbilene som hadde flest kilometer på telleren, men bremsene skal tåle mer enn dette med 20.000 km!
Testvurdering kjøreegenskaper:
Marea: 4. Xantia: 4. Vectra: 3. Mondeo: 2.

Ytelser & forbruk
1,8-liters motorer er fellesnevner for alle de fire testbilene og Vectra, Marea og Mondeo har alle motorer med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder, mens Xantia har PSA-gruppens trofaste 8 ventiler. 16-ventileren er foreløpig forbeholdt Xantia kombikupé. Vectra og Mondeo har begge 115 hk, Marea 113, mens Xantia får nøye med 103 hk.

Vectra har den beste kombinasjonen motor og gearkasse. Selv om utvekslingen er forholdsvis lang, er motoren akselerasjonsvillig i alle gear, noe som blant annet skyldes at den har det høyeste dreiemomentet blant testbilene. Den sterke motoren i kombinasjon med en lettsjaltet gearkasse gjør denne drivlinjen til vår favoritt.

Marea kommer som en god nummer to. Den henger ikke helt med Vectra i akselerasjon og må faktisk se seg slått av Xantia ved akselerasjon i fart, men den presise og lettsjaltede gearkassen i kombinasjon med en akselerasjonsvillig motor, gjør Marea til en bil det er lett å leve med.

Mondeo har en forholdsvis kort utveksling, men Fords 1,8-liter er lite akselerasjonsvillig og det blir vel mye sjalting. Den ligger riktignok foran Xantia ved akselerasjon på høye turtall, men blir kraftig slått ved akselerasjon i femtegearet. Det hjelper lite et gearskiftet er behagelig.

Xantia har den svakeste motoren og det minst presise gearskiftet. Dårlig akselerasjon på høye turtall straffer motoren kraftig, men den gode fleksibiliteten på mellomregisteret imponerer. Ved behov for akselerasjon vil det enkelte ganger lønne seg å motstå fristelsen til å hente et lavere gear. Det krever tilvenning.

Ikke overraskende endte Vectra opp med testens laveste bensinforbruk. En lang utveksling lønner seg hvis motoren i tillegg har dreiemoment nok til å dra uanstrengt i femtegearet. Også Marea drar femtegearet uten problemer, men den korte utvekslingen gir høyere forbruk. Mondeo har overraskende lavt forbruk med tanke på den korte utvekslingen og hyppig bruk av fjerdegearet. Xantias 8 ventiler ville ha mest bensin, til tross for lang utveksling.
Testvurdering ytelse & forbruk:
Vectra: 5. Marea: 4. Xantia: 3. Mondeo: 3.

Pris & utstyr
Ser en utelukkende på pris og utstyr, er det ingen tvil om hvilken av de fire som er gunstigst. Xantia har ikke bare den mest omfattende utstyrspakken – med blant annet klimaanlegg som standard – den har også lavest pris. En liten titt på bruktbilprisene avslører imidlertid at Xantia ikke er noen gullgruve for den som planlegger å beholde bilen bare ett til to år. Til det er verditapet for stort. Også Marea er vesentlig rimeligere enn sine konkurrenter fra Ford og Opel. I forhold til Xantia er det bare klimaanlegget som mangler, men i likhet med Xantia må Fiat-eierne regne med et kraftig verditap de første årene. For den som beholder bilen noen år, er det store verditapet de første årene likevel av mindre betydning, noe som gjør Xantia og Marea attraktive.

Mondeo og Vectra er likeverdige når det gjelder utstyr. Mondeos antispinnregulering kommer som et lite pluss, men til gjengjeld er ettermarkedet allerede overbelastet av brukte Mondeo stasjonsvogner. Mondeo-eierne må derfor regne med et litt større verditap enn Vectra-eierne. Forskjellen mellom de to er imidlertid minimal og Opels satsing på firmabilmarkedet vil nok på sikt gjøre sitt til at det etterhvert også blir mange brukte Vectra stasjonsvogner til salgs.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS