Opel Zafira 1.6 Comfort

Publisert

Zafira
Zafira

Innledning

Zafira er dyster når du kommer fra konkurrenter som Picasso, Premacy, Tino og Scénic. Det mørke interiøret får ta mye av skylden. Zafira ville, som de fleste Opel-modeller, tjent på lysere farger på dashbord og interiør for øvrig. Førerplassen er gjennomtenkt når det gjelder plassering av brytere og hendler og alt er innen rekkevidde.

Rattet har fireveis regulering. Sammen med høyderegulering av setet skulle en tro at alt lå til rette for en god kjørestilling, men dårlig plass til venstrebenet sørger for at en ikke sitter helt godt. Spesielt på lange etapper savner vi å kunne strekke venstrebenet like mye som høyrebenet. Selve setet har dessuten vel hard stopp. Opel har litt å lære av franskmennene på dette området.

Opel har ikke vært like spandable som Citroën, Nissan og Renault når det gjelder smårom. Sånn sett virker Zafira mindre gjennomtenkt, men skuffen under passasjersetet foran rommer en del.

Mens konkurrentene har separate bakseter, har Zafira en hel benk. To voksne sitter rommelig, men har svak sidestøtte. En eventuell tredje passasjer på midtplassen ville blitt henvist til å bruke sidepassasjerene som støtte i svingene.

Du kan ikke fjerne baksetet helt i Zafira, men du kan felle det sammen og vippe den opp mot forsetene. For frakt av ekstra lange gjenstander kan du også legg ned ryggen på høyre forsete. Du får da 263 cm lengde fra bakluke til dashbord.

Zafira er også alene om å være syvseter. De to bakerste setene er separate og ligger nedfelt i gulvet når de ikke er i bruk. Komforten og plassen gjør at de mest er egnet for kortere turer. Med syv i bilen skal du ikke har for store krav til bagasjeplass. Avstanden til bakluken er bare 30 cm når alle setene er i bruk.

Som femseter har derimot Zafira klart størst bagasjerom med hele 100,5 cm lengde til bakseteryggen. Nøyer du deg med å skyve baksetet i fremre posisjon, har du et 119 cm langt bagasjerom.

Opel har truffet svært godt når det gjelder Zafiras fjæringskomfort. Den duver en del på store ujevnheter, men uten at det går ut over stabiliteten. De små og skarpe ujevnhetene takler den også meget godt, og støydempingen mot hjulopphengene er meget god.

Støykomforten kunne derimot bli bedre. Hjulstøyen er ikke like hard og dominerende som i Premacy, Tacuma og Tino, men den er merkbar. Mer sjenerende er faktisk den brummende resonansen fra motoren straks den får litt belastning.

1,6-literen får jobbe flittig for å holde farten oppe. Den henger ikke helt med i akselerasjon fra stillestående, men takket være en effektiv utveksling er den akselerasjonsvillig og sterk nok til å følge konkurrentene med 1,8-liters motorer i femtegearet. Den korte utveksling sørger også for at forbruket ligger på 1,8-liters nivå.

Den duvende fjæringen til tross krenger Zafira lite i unnamanøveren og takler denne svært godt. Sammen med en presis styring og gode bremser oppleves Zafira derfor som sikker og enkel å håndtere. Regn med litt tid før du har beregnet Zafiras størrelse. Du ser nemlig ikke bakken før 10,6 meter bak bilen, mens du foran ser bakken 3,5 meter fra bilen.

Zafira gir et meget robust inntrykk, og med et enormt bagsjerom og mulighet til å frakte 7 personer stiller den i en klasse for seg.

FØRERPLASS = 8
Ryddig, men dyster. Zafiras førerplass virker gjennomtenkt, men på grunn av for lite plass til venstrebenet er ikke kjørestillingen god.
PLASS = 10
Ikke best på plass foran, men et hav av plass til både passasjerer og bagasje bak og to sitteplasser mer enn konkurrentene.
KOMFORT = 9
Opel har truffet svært godt med fjæringskomforten, men støyen fra motoren er sjenerende.
KJØREEGENSKAPER = 9
Zafira duver, men er likevel svært stabil. Unnamanøveren takler den svært godt, og bremseegenskapene er også gode.
YTELSE OG FORBRUK = 8
1,6-literen er litt snau ved start fra stillestående, men ellers er det ikke noe å utsette på trekkkraften og akslerasjonen.
PRIS OG UTSTYR = 7
Zafira har det du forventer av både sikkerhetsutstyrs og komfortutstyr, og du får svært mye plass for pengene.

LES VIDERE:
- Citroën Xsara- Daewoo Tacuma
- Mazda Premacy
- Nissan Tino
- Renault Mégane
- Konklusjon- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS