Citroën Xsara Picasso 1.8 16V

Publisert

Xsara Picasso
Xsara Picasso

Innledning

Picasso skiller seg tydelig ut når det gjelder design, og enten faller du pladask eller du synes lite om Citroënens linjer. Interiøret er elegant og med digitale instrumenter plassert midt på dashbordet og gearspaken i dashbordet skiller Picasso seg også fra mengden når det gjelder interiørdesign.

Førerplassen er oversiktlig og instrumenteringen fungerer meget godt. Du sitter også godt i et førersete som har god støtte til lår og rygg og en myk og behagelig stopp. Kjørestillingen kunne vært bedre. Rattet sitter litt for langt frem, men viktigste negative faktor er at det ikke er plass nok til å strekke ut venstrebenet. Det blir lett til at en sitter skjevt.

Citroën har utstyrt Picasso som seg hør og bør i en bil hvor det praktiske skal dominere. Plass til småting, flasker, kopper og lignende er det flust med. For ting du ikke trenger mens du kjører, er det praktiske rom i gulvet foran baksetene. Det er litt overraskende at det ikke er strømuttak foran i Picasso, men bare i hattehyllen bak.

Du sitter høyt og har god oversikt over trafikkbildet rundt deg, men sikten i bilens nærområde er dårlig. Forover ser du bakken først 4,4 meter foran bilen, og bakover er det 10 meter du ikke ser. Blant bilene i denne testen har den klart størst dødvinkel mot veibanen og krever lengre tilvenning før du lukeparkerer med selvtillit.

Baksetearrangementet består av tre like store separate seter, alle med mulighet for å justere seteryggens vinkel. Det midterste setet kan dessuten skyves frem slik at det er mer praktisk når seteryggen legges ned og brukes som bord. Picasso har lette seter, de veier bare 11 kg, men de er vanskeligere å montere enn i de andre bilene. På baksiden av forsetene er det montert oppfellbare bord, og leselys for baksetepassasjerene finnes også.

Bagasjerommet er rommelig og enkelt å utnytte, men den skrånende bakluken gjør at du ikke kan utnytte gulvarealet fullt ut hvis du har gjenstander som er høyere enn ca 60 cm. Hard hattehylle er standard og kan lagres bak baksetene. Ekstra strømuttak i bagasjerommet og en trillevogn er standard.

I dette selskapet er Picasso en lettvekter, men på veien føles den tung og robust. Fjæringskomforten er god, og spesielt de store ujevnhetene takler den meget godt. På grov asfalt slipper den gjennom litt romlestøy, og på skarpe kanter slår det litt i hjulopphengene. Støykomforten kunne vært bedre, grov asfalt hører du godt.

Picasso krenger litt, men den gir god kontakt med veien. I unnamanøveren føles den trygg og er lett å håndtere. Også på svingete vei gir den et meget godt inntrykk, og fjæringen og dempingen som er lagt på den faste siden gjør at dette er en bil som det er lett å trives med også ved rask svingkjøring.

1,8-literen med 117 hk passer Picasso utmerket. Den har god trekkraft også på lave turtall og ved normal landeveiskjøring er femtegearet svært anvendelig. Det er sjelden du må ty til fjerdegearet. Motoren er akselerasjonsvillig, og stillegeånde også på høye turtall. Gearspakens plassering på dashbordet er meget gunstig.

Picasso virker robust og forseggjort, er svært rommelig for både passasjerer og bagasje, byr på god komfort og ikke minst er den rimelig. Vi gir den minus for kjørestillingen, sikten i nærområdet foran og bak bilen og den skrånende bakluken.

FØRERPLASS = 8
Original og elegant utformet førerplass, men det er for lite plass til venstrebenet og sikten foran og bak er begrenset.
PLASS = 9
Picasso byr på gode plassforhold for både baksetepassasjerer og bagasje. De tre separate setene er lette å ta ut, men vanskeligere å montere.
KOMFORT = 9
Fjæring og demping er fastere enn vi normalt forventer fra Citroën, men absolutt blant de bedre. Støynivået på grov asfalt er litt høyt.
KJØREEGENSKAPER = 8
Den faste fjæringen og dempingen kombinert med en presis og følsom styring gjør at Picasso er stabil og enkel å håndtere.
YTELSE OG FORBRUK = 9
1,8-literen med 117 hk er trekkog akselerasjonsvillig og passer Picassos bruksområde svært godt.
PRIS OG UTSTYR = 10
Klimaanlegg koster 10.100 kroner, mens original radio/CD er standard. Picasso er sånn sett gunstig priset.

LES VIDERE:
- Daewoo Tacuma
- Mazda Premacy- Nissan Tino- Opel Zafira
- Renault Mégane
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS