Ford Focus 1.6 Trend

Publisert Sist oppdatert

Focus 1.6 Trend
Focus 1.6 Trend

Innledning

Focus kom i produksjon høsten 1998, og er faktisk så gammel at den er klar for utskifting i løpet av kommende høst. Nykommeren blir vist på Paris-utstillingen i september, og vil være klar for levering til norske kunder i januar/februar.

Kjøreegenskapene har vært en Fordspesialitet de seneste årene, og på dette området tynger ikke alderen Focus – tvert i mot er det få, om noen, av de fem andre testbilene som kan hamle opp med “gamlefar når det gjelder kjøreegenskaper. Styrepresisjonen og veifølelsen er et eksempel til etterfølgelse. På slett asfalt er det ikke lett å skille den fra de andre testbilene, med mindre svingene kommer tett, men Focusen følges bare av Golfen når vi kommer til dårlig vei. Der de fem konkurrentene, spesielt Peugeoten, stepper ut når de treffer ujevnheter i svingene, holder Focus sporet.

Focus er den letteste av testbilene, men 1,6-literen har likevel litt problemer med å henge med konkurrentene under akselerasjon. For å leve opp til det sportslige inntrykket som resten av bilen gir, burde gearutvekslingen vært noe lavere. Motoren gir friskt fraspark så lenge den får jobbe med turtall over 4000 o/min. Selve gearskiftet oppleves som sportslig, nærmest litt kantete.

Det er noe hjulstøy, som den eneste av testbilene står Focus på 17-tommers hjul (slik som Focus ST 170), og dekkdimensjonen går noe ut over komforten. Merkelig nok er 17-tommer spesifisert også i vognkortet, men det er ingen tvil om at 15-tommer er standard på Trend.

Førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt, men om det er noe område hvor Focus bærer preg av alderen, er det i interiøret. Det må kunne kalles utdatert når setehøyden reguleres med sveiv. Alderen kan også leses på utstyrsnivået, for eksempel er Focus den eneste av testbilene som har bare fire kollisjonsputer.

De seneste årene har bilmodeller generelt lagt på seg i bredden. Det er derfor et paradoks at testens eldste og yngste, hvor det skiller 9 cm i utvendig bredde, har nøyaktig samme innvendige bredde både i for- og baksetet. I det hele tatt er plassutnyttelsen meget god, Focus er den miste av testbilene i ytre mål, men innvendig står den ikke tilbake for sine yngre konkurrenter. I baksetet sitter du høyt og godt, med god oversikt. Ulempen er at takhøyden er snau, for her viser målebåndet hele 5 cm mindre enn i Astra, så dette er ikke plassen for personer over 180 cm.

I utstyrsoversikten har vi sagt at antispinn hører med, med det leveres ikke separat – det følger med på kjøpet av elektronisk stabilitetsprogram, ESP, til 8900 kroner. Elektriske vindusheiser er standard bare foran, bak er det ekstrautstyr til 4400 kroner.

FØRERPLASS = 7
Førermiljø og innredning bærer preg av å ha levd en stund, men bra oversikt og orden. God sittekomfort.
PLASS = 7
Kortest utvendig, og tilsvarende beskjeden lengde i bagasjerom. Snau takhøyde bak.
KOMFORT = 8
Akseptabel komfort, tross sportslig oppsett. Noe høyt støynivå.
KJØREEGENSKAPER = 10
Her kan man si at de gamle er eldst. Eksemplarisk, stor kjøreglede.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Lettest bil og svakest motor. Henger etter i akselerasjon.
SIKKERHET = 7
Fire kollisjonsputer lever ikke opp til dagens standard, men 4 stjerner i NCAP.
PRIS OG UTSTYR = 7
Noe høy pris i forhold til utstyrsnivå. ESP er ekstra.

LES VIDERE:
- Opel Astra
- Peugeot 307
- Renault Mégane
- Toyota Corolla
- VW Golf
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS