Lexus LS600hL

Hybridbilen LS600h er en teknologisk maktdemonstrasjon på kongelig nivå, med elektroniske systemer et romskip verdig.


Publisert Sist oppdatert

Lexus LS600hL

Innledning

Lexus LS600hL, hvor h står for hybrid og L for long-base, kom i ny drakt i fjor. Bilen omtales blant annet som "verdens mest avanserte bil". Førermiljøet er mer tradisjonelt enn hvaS-Klasse byr på. Det kan sies å være en smule gammelmodig, aristokratisk er kanskje den riktige beskrivelsen. Til tross for utrolig mange funksjoner er det oversiktlig.

Med sitt gjennomsnittlige forbruk på en liter på mila er det selvfølgelig tvilsomt å kalle LS600h for en grønn – en miljøvennlig – bil. På den annen side, hvis du først trenger en stor, komfortabel og statustung bil, er denne Lexusen langt mer miljøvennlig enn om den hadde hatt like mye muskler uten hybriddrift.

Poenget er at bilen har en V-åtter, men med assistanse fra den el-motor-ladede batteripakken ligger systemytelsen på V12-nivå. Tatt i betraktning at bilen byr på en samlet ytelse på 445 hk, er ikke utslippet så gærn’t. I bystrøk kan du cruise tilnærmet både utslippsfritt og støyfritt ved at bilen bare bruker el-motoren ved lave hastigheter.

Vår kongelige følelse i baksetet understrekes av at også kong Harald har kastet seg på miljøbølgen og anskaffet en Lexus LS600hL – men vi kan slå oss på brystet og si at vår bil er bedre utstyrt! Slottets versjon har for eksempel ikke massasje i baksetet(!), og den har heller ikke takluke. Hatten til Sonja trenger all den takhøyde den kan få.

Kjøreegenskapene er det vanskelig å beskrive med vanlige termer. Her får føreren så mye hjelp fra elektroniske systemer at "kjøreglede" får en helt ny betydning. Her ligger ikke gleden i å beherske bilen, her ligger den i å fryde seg over teknologien. Den permanente firehjulsdriften har en nyutviklet Torsen senter-diff som kan variere kraftfordeling
foran/bak mellom 50/50 og 30/70.

Basert på elektroniske signaler fra et utall sensorer i bilen, styrer det avanserte Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM) alt fra bremsekraft (ECB), bremsekraftfordeling (EBD), antispinn (TRC), stabilitetsprogram (VSC) og adaptiv variabel fjæring (AVS) til variabel hastighetsavhengig rattutveksling (VGRS). Kan det sies enklere?

Plassen i kupeen er gedigen, spesielt i baksetet, hvor du kan strekke bena fremover og kjøre setet ned i liggestilling. Selv om vi sitter i lang versjon, er bagasjerommet begrenset. Batteripakken tar mye plass, og ikke minst er den tung. Dette går ut over nyttelasten i en slik grad at du i praksis må velge om du vil ha med passasjerer eller bagasje. Hydridbilen er heller ikke godkjent for å trekke tilhenger.

Lydanlegget er også verdt noen ord. Mark Levinson er ikke akkurat noe billigmerke, og med et surround-anlegg med 19 høyttalere i bilen, er det kanskje noen som heller rusler ut i bilen for å se DVD-filmen enn å sitte inne i stua.

FØRERMILJØ 10
Mest tradisjonelt. Meget god oversikt tross mange funksjoner.
PLASS I KUPÉ 10
Enorm plass til fire personer, imponerende baksete.
BAGASJEPLASS 3
Kort bagasjerom, lite volum. Lav nyttelast. Ikke luke for ski.
KOMFORT 10
Det er vanskelig å finne noe bedre.
PÅ VEIEN 9
Kjøres best i baksetet. For stor og tung til å gi maksimal sjåføropplevelse.
MOTORYTELSE 10
Mer enn tilstrekkelig!
FORBRUK 6
Ikke lavt, men imponerende med tanke på ytelse og vekt.
SIKKERHET 10
Aktiv og passiv sikkerhet på topp. 11 kollisjonsputer.
PRIS 5
En halv mill. dyrere enn konkurrenten, selv om pris er irrelevant på dette nivået.
UTSTYR 10
Trenger vi å si mer: De to baksetene er liggeseter med massasje.
SUM 83
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Mercedes-Benz S320 CDI
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS