Ford Focus

Publisert Sist oppdatert

Focus
Focus

Innledning

Ford Focus i ny utgave er med i test i Bil for andre gang, første gang var i nr 2/3 i år, da med en 2,0-liters TDCi-motor under panseret. Denne gang er det den potensielle bestselgermotoren med 1,6-liters volum og 100 hester som står på startstreken.

Nye Focus har et kompakt førermiljø, langt mer tradisjonelt utformet enn hva “New Edgedesignen bød på i første generasjon. Nå byr Focus på et interiør som trekker tankene mer i retning premium-segmentet. Førermiljøet er meget oversiktlig og harmonisk. Høyrebenet finner meget behagelig sidestøtte mot midtkonsollen. Et lite minustegn setter vi ved at hjulhuset bare gir plass til en puslete fothviler til venstre for pedalene. Likevel bedømmer vi at Focus alt i alt har best sittekomfort i dette selskapet. Focus får imidlertid ikke 10 poeng i disiplinen førermiljø, for vi må sette et minustegn ved at det er vanskelig, spesielt i motlys, å lese den digitale informasjonsskjermen som sitter mellom instrumentklokkene.

Plassen i kupéen er blant de bedre, blant annet takket være god bredde. Målebåndet viser at takhøyden i baksetet er vesentlig bedre her enn i sedanen, samtidig som det er akseptabel benplass. Bagasjerommets volum ligger midt på treet, men bredden er imponerende, og plassen er lett å utnytte effektivt. Dessuten har Focus den bredeste bakluka, like bred som bagasjerommet. Et par detaljer er spesielle, men vi antar de er positive bare man blir vant til dem: Bakluka åpnes med trykknapp på dashbordet, mens panseret bare kan åpnes med tenningsnøkkelen.

Duratec-motoren med sine 100 hester fremstår som både kvikk og lettbent, men tallene for både akselerasjon og toppfart ligger på det jevne, mens dreiemomentet er identisk med den noe sterkere Nubira-motoren. Fords ingeniører har ikke slakket på grepet med tanke på å holde på de karakteristiske, glimrende kjøreegenskapene som har kjennetegnet de seneste årenes Ford-modeller. Vi nøler ikke med å hevde at Focus-chassiset er testens beste, med et hjuloppheng som jobber harmonisk og behagelig, og med vellykket balanse mellom det sportslige og det komfortable. Til dette bildet hører også at styringen er meget presis og med god tilbakemelding fra underlaget, og at gearskiftet er presist og passe fast. Kort sagt; kjøreegenskapene er glimrende. Bilen innbyr til langturer, til den gode kjøreopplevelsen – selv om vi gjerne skulle hatt noen kroner til overs som vi kunne investere i enda flere hester, da ville det bli enda morsommere å hente ut den gode kjøreopplevelsen.

Nye Focus har en mer gjennomført kvalitetsfølelse enn forrige modell. Dette kommer også til uttrykk gjennom et mer behagelig og bløtere støybilde enn hos de tre andre, selv om det bare er under akselerasjon at desibelnivået ligger klart lavere.

FØRERMILJØ = 9
Kompakt, ryddig, høy kvalitetsfølelse. Best sittekomfort. Vanskelig å lese informasjonsskjerm.
PLASS = 8
Rommelig kupé. God plass i både lengde og høyde i baksetet. Ryddig bagasjerom med volum på det jevne.
KOMFORT = 9
Fin fjærings- og kjørekomfort, behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 10
Kompetent hjuloppheng, nydelig styrefølelse. Vellykket balanse i kjøreegenskapene.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Motor med grei ytelse, lavest forbruk av 1,6-literne i testen.
SIKKERHET = 10
Fem NCAP-stjerner for kollisjonssikkerhet, fire stjerner for barnesikkerhet og to for fotgjengersikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 9
Gunstig basispris, god annenhåndsverdi. Akseptabelt utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Chevrolet Nubira
- Opel Astra
- Skoda Octavia- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS