-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
VW Touran 1.6 møter Ford C-Max 1.8 og Renault Scenic 1.6
Nærmest blodferske nykommere i den beintøffe kompaktklassen, alle tre med ambisjoner om en plass på pallen – tre biler med hver sine sterke sider.

Først publisert i BIL 12 - 2003.
Fleksibel ferskvare
Egentlig burde det vært en egen flexiklasse innen kompaktklassen, eller Csegmentet som bransjefolket sier – en klasse for de høye stasjonsvognene med fleksible seteløsninger. For her er det nok av konkurrenter, hvor den gamle Scenic satte standarden og hvor Opel Zafira ble den store utfordreren, mens Citroën Picasso, Mazda Premacy, Nissan Tino, Daewoo Tacuma og Toyota Corolla Verso etter hvert meldte seg på med varierende hell. Nå er nye, sterke utfordrere på banen, samtidig som Scenic er helt fornyet både utvendig og innvendig for å kunne hevde seg mot kobbelet av nye konkurrenter.
Touran ble lansert i mai, og er altså den eldste av de tre testkonkurrentene på markedet her hjemme, men kan absolutt ikke kalles veteran. Den har vært prøveklut for den nye Golf-plattformen, ettersom den ble lansert et halvår før sin berømte slektning.
C-Max er en nykommer, men mellomnavnet Focus lurer oss til å tro at den bygger på kjent grunnmur. Med 25 mm lengre akselavstand og 40 mm større sporvidde enn andre Focus-modeller vet vi at C-Max er bygget på samme plattform som den nye Volvo S40 og Mazda3 – det vil si at den er prøveklut for den kommende Focus-generasjonen.
Scenic-navnet har lengst tradisjon, den er rett og slett alle kompakte flerbruksbilers mor. Har fornyelsen vært vellykket nok til å takle konkurrentene?
LES VIDERE:
- Ford Focus C-Max
- Renault Scenic- VW Touran
- Konklusjon
- Priser og tekniske data