Toyota RAV4 2.2 D-4D

En forsiktig ansiktsløfting begrenser seg stort sett til at reservehjulet er fjernet fra bakluka. RAV4 scorer jevnt med poeng i testen.

Publisert Sist oppdatert

Toyota RAV4

Innledning

Toyota RAV4 har allerede nå fått en ansiktsløfting, selv om den kom i ny drakt så sent som våren 2006 – og bilen vi har med i testen er den første som har kommet til landet etter at kirurgen har gjort sine inngrep. Så fersk er den at en blank beskyttelsesplate under fronten mangler – en plate som er standard på bilene som blir levert til kunder.

Den store synlige endringen er at reservehjulet utenpå bakdøra er fjernet – det er helt og holdent fjernet og erstattet av kompressor og skum. Der stopper imidlertid de utvendige grep, for i motsetning til Honda, som gjorde bakluka topphengslet da reservehjulet forsvant, har Toyota beholdt den sidehengslete bakdøra. Hvis du vil, kan du nemlig fortsatt bestille RAV4 med reservehjul, og da henger det utenpå bakdøra.

RAV4 har hevdet seg i toppen av SUV-segmentet gjennom flere år, og det ble for eksempel solgt over 3000 RAV4 her i landet i fjor. Den er med andre ord i en forsvarsposisjon ved at den utfordres av mange nye SUV-modeller.

Interiøret har også fått en liten oppussing, med nye setetrekk. Ellers er førermiljøet litt rotete når det gjelder plassering av brytere, knapper og hendler. Instrumenteringen er derimot fullt på høyden, både spenstig og tøff når belysningen er skrudd på. Generelt gir både materialvalg og finish en god kvalitetsfølelse.

Vår testbil, med utstyrsnivå Intense, er utstyrt med skinnseter – en smule glatte og med noe korte sitteputer. Venstrefoten plasseres på en grei fothviler, og høyrebenet finner god sidestøtte mot midtkonsollen.

Baksetet kan skyves inntil 16 cm i lengderetningen, slik at du kan prioritere benplass bak eller bagasjevolum. Bakseteryggen er delt 40–60 og er basert på Toyotas EasyFlat-system, hvor du feller ned setene med en utløserknapp ved bakluka. Med et håndgrep har du dermed et rommelig bagasjerom med flatt gulv.

Motoren er kvikk og arbeidsvillig, at den har litt lavere ytelse enn de fem konkurrentene vises i våre akselerasjonsmålinger, både fra stillestående og i mellomakselerasjon, men forskjellene er så små at det er nesten umulig å kjenne i praksis. At forbruket under testkjøringen ligger forholdsvis høyt, skyldes sannsynligvis at bilen er så fersk at motoren ikke er helt innkjørt ennå.

Hjuloppheng og fjæring prioriterer kjøreegenskaper fremfor komfort. Bilen oppfører seg imidlertid noe merkelig på "normalt" dårlig asfalt. Den stusser og spretter som en båt i småbølger – det kjennes som om fjæringen er for fast og dempingen er for bløt.

FØRERMILJØ 8
Preg av å være eldst av testbilene. Noe rotete.
PLASS 8
Ikke beste benplassen, fleksibelt bagasjevolum.
KOMFORT 7
Når ikke helt opp til de beste verken på sitte- eller kjørekomfort.
PÅ VEIEN 7
Ikke full harmoni mellom fjæring og demping. Noe dårlig styrerespons.
I OFFROADLØYPA 5
Liten svingradius, men er ellers ikke overbevisende i skogen.
MOTOR/FORBRUK 6
Svakeste motor, men små marginer. Høyt testforbruk, oppgitt forbruk på det jevne.
SIKKERHET 8
Svakeste motor, men små marginer. Høyt testforbruk, oppgitt forbruk på det jevne.
PRIS/UTSTYR 8
Gunstig pris i dette laget. Godt utstyrsnivå.
SUM 57

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V- Jeep Patriot- Mitsubishi Outlander
- Nissan X-Trail
- Peugeot 4007
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS