-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Volkswagen Scirocco 2.0 TSI/200 hk DSG
Scirocco-vinden suser igjen over landet, til fryd for de kjøreglade. Vi lar oss begeistre – i begrenset grad.
Volkswagen Scirocco er tilbake på banen etter 16 års fravær. Den aller første Scirocco, den gang som nå basert på Golf-plattformen, kom i 1974 og den sto på programmet frem til 1992.
Selv om sjette generasjon Golf ligger til grunn, er det forholdsvis stort avvik på de ytre mål. Scirocco er nesten 6 cm lenger, 3 cm bredere og 7 cm lavere. Samtidig er sporvidden økt i en slik grad at det merkes på kjøreegenskaper og stabilitet, den er lagt ut med 3 cm foran og hele 6 cm bak.
Vår testbil, på sportsunderstell, tåler aggressive svinger uten å vise tendens til krenging. Enda mer avansert kan du få det ved å velge DCC, elektronisk dynamisk chassisstyring, som koster 8300 kroner ekstra. Da stiller du chassiset etter kjørehumøret, ved at støtdemperkarakteristikk og styrerespons endres i takt med gasspådrag og rattbevegelser.
Motoren, den kraftigste av tre bensinmotorer, gir skikkelige kraftreserver. Her kombinerer vi den med den praktfulle DSG-kassen som betyr 20.000 kroner mer enn med manuelt gear. I en sportsbil både aksepterer og forventer vi sportslige kjøreegenskaper, så når det gjelder kjørekomfort er vi innstilt på at Scirocco er mer stump og stiv enn en vanlig familiesedan.
En annen side av komforten som vi ikke i samme grad er villige til å akseptere, er at Scirocco har et irriterende høyt støynivå. Spesielt hjulstøyen er merkbar, og det trenger ellers inn mye lyd gjennom sidevinduer og dører.
De fleste vil trives usedvanlig godt i de skålformede sportssetene med god lårstøtte og utmerket sidestøtte i ryggen.
Resten av førermiljøet er dessverre ikke like imponerende. Volkswagen har hentet interiøret nærmest uendret fra Golf, eller egentlig Eos, og på den måten spart penger i stedet for å benytte anledningen til å gi det friske eksteriøret følge av et særpreget interiør med sportslig karakter.
Mens benplassen i baksetet er nærmest ikke-eksisterende i BMW 120, er Sciroccos baksete langt mer anvendelig. Her kan voksne personer, så sant de er lavere enn 175 cm, ha det forholdsvis levelig – og det er takhøyden i større grad enn benplassen som begrenser komforten.
Bagasjerommet er en sportsbil verdig, for å si det sånn – med sine beskjedne 292 liters volum. Lukeåpningen er langt mer lastevennlig enn på BMW-rivalen, men du må løfte bagasjen høyt for å få den inn. Vi kan ikke huske sist vi opplevde en innlastingshøyde på over 80 cm.
En kuriositet for noen, en negativ detalj for andre: Scirocco kan ikke utstyres med tilhengerfeste, verken fra fabrikk eller ettermontert. Det er i og for seg ikke noe i konstruksjonen som er til hinder for tilhengerfeste, men Volkswagen opplyser at de vil rendyrke Scirocco som en sportsbil, derfor er ikke bilen spesifisert som trekkvogn.
En annen negativ detalj er at innstegsterskelen er så bred at det er vanskelig å sette seg inn eller stige ut av bilen uten å bli møkkete på baksiden av leggene.
LES VIDERE:
- BMW 120da Coupé
- Konklusjon - Tekniske data