Jaguar S-Type 2.7 D Executive

Publisert Sist oppdatert

S-Type
S-Type

Innledning

Jaguar S-Type har en helt moderne motor, for et år siden var bilen den første til å ta i bruk den nye 2,7-liters V-sekseren som Ford og PSA-gruppen har utviklet i fellesskap. Motoren er konstruert for bruk i ulike plattformer, med både tverr- og langsstilte motorer. Om motoren er fersk, er innrammingen velkjent. S-Type er etter hvert blitt en “gammel konstruksjon, lansert høsten 1998, og har bare fått kosmetiske løft et par ganger i mellomtiden, senest for et år siden.

Motoren er kombinert med en sekstrinns elektronisk styrt automatkasse, med en “gammeldags manuell gearmulighet på venstre side av en U-port, automatfunksjonen på høyre side. S-Type er dermed den eneste av de tre testbilene som ikke kobler inn “sport - altså en kjapp nedgearing med ett trinn – ved å vippe gearspaken til siden. Her må du trykke inn S-knappen som sitter foran gearspaken. Vi savner gearindikator på instrumentpanelet, for hvis du kjører i manuell modus og vil vite hvilket gear som ligger inne, må du kikke ned på gearspaken for å få svar.

Førermiljøet er klassisk britisk, med utstrakt bruk av tre-dekor. I tillegg til Executiveskinn som standard er vår testbil utstyrt med “High Luxury Pack som omfatter en rekke detaljer i skinn og tre til den nette sum av 25.440 kroner. Interiøret er tiltalende, lyst og delikat og gir god romfølelse. Venstrefoten finner en bred, god fothviler, midtkonsollen er også her en tanke for langt til høyre for å gi optimal sidestøtte for høyrebenet. Den beskjedne takhøyden må ses i lys av at S-Type er den eneste av de tre som har takluke, en fornøyelse som koster drøyt 13.000 kroner i tillegg til at den gjør baksetet ukomfortabelt for personer med høyde over 170 cm.

Det er ikke optimal sittekomfort i baksetet, i tillegg til takhøyden gjelder det også benplassen. Til tross for at S-Type har lengst akselavstand av de tre, har den trangest kupé (både i lengde og bredde). Bagasjerommet er ikke en moderne bil verdig, selv om fleksibiliteten er økt ved at bakseteryggen nå kan legges ned, er volumet beskjedent og utformingen gjør det vanskelig å utnytte plassen effektivt.

Fjæringen er utpreget komfortabel, ulempen er at den viser tendenser til krenging ved aktiv svingkjøring. Den er merkbart mykere i svingene enn de to andre testbilene, og i det hele tatt henger den ikke helt med når underlaget blir mer utfordrende enn slett og tørr asfalt. På vinterføre understyrer den lett, og den er vanskeligere å kontrollere enn den andre bakhjulsdrevne testbilen.

At S-Type scorer toppoeng på kjørekomfort, understrekes av at den har et meget behagelig støybilde. Den nye dieselmotoren gir et positivt bidrag her.

FØRERMILJØ = 8
Funksjonelt og oversiktlig. Klassisk britisk. Trangeste kupéen av de tre.
PLASS = 6
Størst akselavstand gir ikke utslag i kupéplassen. Beskjedent bagasjevolum.
KOMFORT = 10
God sittekomfort i forsetene. Best av de tre på fjæringskomfort. Behagelig støybilde.
KJØREEGENSKAPER = 7
Styreresponsen er ikke den beste. Henger ikke helt med de to konkurrentene når underlaget er utfordrende.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Flittig motor med både ytelse og forbruk midt på treet i dette selskapet.
SIKKERHET = 9
Har det som er ventet på dette nivået. Ikke NCAP-testet.
PRIS OG UTSTYR = 7
Høy basispris, men utstyrsnivå som på de to andre. Mye ekstrautstyr.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Audi A6
- BMW 5-serie
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS