-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Skoda Octavia
Fornuften sitter i høysetet i Octavia. Den er rommelig og byr på greie kjøreegenskaper uten å briljere.


Skoda Octavia
Skoda Octavia. Med praktiske løsninger, god kvalitetsfølelse og riktig markedsføring har Skoda Octavia blitt et bilvalg som gir kredibilitet. Det har vært en bil for den som ønsker å vise at man er fornuftig, fordi den ved hjelp av gode utstyrspakker har blitt opplevd som mye bil for pengene.
Dagens modell kom på markedet i 2004, og til tross for at designlinjene ligner svært på forgjengerens, virker Octavia fremdeles som en moderne bil. Om den virker gammel, er det kanskje først og fremst fordi vi har sett så mange av den.
Motor og girkasse er gamle kjente fra flere av produktene i VAG-familien. Med den utviklingen som har vært for moderne dieselmotorer begynner nå denne motoren å bli litt gammeldags. Først og fremst på grunn av et litt røffere lydbilde enn hva man for eksempel finner på Peugeoten. Lyden er mest sjenerende ved hard akselerasjon, og i mindre grad noe man tenker over når bilen har kommet opp i fart.
Fordelen med motoren er at den byr på gode kraftressurser akkurat der du har behov for dem, og den protesterer ikke, selv når turtallsnåla kommer godt under 2000 omdreininger i minuttet.
Skoda Octavia er nok den minst kjøreglade av de fire i testen. Stabilitetskontrollen gjør at du ikke trenger å være bekymret, og om du kobler den ut vil du kjenne at bilen understyrer omtrent som forventet. Men selv under ganske kraftig provokasjon oppfører Octavia seg svært behersket og byr ikke på store sprell eller overraskelser.
Bremsene på Octavia biter fint og gjør det lett å beregne bremsekraften, selv under litt press. De gode bremsene bidrar også til at bilen oppfører seg eksemplarisk ved nødbrems.
Til tross for at den har fått noen år på baken, har ikke Octavia noe å skamme seg over når det kommer til sikkerhet. Seks kollisjonsputer, beltestrammere på fire sitteplasser, Isofix, og mulighet for å koble ut kollisjonsputa.
Den aktive sikkerheten ivaretas av ESP, nødbremseassistanse, elektronisk bremsekraftfordeling og det man kaller Driver Steering Recommendation, som skal hjelpe deg som fører å gjøre de rette rattbevegelsene i en nødssituasjon.
Den innvendige plassen i Octavia er god. Setene er gode, med lange sitteputer og god støtte for lårene. Sidevangene er også høye nok til at de gir sidestøtte uten at de føles for trange.
Octavia får også pluss for de store bakdørene. Plassen i baksetet er ikke størst, men god nok for normalt høye voksne. Bakseteryggen er imidlertid i bratteste laget, noe som gjør at komforten ikke blir så god som den kunne. Et annet minus, sett fra bakseteplass er den store tunnelen i gulvet. Den gir dårlig beinplass til den som skal sitte i midten.
Octavia byr på en del fikse småting som gjør livet litt bedre. Eksempler kan være handleposekrokene i lasterommet, holder for parkeringsbilletten, og spaken som kommer ut for enkelt å åpne panseret – alt sammen enkle ting som viser at man har tenkt på brukerne.
FØRERMILJØ 8
God ergonomi, funksjonelt.
PLASS 8
Best benplass foran.
KOMFORT 8
Minst kjøreglede av de fire.
MOTOR/FORBRUK 8
Støyer litt, men lavt forbruk.
SIKKERHET 9
Kun få poeng skiller fra fem stjerner.
PRIS/UTSTYR 8
Fremdeles et godt kjøp, god annenhåndsverdi.
SUM 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Peugeot 307
- Volkswagen Golf- Konklusjon
- Tekniske data