-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda Octavia
Fornuften sitter i høysetet i Octavia. Den er rommelig og byr på greie kjøreegenskaper uten å briljere.
Skoda Octavia. Med praktiske løsninger, god kvalitetsfølelse og riktig markedsføring har Skoda Octavia blitt et bilvalg som gir kredibilitet. Det har vært en bil for den som ønsker å vise at man er fornuftig, fordi den ved hjelp av gode utstyrspakker har blitt opplevd som mye bil for pengene.
Dagens modell kom på markedet i 2004, og til tross for at designlinjene ligner svært på forgjengerens, virker Octavia fremdeles som en moderne bil. Om den virker gammel, er det kanskje først og fremst fordi vi har sett så mange av den.
Motor og girkasse er gamle kjente fra flere av produktene i VAG-familien. Med den utviklingen som har vært for moderne dieselmotorer begynner nå denne motoren å bli litt gammeldags. Først og fremst på grunn av et litt røffere lydbilde enn hva man for eksempel finner på Peugeoten. Lyden er mest sjenerende ved hard akselerasjon, og i mindre grad noe man tenker over når bilen har kommet opp i fart.
Fordelen med motoren er at den byr på gode kraftressurser akkurat der du har behov for dem, og den protesterer ikke, selv når turtallsnåla kommer godt under 2000 omdreininger i minuttet.
Skoda Octavia er nok den minst kjøreglade av de fire i testen. Stabilitetskontrollen gjør at du ikke trenger å være bekymret, og om du kobler den ut vil du kjenne at bilen understyrer omtrent som forventet. Men selv under ganske kraftig provokasjon oppfører Octavia seg svært behersket og byr ikke på store sprell eller overraskelser.
Bremsene på Octavia biter fint og gjør det lett å beregne bremsekraften, selv under litt press. De gode bremsene bidrar også til at bilen oppfører seg eksemplarisk ved nødbrems.
Til tross for at den har fått noen år på baken, har ikke Octavia noe å skamme seg over når det kommer til sikkerhet. Seks kollisjonsputer, beltestrammere på fire sitteplasser, Isofix, og mulighet for å koble ut kollisjonsputa.
Den aktive sikkerheten ivaretas av ESP, nødbremseassistanse, elektronisk bremsekraftfordeling og det man kaller Driver Steering Recommendation, som skal hjelpe deg som fører å gjøre de rette rattbevegelsene i en nødssituasjon.
Den innvendige plassen i Octavia er god. Setene er gode, med lange sitteputer og god støtte for lårene. Sidevangene er også høye nok til at de gir sidestøtte uten at de føles for trange.
Octavia får også pluss for de store bakdørene. Plassen i baksetet er ikke størst, men god nok for normalt høye voksne. Bakseteryggen er imidlertid i bratteste laget, noe som gjør at komforten ikke blir så god som den kunne. Et annet minus, sett fra bakseteplass er den store tunnelen i gulvet. Den gir dårlig beinplass til den som skal sitte i midten.
Octavia byr på en del fikse småting som gjør livet litt bedre. Eksempler kan være handleposekrokene i lasterommet, holder for parkeringsbilletten, og spaken som kommer ut for enkelt å åpne panseret – alt sammen enkle ting som viser at man har tenkt på brukerne.
FØRERMILJØ 8
God ergonomi, funksjonelt.
PLASS 8
Best benplass foran.
KOMFORT 8
Minst kjøreglede av de fire.
MOTOR/FORBRUK 8
Støyer litt, men lavt forbruk.
SIKKERHET 9
Kun få poeng skiller fra fem stjerner.
PRIS/UTSTYR 8
Fremdeles et godt kjøp, god annenhåndsverdi.
SUM 56
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Kia Cee'd
- Peugeot 307
- Volkswagen Golf- Konklusjon
- Tekniske data