Fiat Punto 80 ELX

Publisert

Punto
Punto

Innledning

Fiat Punto har vokst seg stor, men når den ser ut som den største bilen i denne testen skyldes det ikke minst et bevisst valg fra designernes side. Dashbordet er buet fra deg og gjør at kupéen føles svært bred, karosseriet er trukket godt ut i begge ender og gjør at Punto også fra utsiden gir inntrykk av å være et nummer større enn de to konkurrentene.

Litt større er den da også. Og enten du sitter foran eller bak oppleves Punto som rommelig. Spesielt baksetepassasjerene har god plass. Du sitter høyt, har likevel meget god takhøyde og god kupébredde. Sittekomforten er også førsteklasses, og det er lett å komme inn og ut av baksetet.

Bagasjeplassen er det heller ikke noe å utsette på. Stort volum kombinert med en enkel og brukervennlig bakseteløsning og en stor bakluke, gjør bagasjerommet både praktisk og rommelig. Også her er det innvendig håndtak på bakluken, men vi skulle gjerne hatt mulighet til å åpne bakluken uten å være nødt til å bruke nøkkel eller den innvendige hendelen når de andre dørene allerede er låst opp.

Stort innvendig volum til tross har Punto den trangeste førerplassen. Høyrebenet har liten plass, og gass- og bremsepedal sitter så tett at har du litt store sko tar du med gasspedalen når du bremser. Midtkonsollen ligger også litt for tett innpå høyre legg. Venstrebenet har det ikke bedre. Det er det ikke plass til å strekke ut og det er lett å bli sittende skjevt i Punto.

Både ratt og førersete har høyderegulering, men vi savner muligheten til å trekke rattet til oss. Materialvalg og design er ikke like gjennomført som i Corsa, men alle betjeninger er logisk plassert, godt merket og innen rekkevidde. Bare hendelen for nær- og fjernlys kan volde litt problem. Den skyves nemlig fra deg når du slår på fjernlys, og har du litt små hender må du ta hånden av rattet for å dimme.

City-servostyring er en finesse Punto fer alene om. Ved hastigheter under 40 km/t er servovirkningen ekstra kraftig, og styringen blir ultralett og parkeringsmanøvrene blir en lek, over 40 km/t er servovirkningen normal.

Ellers har Fiats designere greid å bygge inn flere oppbevaringsrom enn vi har sett i noen annen bil i denne klassen, meget praktisk og uten at designen ødelegges. Instrumentene er oversiktlige og inkluderer også en tripkomputer som blant annet viser gjenstående kjørelengde før tanking og snittforbruk. Vi setter også pris på kraftig kupélys, men heller ikke Punto har lys til baksetet.

Fiaten har testens beste defrosteranlegg. Temperaturutviklingen er omtrent som for Corsa, men ved at defrosterdysene er spredt over nesten hele frontrutens bredde, blir frontruten raskere isfri.

Når Puntos førerplass scorer høyt, er det ikke minst takket være en fantastisk god sittekomfort. Dette førersetet gir utmerket sidestøtte til både lår og rygg, god støtte under lårene og takket være regulerbar korsryggstøtte utmerket støtte til ryggen. Sammen med en behagelig stopp blir dette helt nydelig. Hadde vi bare hatt litt mer benplass.

Også uten City-servoen innkoblet oppleves Punto som lettkjørt. Den som har minner om håpløse Fiat-gearkasser, kan glemme dem. De nye Fiat-kassene er nydelig å sjalte. I Punto får du dessuten en robust følelse på kjøpet.

1,2-literen under panseret gir hele 80 hk, og er spurtsterk og turtallsvillig, og samtidig svært smidig på mellomregisteret. Fiat har valgt en forholdsvis lang utveksling, noe som demper turtallet og dermed forbruket ved motorveikjøring. Når trekkraften i femtegear blir for dårlig, vil hyppigere bruk av fjerdegear gjøre at forbruket likevel blir forholdsvis høyt under krevende kjøreforhold. Når vårt testforbruk havnet 0,04 l/mil høyere enn for Corsa og 206, er dette forklaringen.

Denne motoren trives med litt turtall, og takket være god støydemping og en behagelig motorlyd er ikke støy noe problem. Det oppleves derfor ikke som stressende selv med tredjegearet i bruk ved 80 km/t. Dette er kort og godt en nydelig motor, og det presise gearskiftet gjør at hyppig bruk av fjerdegearet i bakker ikke oppleves som noen stort minus. Har du det ikke for travelt henter 1,2-literen seg pent opp fra 60 km/t i femtegearet også, og kan du bruke femtegearet er Puntoen gunstig når det gjelder bensinforbruk.

Veistøy oppleves heller ikke som noe problem, og på dette området er Punto på høyde med Corsa og klart behageligere enn 206. Fjæringskomforten er derimot ikke Puntos sterkeste side. Både fjæring demping er litt for fast til det, og spesielt på småruglete og mindre skarpe ujevnheter er den urolig på veien. Den takler derimot grovt veidekke bra, og veldig lite vibrasjoner transporteres inn i kupéen. Den flyter derimot ganske behagelig over store og skarpe ujevnheter

Fiaten føles tung, tyngre enn konkurrentene, noe som blant annet kommer fra den gode stabiliteten som ligger i styringen. Puntoen er balansert mot understyring og ploger litt mer enn de to konkurrentene blant annet ved kjøring i løs snø. Slipper du gassen, retter den seg imidlertid pent og pyntelig og uten dramatikk. Fremkommeligheten i løs snø er ikke helt på høyde med Corsaens, men vinterdekk med runde skuldre kan være den enkle forklaringen på det. På asfalt oppleves fjæringen som sportslig.

Punto ligger ikke noe tilbake når det gjelder sikkerhetsutstyr. Fire kollisjonsputer, ABSbremser, tre hodestøtter og tre trepunktsbelter i baksetet og utsjaltbar passasjerkollisjonspute er standard. De høyt plassert baklyktene gjør at også Fiaten er godt synlig i snøføyka, og Punto har et påkostet hovedlyssystem med optiske nærlyskastere. Resultatet er klart best lys på både nær- og fjernlys. Lyktespylere er standard, men vi savner elektrisk regulering av sidespeilene og fjernstyrt sentrallås. Puntoen hadde også fortjent å få den originale radioen som passer perfekt inn på toppen av dashbordet. Når tredørs Punto har høyere pris enn femdørs, skyldes det at tredørs har klimaanlegg, det koster ca 8.000 kroner som tilleggsutstyr i femdørs.

FØRERPLASS = 8
Førsteklasses sittekomfort, men dårlig kjørestilling.
PLASS = 9
Meget god plassutnyttelse, bare sjåføren sitter trangt.
KOMFORT = 9
Behagelig lydnivå, men fjæringskomforten kan forbedres.
KJØREEGENSKAPER = 9
Trygg og stabil på alle kjøreforhold.
YTELSE OG FORBRUK = 10
Sterk og arbeidsvillig motor, men med litt lang sluttutveksling.
PRIS OG UTSTYR = 10
Gjennomtenkt og sikkerhetsorientert, men uten luksus.

LES VIDERE:
- Opel Corsa
- Peugeot 206
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS