Toyota RAV4

Publisert
<br>RAV4<br>RAV4

RAV4
RAV4

Innledning

RAV4 startet SUV-light segmentet, men første generasjon RAV4 var egentlig litt for tidlig ute, og konkurrentene hentet den raskt inn, blant annet med rommeligere og mer komfortable biler. Andre generasjon RAV4 er kompakt og nett, samtidig som den har den mest aggressive designen blant våre testbiler. Dette er en liten bil, bare 420,5 cm lang. Når vi trekker fra de 17 centimeterne reservehjulet stikker ut bak blir det bare 403,5 cm bil igjen. Det er 15 cm kortere enn femdørs Corolla, med andre ord en småbil. Med det som bakgrunn er RAV4 en gjennomtenkt og fantastisk rommelig bil.

Fra førerplassen oppleves den som trangere enn konkurrentene. Du sitter nærmere dashbordet og når du snur deg er du aldri i tvil om at denne bilen er kortere enn konkurrentene. Førerplassen er praktisk og funksjonell. Instrumentene er oversiktlige og lettleste og den originale radioen har fått en dominerende plassering og er også enkel å betjene. I radioen ligger også kjørekomputer som viser forbruk og snitthastighet. RAV4 har manuelt betjent klimaanlegg og det er ikke like enkelt å finne riktig temperaturinnstilling som i konkurrentene med automatisk anlegg.

Kjørestillingen er god. Høyderegulering av rattet er standard, det holdt for vårt testlag, ingen hadde problemer med avstanden til rattet. Venstrefoten har god støtte og førersetet gir god støtte til lårene og sideveis. På midtkonsollen er det to koppholdere og det er flere smårom, blant annet mellom forsetene. Denne bilen er kompakt, men likevel er den ikke like oversiktlig som for eksempel X-Trail og Forester. Blant annet er C-stolpen ganske kraftig, men den skrånende fronten er ikke like lett å beregne som i de to nevnte konkurrentene.

Plassmessig har ikke RAV4 noe å skamme seg over. Men de største i testlaget ønsket mer plass. Baksetepassasjerene har god plass til bena, og med en 175 cm lang sjåfør ved rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg er 72 cm. Det er bra for en så kort bil, og i forhold til konkurrentene.

I bagasjerommet merkes det tydelig at Toyota her har en kort bil. Bagasjerommets lengde er ca 20 cm kortere enn i X-Trail og Forester, og 15 cm kortere enn i CR-V. Til gjengjeld er det høyt og opp til toppen av bakseteryggen er det 64 cm. Baksetet er delt på midten, du kan derfor ikke ta med mer enn en baksetepassasjer hvis det ene setet tas ut eller vippes frem. Baksetene kan trekkes 15 cm forover slik at du kan øke bagasjeromvolumet og fortsatt ha plass til passasjerer i baksetet. Men benplassen blir begrenset, så for å kunne utnytte denne muligheten fullt ut må nok også de som sitter foran gi fra seg litt plass. Vipper du frem baksetet slik at det står mot forseteryggene er bagasjerommet bare 113 cm langt, skal du ha inn lengre gjenstander må du ta ut baksetene. De er enkle å løsne og feste, men tunge å løfte.

Den sidehengslede bakdøren er vi ikke begeistret for. Den åpner ut fra fortauet og parkerer du på høyre side av veien må du ut mot trafikken når du skal laste eller losse. Dessuten øker bakdøren bilens lengde med 130 cm, og parkerer du bilen litt skrått mot venstre vil du få problemer med å få døren til å stå åpen. En annen ulempe med RAV4s dør er at du ikke får åpnet den når du har tilhenger bak bilen, døren er så lav at den stopper mot tilhengerfestet og hengerdraget. Ettersom det ikke er mulig å åpne bakruten, må du legge ned bakseteryggen for å få tilgang til bagasjerommet.

Fra førerplassen oppleves RAV4 som snerten og i denne sammenheng sportslig. Det kom blant annet til uttrykk i den doble unnamanøveren hvor den er meget enkel å håndtere, men likevel ikke raskere enn Forester og X-Trail når det gjelder gjennomkjøringshastighet. Kombinasjonen av forholdsvis fast fjæring og demping og kort akselavstand gjør at RAV4 er litt mer stumpete og urolig på dårlig vei enn konkurrentene. Fjæringskomforten er derfor ikke på nivå med X-Trail og Forester, men på små og skarpe ujevnheter er den på nivå med CR-V.

På grusvei er denne bilen en fryd. Den takler varierende løst og fast underlag meget godt, og den gode stabiliteten og at den er lett å håndtere gjør at RAV4 føles svært sikker under slike forhold.Styringen er lett og presis og gir god kontakt med veiene, og den fungerer like godt enten du kjører på motorvei eller på løsgrusen på en smal fjellvei.

RAV4 har permanent firehjulsdrift med en differensialsperre på midtdifferensialen. Men den har ingen form for differensialsperrer eller differensialbremser på for- eller bakaksel. Akkurat som for de tre konkurrentene fungerer dette utmerket under normale kjøreforhold, men for krevende kjøring offroad vil det lett kunne bli stopp hvis et av hjulene ikke har feste. RAV4 har dårligst bakkeklaring av de fire testebilene, og som i Forester er det eksosanlegget som tar i først.

RAV4 leveres med 1,8-liters motor og forhjulsdrift, mens modellene med firehjulsdrift har en toliter med 150 hk. Dette er en kvikk og arbeidsvillig motor som passer RAV4 godt. Den matcher ikke CR-V helt når det gjelder akselerasjon fra stillestående, men det skyldes at firehjulsdriften ikke tillater det lille hjulspinnet som er nødvendig for å få en ren og rask start. I alle de andre akselerasjonsmålingene er Toyotaen merkbart raskere enn konkurrentene og bidrar også til at den føles mer snerten og kvikk enn konkurrentene.

Dette er en veldig snerten og overraskende rommelig bil. Den er billigere enn konkurrentene, men tar vi størrelsen og at den ikke har automatisk regulering av klimaanlegget i betraktning er ikke gevinsten i forhold til konkurrentene så stor at den får avgjørende betydning.

FØRERPLASS = 9
RAV4s førerplass er funksjonell og med en meget god kjørestilling, men er litt trang.
PLASS = 9
Toyota har virkelig utnyttet plassen godt. RAV4 er rommelig og har fleksible seteløsninger.
KOMFORT = 8
Støynivået på grov asfalt er vel høyt og fjæringskomforten bærer preg av fast fjæring og kort akselavstand.
KJØREEGENSKAPER = 9
RAV4 føles nesten litt sportslig i kjørekarakteren. Den krenger lite og er lett å håndtere, men i unnamanøveren imponerer den ikke.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Toyota-motoren er kvikk og arbeidsvillig og har et moderat testforbruk.
PRIS OG UTSTYR = 10
Minst, billigst og lavest utstyrsnivå. Den er akkurat bilen mange trenger.

Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Honda CR-V
- Nissan X-Trail
- Subaru Forester
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS