-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Honda Jazz
Honda Jazz er til forveksling lik Colt i karosseriformen, det er stort sett bare grillen og baklyktene som skiller. Målt utvendig er Colt litt lenger, men når det gjelder bagasjeplass er Jazz på topp. Spesielt er lastelengden med nedslått bakseterygg helt overlegen – over en halv meter mer enn i Smart og 40 cm mer enn i Colt. Kombinert med helt flatt gulv gir dette meget effektiv plassutnyttelse.
Tidligere har vi kåret bakseteløsningen i Jazz til klassens mest geniale, denne gang viser Colt oss, om mulig, en enda mer fleksibel løsning. Med et enkelt håndgrep legges bakseteryggen i Jazz fremover, uten å ta av hodestøttene. Seteputen følger med fremover samtidig som den senker seg. Hele jobben kan uten problemer gjøres mens man holder et barn på armen. Fleksibiliteten slutter ikke der, for hvis du har behov for å frakte en høy gjenstand stående, for eksempel en 1,4 meter høy tuja, er det plass bak forsetene når sitteputen i baksetet vippes opp slik at den henger på forsiden av bakseteryggen.
Interiøret er enkelt, praktisk og oversiktlig, med store og lettleste instrumenter. Finishen gir umiddelbart en kvalitetsfølelse. Førerplassen er praktisk og rommelig. Rattet kan bare reguleres i høyden, ikke i lengden. Sittekomforten er et av punktene hvor vi ikke er helt tilfreds med Jazz. Vi sitter godt i selve setet, og det er god nok sidestøtte i ryggen selv når svingene kommer fort og hyppig. Korsryggstøtten kunne riktignok vært bedre, men det er sittestillingen ellers som står noe tilbake. Det mangler fothviler til venstrefoten og interiørets konstruksjon gjør at det heller ikke finnes noen midtkonsoll å hvile høyrebenet mot. Med litt godvilje kan man plassere benet slik at man får støtte midt på leggen, men det er ikke komfortabelt på lengre turer.
Det store ankepunktet mot Jazz i denne testen er styringen. Den er bemerkelsesverdig slapp, gir minimalt med tilbakemelding fra underlaget og har i praksis ingen selvoppretting. Når du legger inn en viss svingradius ved inngangen til en sving, står rattet i samme posisjon helt til du er tvunget til å hente det tilbake ved utgangen av svingen. Fjæringskomforten over de store og mellomstore ujevnhetene er god, mens den ikke svelger skarpe ujevnheter like godt.
Jazz kan ikke hamle opp med de to konkurrentene når det gjelder motorytelse, men i praksis er ikke spranget stort opp til Smart verken når det gjelder akselerasjon eller trekkevne. Jazz er beskjeden i matfatet, med et forbruk som ligger marginalt lavere enn for Smart.
Jazz får ellers kreditt for tre detaljer: Behagelig og presist gearskift, godt hovedlys – og kanskje er det navnet som forplikter, Jazz utmerker seg positivt også når det gjelder lyd, spesielt under akselerasjon.
FØRERMILJØ = 8
God oversikt og lettleste instrumenter. Begrenset mulighet til å sette fra seg bena på en komfortabel måte.
PLASS/FLEKSIBILITET = 9
Bekvem plass for fire personer og best plass til bagasje. Fiks bakseteløsning.
KOMFORT = 9
Akseptabel fjæringskomfort. Lavest støynivå av de tre konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 6
Ufølsom styring uten selvoppretting trekker kraftig ned. Letthåndterlig i kritiske situasjoner.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Svakest motor, men arbeidsvillig. Lavest forbruk av de tre.
SIKKERHET = 7
Fire av fem NCAP-stjerner. Ikke ESP.
PRIS OG UTSTYR = 8
Jevnt høyt utstyrsnivå samtidig som prisen ligger midt på treet i forhold til de tre konkurrentene.
Poengene gjelder kun denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mitsubishi Colt
- Smart forfour
- Konklusjon
- Priser og tekniske data