-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Plass nok for de fleste
Vi har sett studenthybler med tilsynelatende mindre plass enn i Nissan X-Trail. Derfor kan 22-årige Mari strekke ut beina i bagasjerommet i SUV-testens vinner.
Først publisert i Bil 12-2014.
Vi hører jevnlig at konkurransen tvinger produsentene til å bygge mer like biler. I det store bildet skulle det bety at innenfor samme kategori spiller merkevalget mindre rolle.
Vår test av tre kompakte SUV-er viser heldigvis at så enkelt er det ikke. Månedens tre test-SUV-er trekker alle i hver sin retning og ingen av dem dekker alles behov fullt ut.
Men først litt fakta: Kia Sportage, Mazda CX-5 og Nissan X-Trail er alle populære SUV-er og priset for å passe lommeboken til folk flest. I denne klassen velger de fleste dieselmotor og mange satser på firehjulsdrift.
Gå en runde ekstra
Står valget mellom oppgradert Kia Sportage, helt nye Nissan X-Trail og bestselgeren gjennom flere år, Mazda CX-5, kan det hende du skal spandere på deg noen ekstra runder ute på landeveien, og ikke bare ta den enkle (og ofte vanligste) varianten rundt bilene inne i utstillingslokalet.
Er eksempelvis firehjulstrekk viktigst, har Mazda draget på kundene (95 prosent som velger CX-5 sier ja til 4x4). Av Nissan X-Trails kunder sier så langt 73 prosent ja til 4x4, mens kun 32 prosent av Kia Sportage-kjøperne bryr seg om drift på alle hjul.
Selv om så godt som alle bilmodeller nå leveres med fem års garanti, vil et garantert problemfritt bilhold være ekstra viktig for noen. I så måte blir det vanskelig å komme utenom Kia Sportage. Kia er nå eneste bilmerke med forbrenningsmotor som yter sju års garanti etter at halvbroren Hyundai gikk fra sju til fem år.
Sju seter
Så vil det alltid være noen som har bruk for et par ekstra seter. Her har Mazda og Kia lite å tilby. X-Trail derimot gjenoppsto som Qashqais storebror. Før var Qashqai +2 sjuseteren fra Nissan, nå er det X-Trail.
Etter dager og mil gjennom flere fylker er det bare å løfte glasset for Nissan X-Trail. Ikke det at Nissans siste SUV-tilskudd gjør det best i alt, men den er god på det meste og vinner når plass vektes mot pris: X-Trail er ikke bare klart størst utvendig og innvendig, men den er også betydelig rimeligere enn de to testkonkurrentene.
Basert på teknologien fra lillebror Qashqai bryter nye X-Trail med de to første generasjonene ved å gå fra å være litt røff i kantene til et mer tilbakelent liv i urbanjungelen.
Klart størst
Lengden på 4,64 meter gjør X-Trail til en stor bil. Erstattes tredje seterad med ekstra bagasjeplass laster X-Trail 1982 liter, 362 liter mer enn Mazda CX-5 og hele 629 liter mer enn Kia Sportage.
Videre byr X-Trail på 11 cm mer takhøyde foran enn Kia. Bak skiller det sju centimeter. Her skal vi i rettferdighetens navn gi Kias soltak noe av skylden. Soltak stjeler alltid takhøyde. Soltaket skal derimot ikke ha skylden for at Kia også i baksetet har dårligere beinplass enn Nissan, men faktisk litt bedre enn i Mazda.
LES VIDERE:
- Del 2
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Sportage
- Testvurdering og poeng Mazda CX-5
- Testvurdering og poeng Nissan X-Trail