Ford Focus 1.6

Focus er lokomotivet i Ford-porteføljen for tiden, og i Focus-programmet er det ikke uventet stasjonsvognen som er den viktigste modellen. Bak de spenstige linjene finner vi en rommelig og praktisk kjøremaskin.

Publisert

Focus 1.6
Focus 1.6

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Etter noen mindre leveringsproblemer i introduksjonsfasen, er Focus nå i siget. Det norske folks valg viser nok en gang at deres hjerte ligger stasjonsvognen nær. At stasjonsvognen er blitt den mest populære modellen i Focus-programmet kommer ikke som noen overraskelse for verken Ford eller oss. Og etter å ha hatt en Focus 1.6 Ambiente stasjonsvogn i redaksjonen en måned, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor stasjonsvognen scorer godt på salgsstatistikken.

Fra førerplassen skiller ikke Focus stasjonsvogn seg fra tre- og femdørs kombikupéene. Ambiente har et rolig og tiltalende interiør med duse farger. Vår testbil hadde grått dashbord med sort panel på midtkonsollen. I Trend er titanfarget deksel i midten standard, mens du i Ghia har imitert trepanel. Hva en foretrekker er en smakssak. Det er andre detaljer som er viktigere i valget mellom de tre utstyrsnivåene.

Sitter best i Trend
Vi har tidligere kjørt Focus Trend i test og gitt den ros for sittekomforten og kjørestillingen. Ambiente har andre seter. De gir mindre sidestøtte og er høyere. Du sitter behagelig, men kjørestillingen stemmer ikke like godt som i Trend. Setene i Ambiente gir mindre lårstøtte enn i Trend. Når en sitter riktig i forhold til pedalene vil mange oppleve at de sitter litt for langt fra rattet, mens det blir unødvendig trangt til bena hvis en sitter med riktig avstand til rattet. Dette er enda mer påfallende i Focus Ghia. Med tanke på at Focus har fireveis regulering av rattet og høyderegulering av førersetet, burde det vært mulig å unngå dette.

Vår erfaring er at Trend gir best sittekomfort og best kjørestilling, med Ambiente på andreplass og Ghia som det dårligste valget på dette området.

Førerplassen ellers er gjennomtenkt og praktisk, og gir dessuten et kvalitetsmessig godt inntrykk. Alle brytere er godt merket og lette å nå, og selv om midtkonsollen ved første øyekast kan virke litt overlesset, er den svært enkel å forhold seg til. Den originale Fordradioen i vår testbil koster deg 4.500 kroner, og selv om den ikke er blant de beste på markedet, blant annet når det gjelder RDS, har den akseptable ytelser. I vår bil var den koblet til en fjernbetjening montert på venstre side av rattstammen. Den er enkel å bruke, men det er også enkelt å betjene radioen direkte.

Focus har flere smårom og to koppholdere foran, men baksetepassasjerene kunne også med fordel vært tilgodesett med mer plass til krimskrams og kopper.

God plassutnyttelse
Focus stasjonsvogn er rommelig uten at den utmerker seg som ekstrem på noe område når det gjelder plass. Alle passasjerer har god plass. Sammenligner vi med bestselgeren i klassen, Golf, er det bare et par cm i benplass og kupébredde bak som skiller i Focus’ favør. Focus har en høy midje, noe som gjør at vinduene er lave og høyt plassert. Det siste gjør at barn kan ha litt problem med å se ut til sidene.

Dette er i følge Ford en av de best sikrede bilene i kompaktklassen når det gjelder innbrudd. Det medfører at du må bruke nøkkel til det meste, også panser og bakluke. Bakluken kan du også åpne innenfra, og bryteren er svært gunstig plassert til venstre for instrumentene. Luken er bred, ca 4,5 cm bredere enn i Golf stasjonsvogn, og har god høyde. Lasteterskelen er beskjedne 57 cm.

Det kompakte bakhjulsopphenget gjør at Focus stasjonsvogn har et meget bredt og ryddig bagasjerom. Det måler hele 106 cm mellom hjulkassene, 6,5 cm mer enn i Golf stasjonsvogn. Bagasjerommet har dessuten god lengde og høyde. Opp til kanten av bakseteryggen er det 49,5 cm, mens det under bagasjeromgardinen er 48,5 cm. I Golf er det til sammenligning 53,5 cm opp til kanten av bakseteryggen.

Delt sittepute hører med
Delt bakseterygg er standard i Focus stasjonsvogn, men vi skulle også gjerne hatt delt sittepute. Med hel sittepute i baksetet begrenser du fleksibiliteten kraftig. Du får riktignok vippet frem en del av bakseteryggen selv når sitteputen er på plass, men du får ikke flatt gulv. Det er merkelig at Ford ikke har lagt seg på samme løsning som de argeste konkurrentene akkurat på dette området.

Focus er godkjent for 100 kg taklast. Takrailer er ekstrautstyr og koster 1.500 kroner. Focus gir ikke samme kompakte og tunge inntrykk som for eksempel Golf, noe som merkes blant annet når du lukker dørene og på veien. Focus føles rett og slett lettere og hendigere å kjøre. Ford har gjort en kjempejobb når det gjelder å isolere mot vibrasjoner fra veibanen, og Focus er blant de mest behagelige bilene på grov asfalt og dårlig vei. Selv en BMW 328i Coupé føles litt "satt" i forhold til Focusen på dette området. Kombinert med en vibrasjonsfri og svært så arbeidsvillig motor oppleves Focus som en kvikk krabat.

Nydelige kjøreegenskaper
Kjøreegenskapene er det ikke noe i veien med. Styreresponsen og styrefølelsen er førsteklasses, og mange biler med langt mer sportslig karakter har noe å lære her. Fjæring og demping er ikke satt opp for sportslige kjøreegenskaper. Over store ujevnheter er Focus litt duvende, men uten at det går utover retningsstabiliteten. Mindre ujevnheter takler den med overbevisende stabilitet, og det er lett å sammenligne med sportslige biler når en skal beskrive veigrepet. Blant stasjonsvognene i denne klassen er dette kjøremaskinen fremfor noen.

Når vibrasjonene fra vei og motor glimrer med sitt fravær, ligger det godt til rette for god komfort i form av lavt og behagelig støynivå. Støynivået i Focus er imidlertid ikke spesielt lavt. Den har derimot et langt behageligere støybilde enn de fleste konkurrentene, inkludert storebror Mondeo. Selv om du hører hjulstøy på grov asfalt er det ikke slitsomt og den fyller ikke kupé og hode som i enkelte konkurrenter. Focus har ikke den mykeste fjæringen i klassen. Selv om den svelger ujevnhetene på dårlig vei effektivt, gir den også til kjenne at de er der. Den flyter derimot svært så behagelig over de store ujevnhetene.

Arbeidsvillig 1,6-liter
Det er ingen tvil om at det er forskjell på motorer, og motoren i vår testbil oppleves som klart mye sprekere enn 1,6-literen som satt i den femdørs kombikupéen vi testet i vinter. Denne motoren er ikke bare usedvanlig akselerasjonskvikk og turtallsvillig, den drar også bakkene vesentlig bedre enn noen annen Focus vi har testet tidligere. Selv med fullt bagasjerom og to sykler på taket, tok Focusen bakkene på direkten, en bragd i seg selv ettersom Ford har valgt en forholdsvis lang utveksling til 1,6-literen blant annet for å få ned bensinforbruket.

Lang utveksling vil ofte føre til noe høyere forbruk når en kjører på krevende og bakkete norske veier. Ofte blir trekkraften i femtegearet så dårlig at en må ty til fjerdegear for å komme opp bakkene i ønsket hastighet. Dermed får en høyere forbruk enn om man hadde hatt et litt kortere femtegear og kjørt opp på direkten. Selv med en langtur på 1.700 km med to sykler på taket endte vi med et snittforbruk for hele testen på meget akseptable 0,7 l/mil.

1,6-literen gjør med andre ord en meget god jobb, og akselerasjonstallene både i fart og fra stillestående avslører at følelsen bilen gir, stemmer godt overrens med virkeligheten. Denne motorens 100 hk er effektive og den gode gassresponsen gjør den til en av de kvikkeste 1,6-literne på markedet. Kombineres svingete og bakkete vei med litt frisk kjøring, kommer du likevel ikke utenom å bruke hele turtallsregisteret. Men det er også lekende lett. Focusens femtrinnskasse er nemlig en fryd å sjalte. Sjaltingen er kontant og presis og gir et robust inntrykk.

Tre utstyrsnivåer
Vi har allerede vært innom de tre utstyrsnivåene Ambiente, Trend og Ghia, men det er mer enn setene og dekslene på dashbordet som skiller dem. Vår testbil, som er en Ambiente og den mest solgte utstyrsvarianten, har en omfattende utstyrspakke. Det eneste vi egentlig savner er et klimaanlegg. Det må du betale 9.500 kroner for.

Som du ser av utstyrslisten er alt sikkerhetsutstyret på plass. Du kan dessuten komplettere med ESP (Elektronisk stabiliseringsprogram) til 6.000 kroner og antispinnregulering til 1.000 kroner. Vi ville se på ESP som en bedre investering enn å legge 6.500 kroner i lettmetallfelger med 195/55R15-dekk.

Mens Ambiente har en komfortrettet utstyrspakke, har Trend en mer sportslig pakke, som foruten de sportslige setene, også inkluderer en litt strammere fjæring og demping og skinntrukket ratt som de viktigste forskjellene fra Ambiente. Utstyrsnivå Ghia retter seg i større grad mot de som vil ha litt mer luksus, med blant annet kromlister og mer påkostede tekstilkvaliteter i interiøret. I Ghia kan du få både kjørekomputer og oppvarmet frontrute som tilleggsutstyr, noe du ikke får i kombinasjon med Ambiente og Trend. Mens Ambiente og Trend koster det samme, må du legge på 10.000 kroner for en Focus 1,6 Ghia.

Sammenlignet med de argeste konkurrentene – Astra og Golf – byr Focus på meget god plass og den har et konkurransedyktig utstyrsnivå. Finishen er på samme nivå som Astra og Golf, men den mangler kanskje noen av de mindre finessene som for eksempel silikondempede håndtak for passasjerene. Focus byr til gjengjeld på bedre kjøreegenskaper og fjæringskomfort.

Sikkerheten og påliteligheten er det ingen grunn til å sette spørsmålstegn ved så langt vi har erfart. Ford har tilbakekalt biler produsert før mars i år for kontroll av dynamoen. Grunnen er ladeproblemer ved at det kan komme vann i dynamoen, noe Ford-forhandlerenfikser på garantien.

Focus gir et tvers gjennom godt inntrykk. For den som vil ha en stasjonsvogn i kompaktklassen og som både har god plass, konkurransedyktig pris og nydelige kjøreegenskaper, er en prøvetur i en Focus umulig å komme utenom. Denne bilen tilfører virkelig klassen noe nytt når det gjelder kjøreopplevelse.

- Tekniske data for testbilen

Powered by Labrador CMS