-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hyundai Coupé


Coupé
Coupé
Koreanerne – og først og fremst Hyundai – har på kort tid utviklet sitt eget designspråk. Et designspråk du enten liker eller misliker. Hyundai Coupe levner ingen tvil om hvor den kommer fra, og den levner heller ingen tvil om at den frir til dem som søker en bil med sportslig karakter til en rimelig pris.
Og sportslig er den. Ingen av de fire andre bilene har så sportslige avstemte seter. Her sitter du støtt med god sidestøtte til både lår og rygg. Førermiljøet er annerledes og fungerer bra når du først har fått oversikten. Skinntrukket ratt og gearspakkule skal ved siden av de sportslige setene bidra til å gi Coupe-sjåføren følelsen av sportsbil. Som den eneste av de fem bilene vi hadde med på tur, har Hyundai Coupe utsikt over panser og forskjermer.
Rekkefireren med to liter sylindervolum gir fraspark så det holder og er faktisk raskere enn Prelude 2.2 VTi med automatgear fra 0 til 100 km/t. Men det er litt annerledes fraspark i den koreanske motoren, og ved forbikjøringer har den på langt nær samme trøkket som Honda-motoren.
Livlige kjøreegenskaper
Hyundai Coupe har ikke så direkte styring som jeg hadde forventet. Det er først når du kommer i sving og har litt trøkk på forhjulene at du får skikkelig styrefølelse. Rundt nullstilling er styringen litt død. Det gjør at bilen blir livlig på sporete vinterveier. Mens Prelude kan kjøres i sporene, vil Hyundaien på grunn av den lille slakken i styringens nullstilling, få tid til å vandre fra høye til venstre og omvendt før du rekker å korrigere det. Når du først vrir på rattet, svarer den kjapt, og Coupe holder utrolig godt følge med Prelude på vinterføre. Den er lett å kontrollere når det slipper og finner ikke på noe på egen hånd.
Fjæringskomforten er ikke like god som i Prelude, og støynivået er vesentlig høyere. Her er det mer motorstøy og hjulstøy, og på kjettingslitt snødekke og dårlig vei avslører Hyundaien noe dårligere kvalitet og finish. Det er rett og slett vel mye knirke- og skranglelyder, selv for en bil med prislapp pålydende 250.000 kroner.
Plassmessig er heller ikke dette noen stor opplevelse. Det er god plass i forsetene, men bakseteplassen er svært begrenset. Den store bakluken gjør derimot at bagasjerommet kan utnyttes i noe større grad enn i de andre bilene.
Hyundai Coupe gir seg ikke ut for å være noe mer enn den er, en billig og forholdsvis veloppdragen kupé. Her får du mye kjøreglede og ganske mye igjen for pengene forutsatt at du ikke er på jakt etter komfort og luksus. Det får du nemlig ikke.
LES VIDERE:
- Mercedes CLK
- Honda Prelude
- Peugeot 406
- Ford Puma
- Priser og tekniske data