-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
Ford Focus TDCi
Focus TDCi viser beundringsverdige muskler, og selv 115 hester klarer seg med en halvliter på mila.
Først publisert i BIL 3 - 2002.
Papirrullen med utskriften fra våre akselerasjonsmålinger på Focus TDCi viser imponerende tall. I denne disiplinen kjører den skjorta av Peugeot 307 HDi 90, ikke overraskende med tanke på overtaket i ytelse.Både fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t er Focusen faktisk helt på høyde med 130-hesteren i Audi A4 TDI – fra 70 til 100 km/t i femtegear er Focus faktisk et halvsekund raskere.
Disse tallene må også ses i lys av at Focus TDCi er litt høyere gearet enn 307 HDi, og ligger dermed gjennomgående på noe lavere turtall.Ved 1000 o/min er hastigheten 47 km/t, og i praksis trives ikke motoren særlig bra – verken når det gjelder trekkraft eller vibrasjoner – når turtallet slippes under 1200 o/min.
På vinterføre må du være oppmerksom på at turbotrykket kommer fort hvis du holder gassfoten tung når turtallet nærmer seg 1800 o/min, og med så mange hester i raget kan det lett bli hjulspinn. Ved turtall mellom 1800 og 2000 o/min er Focus TDCi en råsterk arbeidshest, men den trekker også akseptabelt over et så bredt område som fra 1300 til 3800 o/min.
Focus TDCi kan selvfølgelig ikke hamle opp med 307 HDi når det gjelder forbruk – 25 hester mer merkes i matfatet.Totalt fem liter mer enn sin konkurrent på testturen tilsvarer 18 prosent høyere forbruk – men et gjennomsnitt på temmelig nøyaktig en halvliter pr. mil bør ikke skremme verken miljøbevisste eller økonomifokuserte bilkjøpere.
Focus har et behagelig støybilde, og både under akselerasjon og ved landeveiskjøring i 80-90 km/t sier vårt øre at det er lavere støynivå i Focus enn i 307 HDi. Fasiten, i form av desibelmåleren, viser noe annet – måleresultatene i de to bilene er nesten identiske. Størst forskjell er det ved tomgang og i 50 km/t, i begge disipliner registrerer måleren 2 desibel høyere lydnivå i Focusen.
Focus virker generelt godt skrudd sammen, og sammenlignet med det noe slakke drivverket i 307, er Focus på dette punktet fast og fin. Dessuten har Focus et spyleranlegg som fungerer meget bra, og ettersom vi kjører stasjonsvogn setter vi pris på at også bakruta blir godt og raskt vasket.