-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Honda CR-V – Nissan X-Trail – Subaru Forester – Toyota RAV4
Markedet for de lette terrengbilene er voksende, og japanerne er ledende. Honda, Nissan og Subaru har alle nye modeller i år. Her får de bryne seg mot Toyotas bestselger RAV4.
Først publisert i BIL 11 - 2002.
Offroad light fit for fight...
Litt mer bakkeklaring, litt bedre fremkommelighet, litt bedre oversikt over trafikken, litt mindre plass, litt dårligere komfort og litt høyere forbruk – slik kan vi raskt oppsummere forskjellene mellom en tradisjonell stasjonsvogn i mellomklassen og SUV-light bilene. Alt har sin pris, og første generasjon SUV-light var slett ikke i stand til å konkurrere med mellomklassestasjonsvognene når det gjaldt komfort og plass. Nå er komforten blitt bedre, og de største SUV-light bilene har også fått plass nok til å hamle opp med stasjonsvognene.
RAV4 har vært bestselgeren det siste året. Så etterspurt at importørene har hatt venteliste og i de ni første månedene i år har Toyota-forhandleren levert 1657 RAV4. Forester har også solgt bra og Subaruforhandlerne har levert 597 Forester, mens Honda-forhandlerne har solgt 743 CR-V og Nissan har til tross for at deres modell er nokså ny på markedet levert 1150 X-Trail.
RAV4 er den klart minste i denne kvartetten. Trekker vi fra de 17 centimeterne reservehjulet stikker ut bak er den bare 403,5 cm lang, 15 cm kortere enn femdørs Corolla. Også CR-V er vesentlig kortere enn målene antyder, her kan du trekke fra 22 cm for reservehjulet på bakdøren og får en bil som er 435 cm lang. Dermed er ikke "lille" Forester så liten lenger, men X-Trail er størst. Forester er betydelig lavere enn konkurrentene, noe som også reflekteres i at den er enklere å stige inn og ut av.
Alle testbilene har firehjulsdrift. X-Trail har i utgangspunktet forhjulsdrift, men firehjulsdriften kan sjaltes inn med en bryter på dashbordet eller du kan overlate alt til elektronikken. CR-V har også forhjulsdrift, men en hydraulisk clutch overfører kraft til bakhjulene hvis det oppstår mer enn 2 prosent hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul. Forester og RAV4 har konstant firehjulsdrift og Forester har dessuten reduksjonsgear.
Ett fellestrekk for de fire bilene er at ingen av dem er utviklet for kjøring i terrenget. Er det en bil for tungt terrengbruk du er på jakt etter skal du heller satse på en Toyota Landcruiser, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero eller Land Rover Discovery. Dette er biler utviklet for urbane mennesker med behov for å vise at de også har et ben i naturen, og at veien til hytta er tøff. Eller kanskje populariteten skyldes at disse bilene ganske enkelt er hendige i trafikken og føles sikrere enn en tradisjonell stasjonsvogn. Vi dro på tur for å finne ut hvor sjarmen ligger.
LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Nissan X-Trail
- Subaru Forester
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Priser og tekniske data