-
Car Purchaser
Arval AS
-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Gjerrigknarkene
VW Passat GTE får nå konkurranse fra ladehybride Skoda Superb Vi. De to tvillingene koster omtrent det samme, så er det noen forskjell? Eller vil dieselutgavene av de samme bilene være bedre kjøp? Vi forsøker i denne sammenlikningen å gi noen svar.
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Skoda Superb eller VW Passat? Ladehybrid eller diesel? Eller kanskje bensin? Det er spørsmålet mange stiller nå. Og ikke uten grunn. Ladehybridene flommer over landet med nær doblet volum i prosentpoeng – opp fra 11,1 prosent på denne tiden i fjor, til 20,8 prosent nå. Og trenden er økende på grunn av stadig flere modeller å velge blant.
Der valgmulighetene mellom flere drivlinjer foreligger, går nesten alltid de ladbare seirende ut. For VW Passats del, velger nå fire av fem den ladbare. Ser vi til nye Ford Kuga, øker andelen ni av ti. Det samme gjelder for Mercedes GLC, mens den for ladehybridvinneren Mitsubishi Outlander er 100 prosent, fordi importøren rett og slett har droppet å ta hjem andre varianter.
For Skoda Superbs del derimot, er andelen bare seks av ti, og for tiden synkende. Så kanskje bildet er mer sammensatt enn som så?
AVGIFTSGUNSTIGE
De høye salgstallene for ladehybrider henger naturligvis sammen med hvordan bilene behandles avgiftsmessig i Norge. Fordi ladehybridene fritas for vektavgift på el-komponentene og i tillegg får store rabatter på grunn av – i det minste på papiret – lavt CO2-utslipp, slipper mange av dem helt unna engangsavgiften.
Skoda Superb iV og VW Passat GTE er i denne gruppen. Der det betales 101.000 kroner i engangsavgift for en Superb med 150 hk dieselmotor, er summen null for ladehybriden.
Men bilvalg er så mye mer enn avgifter. Derfor ønsket vi å se på hva VW-konsernet har å by på, siden de etter oppgradering av begge modeller lar Superb iV ta opp konkurransen med Passat GTE. Hva skiller og hva forener?
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Testdata og konklusjon
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.