Volkswagen Passat 2.0 Trendline

Publisert Sist oppdatert

Passat
Passat

Innledning

Passat har vært målestokken i den rommelige delen av mellomklassen de siste årene. Kanskje ikke akkurat når det gjelder driftsikkerhet, men når det gjelder å formidle følelsen av kvalitet har Volkswagens storbil vært eneren. God komfort kombinert med trygge kjøreegenskaper har også bidratt til å gjøre Passat til en bestselger.

Nå kommer konkurrentene etter, og Passat er ikke lenger alene om å gi en tung og robust følelse, men produktutviklingen går videre også hos Volkswagen og denne bilen er fortsatt blant de mest forseggjorte når det gjelder detaljer som gir deg følelsen av kvalitet. Interiøret i vår testbil er mørkt og sammenlignet med de tre konkurrentene blir det nesten litt trist. Men bortsett fra fargen er det lite negativt å si om Passatens innredning. Dette er funksjonelt og gjennomtenkt.

Førerplassen er oversiktlig helt til du gløtter ned på midten av dashbordet hvor det originale stereoanlegg og klimaanlegget med automatisk temperaturregulering er. Du må gjerne gløtte ned flere ganger for å finne frem, her er det nemlig veldig mange brytere og knapper, og du skal ha en liten innkjøringsperiode før du har alle funksjonene i fingerspissene. Når du først har lært hva som er hva fungerer det derimot meget bra. Som i Vectra og Mondeo savner vi også her litt mer lagringsplass rundt sjåføren. Instrumentene er litt mørke og ettersom de ikke har belysning når du har på kjørelys kan de være vanskelige å lese hvis du har på solbriller. Den blå instrumentbelysningen blir fortsatt gjenstand for diskusjon. Førerplassen ellers er det enighet om. Her sitter du meget godt. Du har dessuten rikelig med justeringsmuligheter, blant annet fireveis regulering av rattet, høyderegulering av førersetet og regulerbar korsryggstøtte. Førersetet gir god lår- og korsryggstøtte, men ettersom seteryggen er bred og det er langt mellom sidevangene, er sidestøtten til ryggen svakere enn ønsket.

Passaten er rommelig. Både foran og bak er det rikelig plass. Baksetepassasjerer har rikelig benplass, men også her er takhøyden bare sånn akkurat passe, selv om den er en halv centimeter større enn i Mondeo og Vectra. Sittekomforten i baksetet er god, blant annet er det god støtte under lårene. Men i likhet med de tre konkurrentene er midtplassen lite komfortabel og lite egnet for lange turer. Bagasjerommet mangler noen få liter for å være på nivå med de tre konkurrentene, men bagasjerommet er likevel rommelig. Baklukeåpningen er bred, men høyden kunne med fordel vært større slik at en kan utnytte høyden i bagasjerommet bedre. Delt nedfellbar bakseterygg sørger for at du kan få plass for lengre kolli.

Når du kommer fra en av de andre testbilene oppleves Passat som en litt eldre bil, noe som blant annet skyldes at den har litt mer lyd enn de to europeiske konkurrentene og at den sender videre mer vibrasjoner fra veien. Ikke så mye at det oppleves som et problem, og du må gå direkte fra en av de andre bilene over til Passaten for å kjenne det. Også måten Passaten ligger på veien gjør at den føles som litt gammel. Den er myk og flyter behagelig over de store ujevnhetene, noe som i svinger med store ujevnheter gir litt mer ustabilitet enn i konkurrentene, men som totalt sett gir bedre komfort. Også de mindre ujevnhetene takler Passaten bra. Den har litt mer etterskjelving enn Mondeo og Mazda 6 på skarpe ujevnheter, men tar dem bedre enn Vectra.

På veien oppleves Passat som tung og stor, og er ikke like kontant og lett i bevegelsene som de andre bilene i testen. Dette gir en følelse av trygghet, og på svingete vei ligger ikke Passat vesentlig tilbake for de andre. Den vil understyre litt tidligere i hårnålsvingene, men har rikelige marginer ved normal svingkjøring. Styringen er lett og på landeveien oppleves den som kontant og du skal presse den litt før du oppdager at responsen ikke er på nivå med de beste. Styrefølelsen og kontakten med veien er bedre enn i Vectra, men ikke på nivå med Mondeo. Bremsene er mer aggressive enn hos konkurrentene. Når du kommer fra for eksempel Vectra er det lett for at en er litt for hard mot pedalen, men det er bare til du har fått kalibrert bremsefoten.

I unnamanøveren holder Passat følge med Vectra, men krever litt mer ratting for å komme gjennom.Styreresponsen er vesentlig slappere enn i de nyere konkurrentene, og for å få tilstrekkelig sving til å komme mellom kjeglene må du ha 1/16 rattomdreining mer i Passaten enn i for eksempel Vectra og Mondeo. Overstyringen, som er unngåelig med passasjerer i baksetet, korrigerer den elektroniske stabilitetskontrollen kontant, og 80 km/t med aktiv stabilitetskontroll er udramatisk. På grunn av mer krengning og mer krevende rattbruk og dårligere sidestøtte oppleves Passaten som mer krevende og dramatisk i unnamanøveren enn konkurrentene.

Det er ikke bare når det gjelder kjøreegenskaper Passat er litt mer sedat, også motormessig henger den litt etter Mazda 6 og Mondeo. To-literen er den nye aluminiumsmotoren med fem ventiler pr sylinder som vi kjenner fra Audi A4.I Passat fungerer den bedre,blant annet går den mye stillere og uten vibrasjoner. Den oppleves derfor som turtallsvillig og du drar den lett til 6000 o/min uten at støynivået blir stressende.

Litt turtall liker den. Selv om utvekslingen er effektiv og maks dreiemoment er tilgjengelig allerede ved 3300 o/min er ikke motoren utpreget akselerasjonsvillig når hastigheten i femtegearet faller under 70 km/t. Skal du holde jevn fart kan du godt holde den i femtegear ned til 60 km/t. Men skal du ha litt fartsøkning er fjerdegearet et bedre alternativ. Men selv om du holder motoren i ånde på litt høye turtall henger ikke Passaten med Mondeo og Mazda 6, og den har også litt høyere bensinforbruk.

Det er både fordeler og ulemper ved å ha vært på markedet en stund. På en måte er det positivt ved at produktet ofte er finslipt i mange detaljer, og Passaten er på mange måter den mest komplette av bilene i testen. Den har ikke den beste utstyrspakken, men den er likevel påkostet og har mange fiffige smådetaljer som for eksempel Mondeo mangler. Når Passat oppleves som litt eldre enn konkurrentene skyldes det også at den har et litt "gammelt " oppsett når det gjelder fjæring og demping. Det gir bedre komfort, men litt dårligere kjøreegenskaper og er ikke nødvendigvis negativt.

FØRERPLASS = 10
Passat har en gjennomtenkt og praktisk førerplass som gir en god kjørestilling. Vi ønsker mer lagringsplass.
PLASS = 10
Passat er fortsatt en av de rommeligste bilene i klassen og har også et rommelig bagasjerom.
KOMFORT = 10
Fjæringskomforten er bedre enn i Mondeo og Vectra både over små skarpe og store ujevnheter. Støybildet på grov asfalt er derimot litt hardere enn i Mondeo og Vectra.
KJØREEGENSKAPER = 9
Den krenger mer enn konkurrentene og har heller ikke samme styrerespons. Passaten er derfor litt mer krevende i kritiske manøvre.
YTELSER OG FORBRUK = 9
To-literen har god trekkraft, men er ikke like akselerasjonsvillig som Mazdas og Fords tolitere. Bensinforbruket er også litt høyere.
PRIS OG UTSTYR = 9
Den er ikke billigst og har heller ikke mest utstyr, men den har en vektlegging på detaljer som gjør at du får mye for pengene.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Mazda 6
- Opel Vectra
- Ford Mondeo
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS