-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Ford S-Max 2.0 TDCi Titanium
Dyr, men meget rommelig sjuseter som viser seg frem med overbevisende kjøreegenskaper.
Ford S-Max har allerede rukket å bli testvinner hos oss en gang tidligere, i Bil nr. 2/3 2007, hvor den kjempet mot Citroën C4 Picasso, Mitsubishi Grandis og Renault Grand Scénic.
I førersetet sitter vi høyt i forhold til dashbordet. Brede A-stolper betyr likevel at det er noe begrenset sikt fra førersetet.
Det er litt trangt i albuehøyde i førersetet, på grunn av boksen mellom setene, men sittestillingen ellers er upåklagelig, med akseptabelt bred fothviler for venstrefoten samtidig som den brede midtkonsollen gir god sidestøtte for høyrebenet. Setene i alcantara og delskinn gir meget god sittekomfort. Sitteputene har god lengde og de gir akseptabel lårstøtte.
Det er ingen mangel på dagslys i de tre seteradene, to store takvinduer sørger for det. Det er god utnyttelse av innvendig plass, det gjelder både kupébredde og benplass i baksetet (rad 2). S-Max er en av meget få sjusetere som byr på akseptabel plass til bagasjen når bilen er fylt med sju personer.
Dessuten kan du ta med 150 kg mer bagasje her enn i Journey før tillatt maksimalverdi overskrides. Dette beviser S-Max også i praksis, for den tåler å lastes. Hjuloppheng og fjæring oppfører seg meget harmonisk når bilen får 150 kg eller mer om bord. I denne sammenhengen er det også verdt å nevne at S-Max er godkjent for å trekke 450 kg høyere tilhengervekt enn Journey.
Bilen er bygget på den samme plattform som Volvo S80, og hjulopphenget og oppsettet er tuftet på de beste Ford-tradisjoner. S-Max byr derfor på meget gode kjøreegenskaper, godt balansert og med god styrefølelse. Kjøreegenskapene er klart bedre enn hva Journey kan by på.
Selv om amerikaneren heller ikke kjører dårlig, møter den sin overmann her. En av forskjellene ligger i at S-Max har bedre evne til å holde veigrepet på underlag av typen vaskebrett, og ikke minst kjenner du at S-Max har bedre balanse når du bremser ned før svingene.
2,0-literen av common rail-typen oppleves som kjappere å kjøre enn den like sterke Journey-motoren. Dette er mer en subjektiv følelse enn realitet ettersom akselerasjonsstøyen er høyere. Selv om S-Max er 130 kg lettere i vekt, er den bare marginalt raskere i våre akselerasjonsmålinger.
Prismessig ligger vår S-Max på øverste hylle i forhold til Journey. Basisprisen bærer preg av at testbilen har automatgear og utstyrsnivå Titanium, og av de 111.000 kronene i ekstrautstyr er det alcantara/delskinn, Titanium X-pakke (bi-xenon-lys og panoramatak), navigasjonssystem, adaptiv fartsholder og den tredje seteraden som står for brorparten.
LES VIDERE:
- Dodge Journey
- Konklusjon
- Tekniske data