-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Honda Jazz


Jazz
Jazz
Honda Jazz er til forveksling lik Colt i karosseriformen, det er stort sett bare grillen og baklyktene som skiller. Målt utvendig er Colt litt lenger, men når det gjelder bagasjeplass er Jazz på topp. Spesielt er lastelengden med nedslått bakseterygg helt overlegen – over en halv meter mer enn i Smart og 40 cm mer enn i Colt. Kombinert med helt flatt gulv gir dette meget effektiv plassutnyttelse.
Tidligere har vi kåret bakseteløsningen i Jazz til klassens mest geniale, denne gang viser Colt oss, om mulig, en enda mer fleksibel løsning. Med et enkelt håndgrep legges bakseteryggen i Jazz fremover, uten å ta av hodestøttene. Seteputen følger med fremover samtidig som den senker seg. Hele jobben kan uten problemer gjøres mens man holder et barn på armen. Fleksibiliteten slutter ikke der, for hvis du har behov for å frakte en høy gjenstand stående, for eksempel en 1,4 meter høy tuja, er det plass bak forsetene når sitteputen i baksetet vippes opp slik at den henger på forsiden av bakseteryggen.
Interiøret er enkelt, praktisk og oversiktlig, med store og lettleste instrumenter. Finishen gir umiddelbart en kvalitetsfølelse. Førerplassen er praktisk og rommelig. Rattet kan bare reguleres i høyden, ikke i lengden. Sittekomforten er et av punktene hvor vi ikke er helt tilfreds med Jazz. Vi sitter godt i selve setet, og det er god nok sidestøtte i ryggen selv når svingene kommer fort og hyppig. Korsryggstøtten kunne riktignok vært bedre, men det er sittestillingen ellers som står noe tilbake. Det mangler fothviler til venstrefoten og interiørets konstruksjon gjør at det heller ikke finnes noen midtkonsoll å hvile høyrebenet mot. Med litt godvilje kan man plassere benet slik at man får støtte midt på leggen, men det er ikke komfortabelt på lengre turer.
Det store ankepunktet mot Jazz i denne testen er styringen. Den er bemerkelsesverdig slapp, gir minimalt med tilbakemelding fra underlaget og har i praksis ingen selvoppretting. Når du legger inn en viss svingradius ved inngangen til en sving, står rattet i samme posisjon helt til du er tvunget til å hente det tilbake ved utgangen av svingen. Fjæringskomforten over de store og mellomstore ujevnhetene er god, mens den ikke svelger skarpe ujevnheter like godt.
Jazz kan ikke hamle opp med de to konkurrentene når det gjelder motorytelse, men i praksis er ikke spranget stort opp til Smart verken når det gjelder akselerasjon eller trekkevne. Jazz er beskjeden i matfatet, med et forbruk som ligger marginalt lavere enn for Smart.
Jazz får ellers kreditt for tre detaljer: Behagelig og presist gearskift, godt hovedlys – og kanskje er det navnet som forplikter, Jazz utmerker seg positivt også når det gjelder lyd, spesielt under akselerasjon.
FØRERMILJØ = 8
God oversikt og lettleste instrumenter. Begrenset mulighet til å sette fra seg bena på en komfortabel måte.
PLASS/FLEKSIBILITET = 9
Bekvem plass for fire personer og best plass til bagasje. Fiks bakseteløsning.
KOMFORT = 9
Akseptabel fjæringskomfort. Lavest støynivå av de tre konkurrentene.
KJØREEGENSKAPER = 6
Ufølsom styring uten selvoppretting trekker kraftig ned. Letthåndterlig i kritiske situasjoner.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Svakest motor, men arbeidsvillig. Lavest forbruk av de tre.
SIKKERHET = 7
Fire av fem NCAP-stjerner. Ikke ESP.
PRIS OG UTSTYR = 8
Jevnt høyt utstyrsnivå samtidig som prisen ligger midt på treet i forhold til de tre konkurrentene.
Poengene gjelder kun denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mitsubishi Colt
- Smart forfour
- Konklusjon
- Priser og tekniske data