-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Lexus LS600hL
Hybridbilen LS600h er en teknologisk maktdemonstrasjon på kongelig nivå, med elektroniske systemer et romskip verdig.


Lexus LS600hL
Lexus LS600hL, hvor h står for hybrid og L for long-base, kom i ny drakt i fjor. Bilen omtales blant annet som "verdens mest avanserte bil". Førermiljøet er mer tradisjonelt enn hvaS-Klasse byr på. Det kan sies å være en smule gammelmodig, aristokratisk er kanskje den riktige beskrivelsen. Til tross for utrolig mange funksjoner er det oversiktlig.
Med sitt gjennomsnittlige forbruk på en liter på mila er det selvfølgelig tvilsomt å kalle LS600h for en grønn – en miljøvennlig – bil. På den annen side, hvis du først trenger en stor, komfortabel og statustung bil, er denne Lexusen langt mer miljøvennlig enn om den hadde hatt like mye muskler uten hybriddrift.
Poenget er at bilen har en V-åtter, men med assistanse fra den el-motor-ladede batteripakken ligger systemytelsen på V12-nivå. Tatt i betraktning at bilen byr på en samlet ytelse på 445 hk, er ikke utslippet så gærnt. I bystrøk kan du cruise tilnærmet både utslippsfritt og støyfritt ved at bilen bare bruker el-motoren ved lave hastigheter.
Vår kongelige følelse i baksetet understrekes av at også kong Harald har kastet seg på miljøbølgen og anskaffet en Lexus LS600hL – men vi kan slå oss på brystet og si at vår bil er bedre utstyrt! Slottets versjon har for eksempel ikke massasje i baksetet(!), og den har heller ikke takluke. Hatten til Sonja trenger all den takhøyde den kan få.
Kjøreegenskapene er det vanskelig å beskrive med vanlige termer. Her får føreren så mye hjelp fra elektroniske systemer at "kjøreglede" får en helt ny betydning. Her ligger ikke gleden i å beherske bilen, her ligger den i å fryde seg over teknologien. Den permanente firehjulsdriften har en nyutviklet Torsen senter-diff som kan variere kraftfordeling
foran/bak mellom 50/50 og 30/70.
Basert på elektroniske signaler fra et utall sensorer i bilen, styrer det avanserte Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) alt fra bremsekraft (ECB), bremsekraftfordeling (EBD), antispinn (TRC), stabilitetsprogram (VSC) og adaptiv variabel fjæring (AVS) til variabel hastighetsavhengig rattutveksling (VGRS). Kan det sies enklere?
Plassen i kupeen er gedigen, spesielt i baksetet, hvor du kan strekke bena fremover og kjøre setet ned i liggestilling. Selv om vi sitter i lang versjon, er bagasjerommet begrenset. Batteripakken tar mye plass, og ikke minst er den tung. Dette går ut over nyttelasten i en slik grad at du i praksis må velge om du vil ha med passasjerer eller bagasje. Hydridbilen er heller ikke godkjent for å trekke tilhenger.
Lydanlegget er også verdt noen ord. Mark Levinson er ikke akkurat noe billigmerke, og med et surround-anlegg med 19 høyttalere i bilen, er det kanskje noen som heller rusler ut i bilen for å se DVD-filmen enn å sitte inne i stua.
FØRERMILJØ 10
Mest tradisjonelt. Meget god oversikt tross mange funksjoner.
PLASS I KUPÉ 10
Enorm plass til fire personer, imponerende baksete.
BAGASJEPLASS 3
Kort bagasjerom, lite volum. Lav nyttelast. Ikke luke for ski.
KOMFORT 10
Det er vanskelig å finne noe bedre.
PÅ VEIEN 9
Kjøres best i baksetet. For stor og tung til å gi maksimal sjåføropplevelse.
MOTORYTELSE 10
Mer enn tilstrekkelig!
FORBRUK 6
Ikke lavt, men imponerende med tanke på ytelse og vekt.
SIKKERHET 10
Aktiv og passiv sikkerhet på topp. 11 kollisjonsputer.
PRIS 5
En halv mill. dyrere enn konkurrenten, selv om pris er irrelevant på dette nivået.
UTSTYR 10
Trenger vi å si mer: De to baksetene er liggeseter med massasje.
SUM 83
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Mercedes-Benz S320 CDI
- Konklusjon- Tekniske data