-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
SUV-er med eksosrør
Begrunnet i få valgmuligheter og årelange køer for å sikre seg en elektrisk variant, ender to av tre som handler SUV opp med en bensin- eller dieseldrevet modell. Med dette som bakgrunn ser vi i denne testen nærmere på tre, høyaktuelle bensindrevne familie-SUV-er.
Først publisert i Bil 1-2019.
SUV-er med eksosrør har slett ikke gått av moten. Men frykten for å bli utestengt fra de store byene gjør at stadig flere satser på modeller med bensinmotor.
Derfor er testen denne gang satt sammen av tre typiske hytte- og familiebiler: nye Honda CR-V og oppgraderte Mazda CX-5.
Toyota RAV4 er med som referansebil fordi den gjennom et par tiår har vært blant klassens mestselgende. Alle bilene i testen har bensinmotor og firehjulsdrift.
De tre er ganske like store utvendig, alle med opphav i Japan og nær identisk motoreffekt. De mange likhetstrekkene gjør det fristende å si at de som har utviklet dem er alle «kokt i samme gryte».
Toyota kuttet for tre år siden dieselmotoren og erstattet den i RAV4 med bensinelektrisk hybridteknologi i Norge. Det samme har Honda gjort når de nå lanserer ny CR-V. Kun Mazda beholder dieselmotorprogrammet intakt, og selger omtrent like mange CX-5 med dieselmotor som med bensinmotor i år – som i fjor.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.