-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Gjerrigknarkene
VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Skoda Superb eller VW Passat? Ladehybrid eller diesel? Eller kanskje bensin? Det er spørsmålet mange stiller nå. Og ikke uten grunn. Ladehybridene flommer over landet med nær doblet volum i prosentpoeng – opp fra 11,1 prosent på denne tiden i fjor, til 20,8 prosent nå. Og trenden er økende på grunn av stadig flere modeller å velge blant.
Der valgmulighetene mellom flere drivlinjer foreligger, går nesten alltid de ladbare seirende ut. For VW Passats del, velger nå fire av fem den ladbare. Ser vi til nye Ford Kuga, øker andelen ni av ti. Det samme gjelder for Mercedes GLC, mens den for ladehybridvinneren Mitsubishi Outlander er 100 prosent, fordi importøren rett og slett har droppet å ta hjem andre varianter.
For Skoda Superbs del derimot, er andelen bare seks av ti, og for tiden synkende. Så kanskje bildet er mer sammensatt enn som så?
AVGIFTSGUNSTIGE
De høye salgstallene for ladehybrider henger naturligvis sammen med hvordan bilene behandles avgiftsmessig i Norge. Fordi ladehybridene fritas for vektavgift på el-komponentene og i tillegg får store rabatter på grunn av – i det minste på papiret – lavt CO2-utslipp, slipper mange av dem helt unna engangsavgiften.
Skoda Superb iV og VW Passat GTE er i denne gruppen. Der det betales 101.000 kroner i engangsavgift for en Superb med 150 hk dieselmotor, er summen null for ladehybriden.
Men bilvalg er så mye mer enn avgifter. Derfor ønsket vi å se på hva VW-konsernet har å by på, siden de etter oppgradering av begge modeller lar Superb iV ta opp konkurransen med Passat GTE. Hva skiller og hva forener?
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.