-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Venner av familien
Mazda CX-5 vant vår forrige SUV-test i denne klassen. Nå er en helt ny Honda CR-V på plass og gjør krav på oppmerksomhet.
Først publisert i Bil 2/3-2013.
Hadde alle som ønsket å «sitte høyt» fått viljen sin, burde Norge hatt verdens største flåte av småfly. I stedet har vi fått en stor bestand av biler som gjerne vil gi inntrykk av å være hakket tøffere enn de er. Knapt en bilprodusent har latt muligheten til å utstyre stasjonsvognene sine med skliplater i plast, eller utenpåhjulbuer vi ikke har sett maken til siden rustfellene på 80-tallet. Grensene mellom crossover, allroad og SUV er mildt sagt utflytende.
Et godt eksempel er CX-5 og CR-V der målene er nesten identiske. Likevel fremstår Mazda mer som en crossover, mens Honda helt klart har holdt seg strengt til SUV-oppskriften de har fulgt etter at den første generasjonen var med på å definere denne klassen.
Plass
Tilhører du den den delen av den norske befolkning som har behov for å flytte med deg store deler av hjemmet når du skal ut på tur? Er du en av disse yndlingsfamiliene vi ser i bilreklamene, de som bor urbant, men elsker livet i skog og mark med et jag etter fritidsaktiviteter som ligger i grenselandet for en diagnose? Om plass er viktig for deg, er dette de to beste kandidatene i klassen. Ikke bare til bagasje, men også når det kommer til innvendig plass til langbente tenåringer, eller to barneseter og en sittepute.
En av de største problemene med tradisjonelle SUVer har vært at drivverk og høy bakkeklaring har gjort dem underlegne stasjonsvognene, særlig på bagasjeplass. Det både CX-5 og CR-V har fått til ved i større grad å krysse disse to biltypene, er at du drar nytte av en mer oppreist sittestilling, som i en flerbruksbil. Samtidig tilfredsstiller du behovet for å sitte høyt og ha en fremkommelighet som tar deg helt frem til hytteveggen.
Om bakseteplassen er viktigst for deg er det CR-V som vinner. Den har bedre benplass og en bredde som gjør det lettere å få inn både barneseter og voksne. Også på bagasjeplass er det Honda som trekker det lengste strået. 589 liter er svært bra, og utformingen gjør det lett å utnytte – til å være en SUV er høyden på bagasjerommet meget bra. CX-5 har 503 liter som femseter.
Ettgrepsløsningen for å legge ned baksetene i CR-V er smart - det samme den elektriske bakluka som også kan styres fra nøkkelen.
Komfort eller sport
Både Honda og Mazda har laget komfortable familiebiler der du sitter høyt, og du føler deg trygg. Begge våre testbiler var utstyrt med firehjulsdrift, men jakten på lavere utslipp og lavere priser gjør at de også finnes med forhjulsdrift. Etter vår mening er dette en type biler som bør dra på alle fire. Du kommer til å føle deg som århundrets største tosk når du kjører deg fast på parkeringsplassen med en bil som ser ut som disse.
Firehjulsdriftsystemene er mer enn tilstrekkelige for alle normale forhold. Ingen av bilene har noen form for sperrer, men smart elektronikk tar deg trygt frem selv under relativt røffe forhold. Hos Honda har de tatt konsekvensen helt ut og fjernet alle muligheter til å styre firehjulsdriften.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Honda CR-V
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5