-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Jeep Patriot 2.0 CRD
Patriot kjører bra på landeveien. I offroadløypa er den tøff i trynet, men lever ikke opp til sitt image.


Jeep Patriot
Jeep Patriot er et nytt bekjentskap på SUV-arenaen, bygget over samme lest som Jeep Compass, som var med oss i test i Bil nr. 4 i år. I utvendige mål er den ni centimeter lenger enn RAV4, men hele 23 centimeter kortere enn Outlander/4007. Akselavstanden ligger midt på
treet i dette selskapet, det vil si jevnt med X-Trail og CR-V.
Designen skiller seg ut, og spesielt fronten etterlater ingen tvil om at dette er en Jeep. Dessverre viser det seg at nettopp den kraftige plastfronten er en av bilens ulemper når vi tar den med ut i offroadløypa. Fronten er så lav at den tar ned i bakken i den første kneika den møter – og den kneika er ikke spesielt bratt.
For oss er Patriot en skuffelse i den preparerte skogsløypa, vi hadde ventet så mye mer av en bil fra en produsent som nærmest er synonym med offroad-biler. Patriot er tøff i trynet, men lever ikke opp til sitt image.
Rattet har bare tiltfunksjon, ikke lengderegulering. Det betyr at sittestillingen gjerne blir et kompromiss, særlig for sjåfører med lange ben. Venstrefoten må klare seg med en fothviler som bare er en halv skobredde bred.
Sittestillingen ellers preges noe av at det er smalt i albuehøyde mellom dør og midtkonsoll, akkurat som i Compass. Skinnsetene gir ikke særlig god sidestøtte i ryggen. Sikten på skrå fremover hindres av en bred A-stolpe.
Førermiljøet ellers er typisk Jeep/Chrysler når det gjelder instrumenter og materialer. Dashbordet er uvanlig høyt, og det dominerende hardplastpreget gir ikke den beste kvalitetsfølelsen. Bagasjeplassen er beskjeden, noe som først og fremst skyldes meget beskjeden innvendig høyde i bagasjerommet. Patriot har også testens laveste nyttelast.
Hjulopphenget fungerer upåklagelig når vi snakker om kjøreegenskaper, men slag og vibrasjoner fra dårlig asfalt både kjennes og høres. Styreresponsen er akseptabel – og bilen fremstår alt i alt med akseptable kjøreegenskaper.
Motoren er den samme Volkswagen-motoren som også sitter i testens Outlander. Den kommer fint til sin rett her i testens letteste bil. En ulempe med VWs pumpe-dysemotor er at den bidrar med noe mer støy enn common rail-motorene. Støynivået er merkbart høyere enn hos konkurrentene, og det må både hjulstøy og motorstøy ta skylden for.
Patriot scorer poeng på sin gunstige pris, og bortsett fra lyktespylere og dieselpartikkelfilter (sistnevnte blir standard på 2008-modellene) er utstyrsnivået akseptabelt.
FØRERMILJØ 6
Ikke optimal sittestilling, ikke lengderegulering av ratt. Mye hardplast.
PLASS 6
Kupéplass på det jevne. Lav nyttelast og desidert minst bagasjerom.
KOMFORT 6
En smule stiv fjæringskomfort. Høyt støynivå.
PÅ VEIEN 7
Kjøreegenskapene duger på asfalt og grus. Grei styrerespons.
I OFFROADLØYPA 4
En skuffelse. Tøffere i trynet enn i skogen.
MOTOR/FORBRUK 6
Motor på det jevne i våre målinger. Det gjelder også forbruket.
SIKKERHET 8
Ikke NCAP-testet. Har det som trengs.
PRIS/UTSTYR 8
Bare RAV 4 er litt billigere. Mangler partikkelfilter og lyktespylere.
SUM 51
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Mitsubishi Outlander- Nissan X-Trail
- Peugeot 4007
- Toyota RAV4
- Konklusjon
- Tekniske data