-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fornuft – og en smak av følelser
Da første generasjon av Toyota RAV4 og Kia Sportage kom til Norge omtrent samtidig med de Olympiske Leker, definerte den første en ny klasse kompakte SUVer, mens den andre var det vi gjerne kaller for en genuin drittbil. Snaut 20 år senere er svært mye forandret.
Først publisert i Bil 7-2013.
Oppgraderingen av RAV4 er den største og mest vellykkede testteamet har sett av noen Toyota de siste årene. En ting er eksteriøret, der den har blitt lavere, bredere og lengre – noe som sammen med betydelig dristigere linjer har gjort den til en mye tøffere bil.
Begge bilene fremstår som tøffe familiebiler, og uttrykker en soliditet, som jo også har blitt noe av varemerket til disse to merkene. Til tross for at de fremstår som ulike, er det noe distinkt med den asiatiske designlinjen som sørger for at de glir godt inn i et stadig voksende segment.
Samme lest
Da de kompakte SUVene gjorde sitt inntog kunne du stort sett regne med følgende nøkkel sammenlignet med en tilsvarende stasjonsvogn: 65 prosent av bagasjeplassen, og rundt 100.000 kroner opp i pris. Likevel løp folk for å kjøpe.
Det som er gledelig med denne klassen nå, er at plassutnyttelsen er blitt betydelig bedre. I dag gir en kompakt-SUV god plass til både bagasje og passasjerer, og en innvendig design som bidrar til trivselen.
Løft
LES VIDERE:
Del 2
Vårt valg
Testvurdering og poeng Toyota RAV4
Testvurdering og poeng Kia Sportage